Chtěl bych se plavit na posedlosti Miloše Zemana. Komentář Štěpána Chába
komentář
08.10.2020
Foto: Facebook
Popisek: Miloš Zeman se svou věrnou lodičkou potřebuje více prostoru. Dunaj-Odra-Labe snad bude stačit
Průplav Dunaj-Odra-Labe. Nádherný projekt, který vláda podpořila 15 miliardami z veřejných peněz na plánování, projektování a dumání. Hlavním hráčem ve věci průplavu bude beton, narovnávání koryta řeky a zářivá budoucnost, kdy z Polska a do Polska bude po několika kilometrech vodní cesty směrovat zboží a výletní lodě. Výsledná cena celého kanálu, pokud plány schválí budoucí vláda, nás přijde na 600 miliard korun. Maličkost, když vezmeme v potaz, že jsme v té bohatší části planety.
„Co se týká ekonomických efektů, není to chytrá investice, my jsme říkali, že v rámci restartu ekonomiky je třeba dělat chytré investice, explicitně jsme upozorňovali na to, že nemůžeme utápět peníze v betonu,“ řekla deníku Echo24 Danuše Nerudová, která je také členkou občanské iniciativy KoroNERV-20, která vznikla za účelem snížit dopady pandemie koronaviru na českou ekonomiku. „Nemáme zrekonstruovanou D1, nemáme vysokorychlostní železniční koridory, ale budeme budovat megalomanský kanál v době, kdy nemáme ani důchodovou reformu, ani daňovou reformu, ale na takovéto věci peníze máme,“ dodala Nerudová.
Hladová zeď?
Je to tajný plán na jakousi obdobu Hladové zdi v Praze, kterou, dle pověstí, nechal Karel IV. budovat pro to, aby měli chudí kde dělat a tak si i vydělat a nepodlehnout hladomoru? Nevím, teď sto dělníků z chudiny nahradí jeden bagr, dalších sto jeden nákladní automobil a deset českých firem jedna zahraniční. Mám neodbytný pocit, že novou Hladovou zeď tu nikdo neplánuje. Navíc, posunuli jsme se od dob Karla IV. i mentálně a radši bychom něco rozumnějšího do svého CV, než je kopáčství.
Nemáme čínskou totalitu
Dálnice jsou nedostavěné a aspirují podle zkušeností uživatelů mnohdy na přejmenování na tankodromy, jsou tu tvrdé požadavky na rekonstrukci naší energetiky (můžeme nad tím prskat, vztekat se, ale nevylžeme se z toho), už teď se soukromý sektor kroutí v křečích před krachem nad tím, jak na něj dopadla korona. A my budeme dávat 15 miliard na projekt, který se dá ekonomicky, ale i ekologicky jen těžko obhájit? A co dál? Necháme padat platy, abychom se na čas mohli stát nejlevnější montovnou a udržet si tak status podržtašky Evropské unie? Mě také až k hrůze fascinuje efektivita čínského stavebního průmyslu. Tam by si někdo z vedení té jediné správné strany jen vzpomněl na nějaký průplav a do rána by bylo hotovo.
Ale nejsme v Číně, nemáme její efektivitu, její ekonomiku a ani její totalitu. Tady musí vzniknout určitý konsensus, vzájemná dohoda a shoda, nikoliv rozmar jednoho z papalášů, který by rád, aby průplav nesl jeho jméno a jeho odkaz. Neponese, protože jej nepostavíme. Naházíme 15 miliard z daní krvácejícího soukromého sektoru do rukou projektantů, kteří se za tu cenu budou měsíce a měsíce lámat hlavu nad tím, co tu prostě nebude, protože to příští vláda nedopustí.
Ekologický dopad
Už i děti školou povinné vědí, že zabetonované, narovnané a vybagrované koryto řeky je z ekologického hlediska děsná prasárna. A to bez příslušného fanatismu ekologických aktivistů, ale jen tak, z logického pohledu na věc samotnou. Odvodníme si část území? Zlikvidujeme říční ekosystém? Uděláme tam vědomě větší a trvalou destrukci života, než která se povedla na Bečvě bůhví jaké firmě za pomoci kyanidu? Opravdu nám za to ego Miloše Zemana stojí? Jen upozorním, že daleko více potřebná a žádaná vysokorychlostní železnice z Prahy do Drážďan je příslušnými úřady naplánovaná na rok 2050 (a stát má 'jen' mizerných 138 miliard a kolik to udělá parády) a že další vysokorychlostní železnice vlastně v plánu vůbec nejsou. Do Vídně? Do Varšavy? Do Budapešti? Ne, my si chceme pouštět lodičky. Průplav, kdybychom se k jeho stavbě nakonec přemluvili, by stál až někdy v roce 2200. Nemáme čínskou efektivitu. Pokud samozřejmě nezavedeme čínskou diktaturu. Pak by to nejspíš šlo a nikdo by se ze strachu neptal po smyslu této obludnosti.

Vložil: Štěpán Cháb