Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
Volby 2017

Volby 2017

Odvolili jsme, teď se rokuje o vládě

Letošní Karlovy Vary

Letošní Karlovy Vary

Co se dělo na festivalu

Kultura

Kultura

Knížky rádi čteme, rádi o nich píšeme. Nechybí exkluzivní recenze

Životní knockouty

Životní knockouty

Dal vám život ránu na solar? Nejste v tom sami, čtěte skutečné příběhy

Kauza uprchlíci

Kauza uprchlíci

Legální i nelegálni migranti je problém, který hýbe Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě celebrity dobrovolně neřeknou?

Rozhovory

Rozhovory

Politici, umělci, zkrátka každý, kdo má co říci

Olomouc má málo peněz, tak přiškrtí majitele nemovitostí. A už jsou tu politické hlasy proti

09.06.2015
Olomouc má málo peněz, tak přiškrtí majitele nemovitostí. A už jsou tu politické hlasy proti

Autor: Archív KL

Popisek: Pohled na činžovní dům

Olomoučtí konšelé schválili návrh nového znění obecně závazné vyhlášky města, která řeší výpočet daně z nemovitých věcí. Ta zvyšuje koeficient pro výpočet daně z nemovitých věcí na území města Olomouce. Pokud zastupitelé návrh této vyhlášky schválí, začne platit od 1. ledna 2016.

Pokud chceme udržet služby pro občany, musíme to udělat

„K avizovanému kroku jsme se rozhodli přistoupit po široké debatě v koalici. Důkladně jsme zvážili finanční situaci a možnosti města, zejména s ohledem na projednávaný střednědobý výhled v letech 2016 – 2018 a na budoucí plánované a pro občany potřebné investice, především v městské veřejné dopravě,“ uvedl olomoucký primátor Antonín Staněk.

„Pokud chceme realizovat další investiční akce, udržet všechny stávající služby vůči občanům a především zachovat jejich kvalitu, musíme najít rezervy ve vlastních příjmech. Nechceme omezovat veřejné služby, proto jsme zvolili tento postup,“ vysvětlil primátor Staněk s tím, že je nutné si uvědomit, že příjmy města jsou závislé především na daňových příjmech státu.

Ministerstvo financí je neschopné

„Stát, konkrétně ministerstvo financí, není schopno dorovnat finanční deficit vůči Olomouci. Propad ze sdílených daní je pro město k dnešnímu dni ve výši 50 milionů korun,“ doplnil náměstek primátora pro ekonomiku Martin Major. „V našem rozhodování bereme v úvahu také fakt, že dosud není ze strany příslušného ministerstva připravovaná žádná novela zákona o rozpočtovém určení daní, která by pro město Olomouc znamenala významnější změny a příslib více peněz,“ vysvětlil náměstek Major.

Specifikem Olomouce je totiž navíc výrazné znevýhodnění po roce 2009, kdy došlo ke změně zákona o rozpočtovém určení daní. Od té doby město každoročně ztrácí téměř 140 milionů korun. Takový výpadek v příjmech se musí v řádu několika let projevit,“ doplnil.

O jakou daň přesně jde?

Daň z nemovitých věcí se skládá z daně z pozemku a daně ze staveb a bytových jednotek. Daň z nemovitých věcí je daní majetkovou a její výnos je v plné výši příjmem obce. Výši této daně lze regulovat v rozsahu příslušného zákona obecně závaznou vyhláškou, která může stanovit koeficienty pro výpočet daně z nemovitých věcí.

„Současná obecně závazná vyhláška platná od roku 2011 sjednotila výši velikostních koeficientů na území města Olomouce do kategorie s koeficientem 3,5, což je hodnota, která pro Olomouc vyplývá přímo ze zákona. Stávající vyhláška však dosud nevyužívá zákonné možnosti toho, jak zároveň uplatnit místní koeficient,“ vysvětlil ekonomický náměstek Martin Major.

Struktura příjmů u daně z nemovitých věcí předpokládaná pro rok 2015:

Obytné domy 14%
Byty 22%
Stavby pro podnikatelskou činnost: průmysl, doprava 17%
Stavby pro podnikatelskou činnost: ostatní 23%
Zpevněná plocha pozemku: průmysl, stavebnictví 8%
Orná půda, zahrady 6%
Dalších 15 kategorií tvoří zbytek (včetně pozemků) 10%

Koeficienty ze zákona, přiřazené k obcím podle počtu obyvatel pro výpočet daně u některých pozemků a staveb – obytných domů + jejich příslušenství:

  • 1,6 – v obcích na 6 000 obyvatel do 10 000 obyvatel
  • 2,0 v obcích nad 10 000 obyvatel do 25 000 obyvatel
  • 2,5 v obcích nad 25 000 obyvatel do 50 000 obyvatel
  • 3,5 v obcích nad 50 000 obyvatel = OLOMOUC
  • 4,5 v Praze

Daň z nemovitých věcí může být ovlivňována třemi koeficienty:

a) Místní koeficient - může mít hodnotu 2, 3, 4 nebo 5 a tím bude vynásobená daň jak podnikatelských subjektů, tak daň u zdanitelných staveb nebo jednotek určených k bydlení,
b) Koeficient dle počtu obyvatel - pro Olomouc je zákonný koeficient 3,5, ale pro jednotlivé části obce může být o jednu kategorii zvýšen nebo o tři kategorie snížen. Může se tedy pohybovat od 1,6 do 4,5. Tento koeficient ovlivňuje výši daně jak u nemovitostí určených k bydlení, tak i u pozemků,
c) Koeficient pro podnikatelské stavby, garáže vystavěné odděleně od obytných domů a jednotek a budov pro rodinnou rekreaci - může mít hodnotu 1 nebo 1,5.

V následujících letech předpokládají radní zároveň menší výnos z hazardu, související s jeho postupnou regulací, a další propad v příjmech kalkulují v souvislosti se změnou politiky města při prodeji vlastního majetku. „Zdůrazňuji, že vybrané daně nerozpustíme v rozpočtu města, ale budeme je směřovat do konkrétních investic. Chceme se tak odpovědně připravit na spolufinancování akcí, které by se mohly realizovat prostřednictvím dotačních titulů v rámci nového programovacího období EU.

„Zavazujeme se, že je to jediná a poslední změna v daňové oblasti v rámci tohoto volebního období a zároveň deklarujeme, že půjdeme současně cestou vnitřních provozních úspor,“ uzavřel náměstek primátora Martin Major.

Negativní reakce se daly čekat

Hned po zveřejnění informace vydalo prohlášení hnutí ANO Olomouc. V něm uvádí, ž jeho zastupitelé nebudou hlasovat pro "šílené zvýšení daní", které postihne občany města především z několika důvodů (citace z prohlášení podepsaného Milanem Ferancem, zastupitelem za hnutí ANO Olomouc):

1) Koalice nás nepřesvědčuje, že dělá vše, aby šetřila na provozních výdajích města a jeho organizací (v zásadě nedělá nic).

2) V Programovém prohlášení Rady města z března 2015 není ani zmínka o zvýšení daně z nemovitostí, jenom o zodpovědném hospodaření. Skutečně je Programové prohlášení jenom cár papíru?

3) Že ČSSD chce zvyšovat daně, aby mohla rozdávat, je bohužel standardní. Proč to ale podporují tzv. klasické pravicové strany, to netuším...

Argumenty koalice k důvodům zvýšení daní nejsou pravdivé:

1) Je sice pravda, že změnou zákona o rozpočtovém určení daní přišlo město Olomouc o část daňových příjmů, nicméně tento výpadek se dohnal zvýšeným výběrem daní. Jinak řečeno, nominální příjmy města budou v roce 2015 vyšší než v roce 2008 (před změnou zákona). Mimochodem pro tento zákon hlasovaly všechny strany, které jsou dnes zastoupené v Radě města.

2) Argument o nedostatečném výběru DPH je lichý. Výběr DPH podléhá sezonním vlivům a do konce roku se výběr dožene, patrně bude i vyšší než předpokládá rozpočet, a to vlivem vyššího růstu HDP. Navýšení daní z nemovitosti má být účinné až od roku 2016, takže nemůže mít žádný vliv na příjmy města v roce 2015.

3) Minulý víkend si ODS na kongresu vytyčila záměr zrušit mimo jiné i daň z nemovitosti. Možná to ještě pan Novotný (místopředseda ODS z Olomouce) nestihl panu Majorovi říct…

Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh  na .

Vložil: Lucie Bartoš

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.Další informace