ODS naprosto mimo realitu. Ale naprosto a příkladně. Komentář Štěpána Chába
komentář
01.08.2021
Foto: CinemArt
Popisek: Momentka z filmu Ženy v běhu. Supí podobně do kopce i koalice Spolu? Je to možné.
Čirou náhodou jsem zjistil, že předvolební kampaň ODS (potažmo koalice Spolu) proběhne v Olomouci za asistence promítání filmu Ženy v běhu. Film producenta Tomáše Hoffmana, který podobnými filmy kazí českou kinematografii setrvale a snad na zakázku od nějakých temných sil, které chtějí českou kulturu zlikvidovat definitivně a neodvratně. Ale, kupodivu, právě Ženy v běhu vlastně definují ODS (a koalici Spolu) předpisově. Pojďme se na to podívat.
„Všichni bydlí v krásných designových bytech, neřeší žádné problémy, pokud vás vyhodí z práce, tak se to dá vyřešit během jednoho dne, žádná existenční tíseň tam není, jediná tíseň je v tom, jestli budete mít správného partnera,“ řekl ve své videorecenzi k filmu Kamil Fila už na počátku roku 2019, aniž by tušil, že se film bude promítat i na předvolebním mítinku koalice Spolu. „Je otázka, jestli to chcete vidět znovu. Jestli je tam nějaký výrazně povedený vtip. Něco, co bude mít kultovní potenciál. Vrcholem pak je, že muži, respektive chlapci v té rodině si dělají z písmen v písmenkové polévce slovo hovno. … Postavy nejsou ničím zajímavé, jsou strašně jednorozměrné Divák pak lituje herečky, co to jsou nucené hrát,“ zakončil své hodnocení před dvěma roky Fila.
I samotný děj filmu jako kdyby koalici Spolu z předvolebního programu vypadl. Schopný otec rodu dělá spoustu podnětných a zajímavých věcí (ODS ve svých dřevních časech vrchního transformátora ekonomiky). Oznámí, že by chtěl zaběhnout ještě před smrtí maraton. A, jako na potvoru, zemře, však už měl nějaký čas na kahánku (Nečasovy kabelky). První (a poslední) smrt ODS. Následuje předsevzetí, že pohrobci zemřelého poběží maraton za něj. S jeho urnou na zádech. A tak si Fiala s Pekarovou Adamovou navléknou sportovní oděv i obuv (Fiala samozřejmě i s kravatou a sakem) a vyrazí vyběhat zemřelému pocit štěstí. Dokonale nedotčeni vědomím o existenční tísni, která se vyznačuje i jinými problémy, než jen pocitem nejistoty, jestli se to biolatté hodí odstínem k Fialově kravatě a Pekarové lodičkám. Při běhu se pak v urně s popelem zemřelého mísí tolik odlišné až protichůdné politické myšlenky všech tří subjektů koalice Spolu. Jistě k potěše zemřelého.
Kamil Fila se ve své videorecenzi vyděsil i nad strašlivou ideologií, která se celým filmem táhla. Ideologií, která praví, že dokud se žena nevdá, její hodnota je nulová. Veškeré maratonové supění tří žen má tak jediný zásadní cíl, dostat se pod závoj a nechat se zbouchnout (doběhnout si pro ty poslanecké mandáty). Jiná hodnota v ženách podle filmu není (ani v samotných stranách koalice). Fila se v závěru ptá, proč koukat na takovou ideologicky zastaralou pomatenost v roce 2019. A já dodávám – natož v roce 2021, vztaženo na politiku koalice Spolu. Film ukazuje, že jak jeho scenárista, tak ani koalice Spolu ve své ideologičnosti nedorostli dál, než k prvnímu patníku k očurání. To, jak funguje společnost, nepochopil ani scenárista, ani koalice Spolu. Zkrátka vyprázdněná jednorozměrnost.
Udivuje mě, že si koalice Spolu, koalice podle jejich vlastních slov pravicová, zvolila tak obhrouble pitomý film k vlastní propagaci. Film, kde se řeší neuspokojivé (koaliční) vztahy, který člověku nechá na jazyku takovou podivnou pachuť něčeho příšerně nefunkčního, neživého a odpoutaného od reality. Nebo to prostě koalice brala jako rohlíky na krámu? Babiš lákal na koblihy, koalice Spolu láká na dávno prošlé koblihy?
Vše pak, mohu-li se mírně rozkročit nad tématy, završí předseda Senátu Miloš ‘Tchajwanec‘ Vystrčil za ODS, který se v rámci předvolebního marketingu vyfotil nad talířem slupek z okousaného melounu. A to s větou – „Meloun v létě miluju (usmívající se smajlík).“ U čehož od života odtržená ODS nejenže se za Miloše Tchajwance nezastyděla, ona počkala čtyři dny, až se nad Milošovými melouny zavře voda internetového vzrušení, a filozoficky vytříbený komentář vrchního Tchajwance znovu nasdílela na domovské stránce celé strany. A to prosím s otázkou – „A jak si v létě vychutnáváte meloun vy? (melounový smajlík, rozesmátý smajlík)" Asi v ODS neměli pocit, že je téma melounu z marketingového hlediska dostatečně vytěžené. A já si v tu chvíli už řekl – to se tam vážně u těch ODS už úplně pomátli na rozumu? Milošovi šmakujou melouny - nádherné předvolební heslo. I fotka. Na billboardech se bude vyjímat. Spolu to zvládnete.

Vložil: Štěpán Cháb