Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
S cestovatelem Milošem Beranem

S cestovatelem Milošem Beranem

... do Číny a dál, za exotikou. Trocha povídání a nádherné fotky

Fejeton Jiřího Macků

Fejeton Jiřího Macků

Každou neděli něco trošinku hlubšího k zamyšlení od doyena redakce

Koronavirus ´2020

Koronavirus ´2020

Vše o pandemii, která pokračuje i v roce 2021

Glosy Iva Fencla

Glosy Iva Fencla

Ze Starého Plzence až na kraj světa

TV glosář Ely Novákové

TV glosář Ely Novákové

Co budou dávat v bedně? Víme

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Pražská doprava

Pražská doprava

Zajímavosti i aktuality

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Sobota Pavla Přeučila

Sobota Pavla Přeučila

O víkendu jen lehčí čtení od našeho kulturně politického redaktora

Premiéry Pavla Přeučila

Premiéry Pavla Přeučila

Filmové hity. A nově i ty televizní

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Přečetli jsme

Přečetli jsme

Noviny, časopisy, weby, nic zajímavého nám neunikne. S naším komentářem pak ani vám

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Recenze

Recenze

Exkluzivní recenze o literatuře vážné, stejně tak i o detektivkách a jiných lehčích žánrech

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Cestující v Olomouckém kraji čeká revoluce, budou jezdit nejmodernějšími vlaky

31.03.2021
Cestující v Olomouckém kraji čeká revoluce, budou jezdit nejmodernějšími vlaky

Autor: České dráhy (stejně jako ostatní snímky v článku)

Popisek: Vizualizace vlakové soupravy RegioPanter

Regionální doprava na elektrifikovaných tratích v Olomouckém kraji projde omlazovací kúrou. Tři základní linky propojí jednotlivé kouty kraje z Šumperka do Přerova a Vyškova, ze Zábřehu do Prostějova nebo z Olomouce na Hranicko a Vsetínsko. České dráhy objednaly pro tyto rychlé regionální linky moderní bezbariérové jednotky RegioPanter z nejmladší generace vlaků Panter. Nové elektrické jednotky určené pro Olomoucký kraj vyrábí konsorcium Škoda Transportation a Škoda Vagonka.

Na tratě od Šumperka po Valašsko v příštích letech zamíří 27 zbrusu nových souprav. „Tím, že objednáváme nové vlaky, plníme smluvní závazky vůči krajům, které s námi i díky tomu uzavřely dlouhodobé kontrakty,“ vysvětluje předseda představenstva a generální ředitel ČD Ivan Bednárik a dodává: „Zároveň tím řešíme přirozenou obnovu vozidel. Do mnohých z nich již nelze instalovat evropský zabezpečovač ETCS, nevyhovují současným požadavkům na komfort cestování, ani nemohou plně využít nově modernizované tratě. Nahradí je úplně nové jednotky, které významně zvýší kvalitu cestování v regionech a budou sloužit dalších minimálně 30 let. V neposlední řadě bude jejich provoz výrazně šetrnější k životnímu prostředí.“

Klimatizace, Wi-Fi a pohodlný nástup

Panteři na tratích střední Moravy znamenají revoluci v cestování. Současné osobní vagóny a pantografy s několika schody v nástupním prostoru nahradí bezbariérové jednotky. Dveře mají v úrovni moderních nástupišť a cestující do nich nastoupí pohodlně a bez překážek. „Díky tomu bude cestování pohodlnější pro seniory, rodiče s menšími dětmi, snadno se bude cestovat lidem po úrazech, na vozíku nebo s velkými zavazadly, jako jsou jízdní kola,“ objasňuje výhody tohoto uspořádání Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro obchod.

´Šelmy´ na kolejích ovšem nabídnou mnohem více. Rozsah služeb na jejich palubě bude podobný, jako v RegioPanterech první generace. Ty jezdí na tratích kraje už několik let a každý z obyvatel regionu si může vyzkoušet, na co se těšit. 

„Ve výbavě vlaků bude palubní Wi-Fi síť, která dovolí snadné připojení k internetu. Mobily, notebooky nebo tablety bude možné nabíjet během cesty z desítek zásuvek instalovaných v celé jednotce. Cestujícím nabídneme jak klasické zásuvky 230 V tak USB porty,“ vyjmenovává Jiří Ješeta další přednosti vlaků a pokračuje: „Díky uspořádání soupravy a bezbariérové konstrukci zde budou moci lidé na vozíku cestovat i bez doprovodu. Pro cestující s nejmenšími dětmi bude připravené místo na kočárky, a navíc budou mít k dispozici přebalovací stůl. Cyklisté ocení prostory pro přepravu jízdních kol.“     

 

Vizualizace interiéru

Bezpečnost na prvním místě

Soupravy budou vybavené novými, ergonomicky řešenými a textilem čalouněnými sedačkami. Snadnou orientaci při cestě i na neznámé trati nebo při zhoršené viditelnosti, třeba v noci nebo ve dnech s hustou mlhou, zajistí audiovizuální informační systém. Ten včas ohlásí všechny zastávky vlaku. Informace o nich přinesou také LCD monitory, které budou rozmístěny na řadě míst po celém vlaku. Samozřejmou výbavou vozů bude klimatizace. Ta zajistí i v parných letních dnech příjemnou teplotu uvnitř celého vlaku.

Velká pozornost je věnována bezpečnosti. „Soupravy budou vybaveny nejmodernějším evropským zabezpečovacím systémem ETCS, který dokáže vlak zastavit včas a bezpečně i v případě kolapsu strojvedoucího nebo při lidské chybě,“ vysvětluje Jiří Ješeta a upozorňuje ještě na další bezpečnostní prvky, které se týkají všech cestujících: „K podstatnému nárůstu bezpečnosti dojde také při nástupu a výstupu cestujících. S novými jednotkami na Olomoucku vyřadíme soupravy klasických vozů bez blokování dveří. V RegioPanterech jsou všechny nástupní dveře snadno ovládané tlačítky a jejich otevření a zavření zajišťuje elektropneumatický pohon. Po vypravení vlaku nejdříve strojvedoucí všechny dveře dálkově zavře, ty se pak automaticky zablokují proti otevření a teprve potom se může souprava dát do pohybu. U jedoucího vlaku to vyloučí všechny možnosti naskakování a vyskakování.“

Komfortně na vedlejších tratích

RegioPantery nabízejí cestujícím téměř 240 pohodných míst ve 2. třídě a několik ještě pohodlnějších míst v malém oddíle 1. třídy. Díky velkému výkonu, v každém ze tří vozů bude jeden podvozek s pohonem, a maximální rychlostí 160 km/h zkrátí moderní soupravy o několik minut cestování na rekonstruovaných tratích. Zřetelné zrychlení zastávkových osobáků se projeví hlavně na elektrifikované trati z Olomouce přes Uničov do Šumperka. Na přímých úsecích tratě budou jezdit Panteři svou maximální rychlostí.

Nové ´šelmy´ na kolejích nasadí národní dopravce také na vlaky z Koutů nad Desnou přes Šumperk a Zábřeh na Moravě do Olomouce. Z Olomouce budou jezdit dál do Prostějova, Vyškova, Přerova, Valašského Meziříčí nebo do Vsetína.  

Na revoluci v kvalitě cestování se mohou těšit cestující i na vedlejších tratích. A to už příští zimu. Zatím na motorových linkách nabízejí České dráhy malou ochutnávku. Změnu přinesou postupně nasazované švýcarské jednotky Stadler GTW, které nahradí Regionovy a motoráčky řady 810. 

„Celkem dvanáct motorových jednotek nám zmodernizuje ŽOS Zvolen tak, aby nabízely stejné služby jako RegioPantery. Cestující na palubě vlaku dostanou k dispozici elektrické zásuvky, bezplatnou Wi-Fi síť, LCD monitory s informacemi o cestě. O zastávkách bude informovat také vlakový rozhlas,“ vyjmenovala novinky na vedlejších tratích Hana Motyková, regionální obchodní ředitelka Českých drah v Olomouckém kraji.

Motorové jednotky GTW jsou moderní vlaky vyvinuté švýcarskou firmou Stader Rail. Po světě jich jezdí více než 600. Mezi jejich výhody patří snížená podlaha v prostoru pro cestující, bezbariérové toalety, klimatizace, prostor pro kočárky a jízdní kola a pohon umístěný do samostatného článku. Díky tomu je v prostoru pro cestující nižší hlučnost, než kdyby byl motor uložen přímo pod podlahou vozu.

Švýcarské motoráky obslouží lokálku z Olomouce na Hanou i rychlíkové tratě do Moravského Berouna a ze Šumperka do Jeseníku po legendárním Slezském Semmeringu.  

Moderní depo pro nové vlaky   

Mnohamiliardové investice Českých drah do dopravy v Olomouckém kraji nekončí u nových vlaků. Je pro ně nutné zajistit také moderní zázemí. „Přímo v Olomouci zmodernizujeme středisko údržby. Plánujeme zde vybudovat novou halu, ve které bude možné udržovat celé více než 70 metrů dlouhé jednotky, aniž by se musely rozpojovat na jednotlivé vagóny. To opravy zrychlí a zjednoduší. Haly budou vybaveny veškerým potřebným vybavením, aby se technici snadno dostali ke všem dílům, ať už jsou umístěny pod podlahou soupravy nebo na její střeše. Součástí bude i myčka kolejových vozidel. Díky tomu zajistíme cestujícím trvale vysokou kvalitu cestování,“ zdůrazňuje na závěr Hana Motyková z Českých drah.

Vložil: Zdeněk Svoboda

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace