Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Naše společnost je prý ohrožována islámem nebo Čínou. Jenže ona se ve skutečnosti rozkládá zevnitř, říká historik a filozof z olomoucké univerzity a dokládá...

13.05.2015
Naše společnost je prý ohrožována islámem nebo Čínou. Jenže ona se ve skutečnosti rozkládá zevnitř, říká historik a filozof z olomoucké univerzity a dokládá...

Foto: Daniela Černá

Popisek: Evžen Stehura

REPORTÁŽ Že nás ohrožuje islámský svět nebo Čína? „Společnost se rozkládá zevnitř,“ říká filozof a historik Evžen Stehura z univerzity v Olomouci s odkazem na antiku. Na besedě, kde se Stehura věnoval paralelám rozpadu říše římské se situací dnešní euroatlantické civilizace, byla řeč také o globální chudobě a způsobech jejího řešení.

Krizím antického světa i dneška se věnoval na besedě s názvem „Antické utopie – současnost – TTIP“ filozof Evžen Stehura. „Existují určité analogie mezi problémy minulého světa a současnými společenskými procesy. Občas je módou hledat paralely mezi zánikem antického světa a určitými negativními jevy moderní společnosti,“ zahájil přednášku Stehura.

Hned v úvodu se také dotkl problematiky TTIP. „V antické společnosti byl v zásadě stát určitým naprostým suverénem a to, že by politická moc byla podřízena jiné moci, by bylo pro antický svět nemyslitelné,“ uvedl filozof, který k problematice diskutované arbitrážní doložky k Transatlantickému investičnímu a obchodnímu partnerství upozornil: „Arbitráže jsou záležitostí moderní doby. V antickém státě, který by na něco podobného přistoupil, by stav občané chápali jako zánik svobody dané polis.“   

Řím nezničili barbaři. Společnost se rozpadla zevnitř, zmizela ideologie

K otázce případných paralel s moderním světem Stehura zmínil: „Rozdílů je samozřejmě mnohem víc než paralel. Kdysi se tvrdilo, že Řím zničili barbaři, ale společnost byla zničena zevnitř. Nejvýraznější mocnost nemůže být zničena nájezdnickými skupinami, pokud není nefunkční.“

Upozornil i na to, že v pozdní antice mizel třetí stav, který byl základem antické společnosti, přibývalo chudých, bohatí bohatli a fungovaly spíš vazby k úřadům než ke komunitě. „Mizela střední vrstva, společnost se ekonomicky propadala. Zmizela společenská koheze, zmizely ideologie, které by společnost držely pohromadě. Pohanské náboženství se rozpadlo zevnitř a princip oddanosti ke státu nebyl funkční. Paralelu můžeme vidět v tom, že se společnost rozkládá zevnitř,“ dodal a k dnešku upřesnil: „Někdo si může myslet, že je naše společnost ohrožována jinými kulturami, Čínou nebo islámským světem, ale závažné problémy jdou zevnitř, jak u společnosti moderní, tak tehdejší. To je asi nejvýraznější paralela,“ dodal s tím, že největší rozdíl je v tom, že naše společnost je založena na progresu a technickém pokroku a tato představa v antice chyběla.

Filozof zmínil pojetí komunistického ideálu

V přednášce se filozof věnoval utopistickému myšlení v antickém světě, jeho vazbám na politiku a snahu o politickou změnu. Zmínil klíčové postavení Platóna, jeho Ústavu a snahu ve společnosti nebýt vázán společenskými podmínkami a vyprojektovat lepší podmínky pro život.

„Lepší svět si představujeme v termínech a možnostech skutečnosti, ve které žijeme,“ podotkl Stehura. Zmínil funkci utopie, a to náboženskou, funkci kritiky dané společnosti i určité vize lepší společnosti, která může vést k mobilizaci. „Záleží na společenské situaci, která myšlenka převládá. Můžeme to vidět na moderních politických ideologiích, jaká byla funkce komunistického ideálu po druhé světové válce, kdy působil mobilizačně, a jak působí v české společnosti dnes,“ popsal filozof.

Zmiňoval snahy o změnu systému v předchozích stoletích, modely změn v antické společnosti, ale také boj cechů proti manufakturní výrobě, indiánská povstání, nevolnická povstání v Rusku atd. „Každá vládnoucí skupina v každé společnosti chce zůstat u moci, jak to jde nejvíce,“ podotkl Stehura. V přednášce se zabýval také myšlením pozdní antické Sparty, stoicismem a Platónovým dílem.

Řešení chudoby a krize? Stačilo by sebrat polovinu majetku nejbohatším

V diskusi z publika zazněly dotazy, které se týkaly sociálních problémů: „Vládnoucí garnitura nás pouze okrádá. To, co máme, není demokracie. Co tomu říkáte?“ ptal se jeden z návštěvníků besedy. „Pokud jsou u vlády lidé, kteří jsou stoupenci hospodářského růstu, pak jde o způsob, jak se výsledky hospodářského růstu rozdělují,“ konstatoval Stehura. „Po druhé světové válce politická vize napříč společností existovala, a tudíž bylo možné uskutečnit velmi významné reformy,“ dodal s tím, že pokud se společenský duch rozpadá, nelze změny uskutečňovat.

Stehura poukázal na to, že ve společnosti individualistů se prosazují modely privatizační. K položené otázce doplnil v kontextu problému celosvětové chudoby zástupce ostravského ProAltu Petr Rohel: „Stačilo by sebrat nejbohatším polovinu jejich majetku, pořád by se topili v neuvěřitelném luxusu, a přitom by to pomohlo sociálně slabým a zemím třetího světa.“  

Role států se zmenšuje a role nadnárodních společností neuvěřitelně vzrůstá

V reakci na další otázku se věnoval filozof spojovacím i rozdělujícím prvkům v antické společnosti. V debatě pak přišla řeč také na podrobnější informace k TTIP a Petr Rohel upozornil opět na arbitrážní doložku: „Není žádný systém odvolání. Původně byly podmínky stanoveny hlavně pro zaostalé země, kde byl stát slabý.“

Samotná smlouva pak podle něj souvisí s mocenskými ambicemi nadnárodních společností. „Žijeme ve světě, kdy se role států zmenšuje a role nadnárodních společností neuvěřitelně vzrůstá, což souvisí i se zmiňovaným vývojem bohatství,“ doplnil Rohel a upozornil také na hnutí Blockupy. Besedu v Ostravě pořádal ProAlt, o videozáznam se postaral předseda Pirátů Lukáš Černohorský.

Daniela Černá

Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh  na .

Vložil: Lucie Bartoš