Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
Koronavirus ´2020

Koronavirus ´2020

Vše o pandemii, která pokračuje i v roce 2021

Glosy Iva Fencla

Glosy Iva Fencla

Ze Starého Plzence až na kraj světa

TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

MFF Karlovy Vary 2021

MFF Karlovy Vary 2021

Hvězdy, hvězdičky, róby, filmy i všechno kolem

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Knižní recenze

Knižní recenze

Exkluzivní recenze o literatuře vážné, stejně tak i o detektivkách a jiných lehčích žánrech

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Prezident Zeman vrací do hry kanál Dunaj Odra Labe. Za 200 miliard

29.03.2013
Prezident Zeman vrací do hry kanál Dunaj Odra Labe. Za 200 miliard

Foto: Vodní koridor Dunaj Odra Labe

Popisek: Mapa kanálu

Zeman podpořil téměř 400 let starý projekt. Strana Zelených má tento projekt za bláznivý sen. Nadšený z něj není ani starosta obce Bouzov na Olomoucku.

Prezident Zeman řekl, že chce stavbu kanálu prosadit. Kanál za 200 miliard by podle něj dal práci až šedesáti tisícům pracovníků. Ředitelství vodních cest v reakci na Zemanova slova zveřejnilo, že do podzimu vypracuje studii proveditelnosti.

Většinově by průplav mohl být financován z prostředků EU. Spekuluje se proto o tom, že Zeman vodní cestu zmíní při chystané návštěvě předsedy Evropské komise Josého Barrosa.

Ne všichni jsou z projektu nadšeni

Projekt se dotýká i územního plánu obce Bouzov na Olomoucku. Léta kvůli zamýšlené stavbě přehrady u Loštic, jež by souvisela s evropským vodním koridorem, nesmí okolní obce stavět.

„Jsem z této zprávy zaskočený. V roce 2010 jsme stavbu zahrnuli do územního plánu. Museli jsme ji zakreslit. Od té doby jsme se k vodnímu dílu nijak nevraceli. Spíše jsme počítali s tím, že projekt je mrtvý," řekl novinářům starosta obce Bouzov na Olomoucku Zdeněk Foltýn.

Proč nevyužívat železnici

„Je to bláznivý sen. Vybudovaný železniční koridor Břeclav-Bohumín dodnes není dostatečně využívaný pro nákladní dopravu. Proč tedy budovat něco dalšího? Železniční doprava je u nás tradiční a kapacita přesunu nákladů z kamionů na železnici nevyužitá. Je iluzorní se domnívat, že by podniky svou nákladní dopravu přesunuly z kamionů na ještě méně flexibilní lodě," řekl novinářům Vilém Jurek ze Strany zelených.

Třinecké železárny jsou pro

Zájem o využití kanálu naopak mají severomoravské podniky Vítkovice Steel, Acellor Mital nebo Třinecké železárny, které v současnosti k vodní dopravě nemají přístup.

Celkem 370 kilometrů dlouhý kanál by měl propojit řeky Dunaj, Odru a Labe a umožnit přímé spojení s Hamburkem, Štětínem a rumunskou Konstancí.

Myšlenka na kanál Dunaj Odra Lbe je velmi starého data. Již v roce 1653 moravský zemský sněm za podpory říšsko německého císaře a českého krále Ferdinanda III. zvolil zvláštní komisi pro usplavnění řeky Moravy a její propojení s řekou Odrou.

Milan Glista