Královně šansonu i operety předpověděla cikánka, že bude celý život sama. A nespletla se. V dětství zažila Hana Talpová dokonce i hlad... Tajnosti slavných
21.07.2015
Foto: konzervatorpraha.cz
Popisek: I když byla Hana Talpová dvakrát vdaná, nakonec zůstala opravdu sama, jak jí kdysi předpověděla cikánka
Známá herečka, zpěvačka šansonů a dabérka zůstala jako dítě koncem 40. let sama se starším bratrem, zažila hlad a opuštěnost. Samota jí nejspíš byla opravdu souzena a pronásledovala ji po celý život.
Na první pohled by se zdálo, že její zjev a krásný hlas, který si každého podmanil, byl zárukou, že se tato famme fatale nemůže nikdy cítit opuštěná. Ale jak většina z nás ví, všechno může být jinak… Vystudovaná operní pěvkyně a herečka byla divákům známá hlavně jako představitelka svůdných žen. I když měla po celý život kolem sebe spoustu lidí, stále se cítí osamělá. Ten intenzivní pocit z dětství ji nikdy neopustil. Když začínala hrát v divadle, přišla do šaten cikánka a hádala hercům z ruky. Paní Hana nechtěla, aby jí hádala, ale cikánka jí vzala ruku, zachmuřila se a řekla: „Holka, ty budeš celý život sama…“ Úspěšná zpěvačka, herečka a představitelka sexy krasavic si na ni poté mockrát vzpomněla.
Charakteristika postav, které ztvárňovala, byla jednoduchá - prostě femme fatale
Dětství jí zničila zákeřná školnice
Narodila se 5. května 1938 v Olomouci. Její otec byl učitel a nadšený amatérský hudebník, uměl výborně německy a za války pomohl mnoha lidem. Byl v této souvislosti také několikrát zatčen a vězněn gestapem. Maminka byla vážně nemocná a velmi těžce snášela nervově vypětí. Posléze se ukázalo, že všechny problémy měla na svědomí školnice, která s gestapáky spolupracovala a zpěvaččina otce udávala. Maminka zemřela, když bylo malé teprve devět let. S herectvím koketovala již odmalička, s dětmi hrála pohádky a pořád chtěla k divadlu. Podíl na tom měli i rodiče, kteří měli v divadle předplacenou lóži. Děti večer do divadla nesměly, a tak ji vždy tatínek propašoval dovnitř pod dlouhým kabátem. „Já jsem chtěla dělat divadlo v každém případě, ale tatínek řekl: Ne, máš nějakej hlas, tady je a prostě budeš dělat zpěv,“ prozradila paní Talpová.
Školnice znovu na scéně
Maminčinou smrtí rodinné utrpení ještě zdaleka neskončilo. Po válce znovu vyšla ‘na scénu‘ školnice, tentokrát se nejspíš chtěla pomstít za to, že její válečné udavačství nakonec vyšlo najevo. Vstoupila do komunistické strany a vymyslela si další falešné obvinění – pan Talpa prý spolupracoval s fašisty, a proto není hoden toho, aby učil děti dělníků. A pomsta jí vyšla – v roce 1949 poslali komunisté tatínka k „pétépákům“. Naštěstí pro Hanu byl její o deset let starší bratr už oficiálně dospělý a mohl se o ni postarat, a tak nemusela do dětského domova. Sourozenci ale prožívali velmi krušné chvíle. Museli se vystěhovat ze školního bytu a najednou neměli kam jít. Nakonec se nad nimi slitoval jistý majitel rodinné vilky a poskytl jim malý sklepní byt.
Bratr studoval na gymnáziu, ale po maturitě se z pochopitelných důvodů nedostal na vysokou školu. Pracoval, kde se dalo, aby pro sebe a mladší sestru sehnal nějaké peníze alespoň na jídlo. Přesto Hančinými nejintenzivnějšími pocity z dětství zůstaly navždy hlad a samota. Například vzpomíná, že na Štědrý den měli k večeři suchou housku a čaj. „Bratr mne vychovával takovým tím mladým způsobem a myslím si, že mne strašně ovlivnil,“ prozradila před časem v rozhovoru s Janem Rosákem v rozhlasovém Tandemu.
V seriálu Arabela
Operu vyměnila za operetu
Sourozenci se museli naučit bojovat s každodenní tvrdou realitou, a tak ani Hana na budoucnost nerezignovala. Navzdory problémům dokázala vystudovat operní zpěv na brněnské konzervatoři a později i DAMU. Již na konzervatoři ji objevil režisér Josef Mach a obsadil ji do malé role v úspěšné komedii Florenc 13:30. První divadelní angažmá dostala v operním souboru v Divadle F. X. Šaldy v Liberci, začínala rolí žínky v Rusalce a končila Carmen.
Po třech sezónách zamířila v roce 1966 do pražského Hudebního divadla Karlín a odešla z něj až po rozpadu souboru v roce 2005. Objevila se ale i na dalších scénách, její výkon je zaznamenán třeba na supraphonské desce z představení Člověka z půdy z divadla Semafor. Po roce 2000 hrála i titulní postavu v muzikálu Babička.
To je vražda, napsala
Prosazovala se nejen jako herečka, ale také jako zpěvačka šansonů a hitů středního proudu populární hudby. Pravidelně vystupovala v televizi a rozhlase, nejvíc ale svou vynikající hlasovou průpravu uplatnila v operetách. Průběžně se objevovala i v menších či středních rolích ve filmu a má jich na kontě zhruba sedmdesát. Nejvíc se ale uplatnila v dabingu, v němž začala intenzivně pracovat již v 60. letech.
Svůj hlas propůjčila například Jessice Fletcher, hlavní postavě seriálu To je vražda, napsala, a její ztvárnění Judi Dench ve filmu Zápisky o skandálu jí před čtyřmi lety dokonce vyneslo nominaci na Cenu Františka Filipovského. Mimo jiné byla slyšet i v příbězích o markýze Angelice či seriálech Zoufalé manželky nebo Dva a půl chlapa. Snad jediná česká zpěvačka s vysokoškolským hudebním vzděláním učila operní zpěv v Lidové škole umění a na Konzervatoři Jaroslava Ježka, v současnosti pro změnu učí mladší kolegyně.
Paní Hana se synem Davidem
Strachu se už nikdy nezbaví
Přestože byla dvakrát vdaná, nakonec zůstala od roku 1973 opravdu sama, jak jí kdysi předpověděla cikánka. Sama vychovala i jediného syna Davida, který se stal její jedinou radostí. Otec ho původně přivedl k tenisu, jímž se poté zhruba deset let dokonce živil v Německu. Naučil se tam ale i squash, po návratu se stal reprezentantem České republiky a několik let byl mistrem republiky. Pak se ale i na něj zaměřil krutý osud a David se před sedmi lety musel podrobit těžkému chirurgickému zákroku kvůli nádoru na mozku. Operace sice dopadla dobře a dnes je v pořádku, přesto se paní Hana už nikdy nepřestane bát, aby se závažná nemoc nevrátila.
Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh na ');.
Vložil: Adina Janovská