Chobotnice, Sharkfin a Triton. Festival Sculpture Line po Praze a Plzni pořádá poprvé i Olomouc
08.06.2018
Foto: festival Sculpture Line
Popisek: Chobotnice od Viktora Paluše
FOTO Olomouc se letos poprvé podílí na sochařském festivalu Sculpture Line, který vznikl v Praze před třemi lety a takřka ihned se stal velmi populárním. Již nyní jsou tři sochy instalovány ve veřejném prostoru moravské metropole. Dvě ve Smetanových sadech, jedna na nádvoří Zbrojnice. Jejich autory jsou Viktor Paluš, Jaroslav Chramosta a Jaroslav Koléšek. Festival představuje výtvarné objekty předních domácích i mezinárodních tvůrců v ulicích, parcích či jiných specifických místech. Záměrem je ozvláštnit a obohatit veřejný prostor.
„Město tak dává prostor umělcům, kteří budou vystavovat přímo v jeho plenéru. Umístěním soch do veřejného prostoru dáme obyvatelům a návštěvníkům města nová témata k diskuzi, vybídneme je zároveň na chvíli zpomalit, zastavit se a vnímat i jiné věci, než jen sledování svého vlastního směru a cíle,“ uvedl primátor Antonín Staněk.
Město přispělo 300 tisíci korunami
Zastupitelé v pondělí souhlasili s podporou pro festival ve výši tři sta tisíc korun. „Vzhledem k transportu, umístění či pojištění velkých uměleckých artefaktů je tato suma adekvátní,“ konstatoval vedoucí oddělení kultury Radim Schubert. Podle něj všechny tři instalace Chobotnice, Sharkfin a Triton zatraktivní park i Univerzitní knihovnu a její nádvoří na Zbrojnici. „Věřím, že se tyto skulptury stanou i vyhledávaným cílem turistů či lidí se zájmem o kulturní dění,“ dodal Schubert.
Všechny tři instalace budou v Olomouci k vidění do konce září. Festival bude oficiálně zahájen v Praze 13. června. Projekt Sculpture Line vznikl v roce 2015 v Praze. Představily se na něm sochy Olbrama Zoubka, Františka Skály, Jaroslava Koléška, Alexandry Koláčkové či dílo nositele Turnerovy ceny a jednoho z nejvýznamnějších britských sochařů Tonyho Cragga. Loni se festival poprvé konal i v Plzni.
Triton
Dva podmořské válečné stroje odpočívající u dna. Jsou zachyceny ve zkamenělém okamžiku něžného gesta. Stylizované ponorky jsou personifikací živých bytostí a jejich letmého doteku. Kdysi pancéřované schránky se pomalu stávají pískovcovým sedimentem. Přírodní, industriální a lidský prvek je zde ve vyváženém spojení.
Autor díla je Jaroslav Koléšek: Od roku 2014 působí jako docent na Fakultě umění Ostravské univerzity, kde od roku 2011 vede Ateliér a Katedru sochařství. Je laureátem Ceny Václava Chada (2003) a Ceny Rudolfa Schlattauera (2010)
Chobotnice
Socha Velké žluté chobotnice vznikla zbůhdarma, pro radost z nesmyslu, pravděpodobnosti navzdory. Z přesvědčení, že velké žluté chobotnice existují. Už proto, že by existovat měly.
Viktor Paluš vystudoval Střední průmyslovou školu Samuela Mikovíniho v Banské Štiavnici a Fakultu výtvarných umění VUT v Brně – sochařská ateliér pod vedením Michala Gabriela
Sharkfin
Prvotní inspirace vzešla formou i rozměrem z prehistorického žraloka megalodona. Autor sám objekt vnímá jako tvarový archetyp, který můžeme nalézt napříč živočišným i rostlinným spektrem. Prvoplánově jasný tvar bere na sebe mnoho podob a provokuje představivost.
Jaroslav Chramosta během studia na VŠUP v Praze absolvoval stáže na FAVU v Brně, University of Applied Sciences v Lahti, studijní cesty do Egypta, na Filipíny a do Jižní Ameriky. Dlouhodobě hledá nové kreativní formy pochopení materiálu a idejí v souvislostech, které nejsou vždy na první pohled patrné
Zdroj: TK
Vložil: Markéta Vančová