Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
S cestovatelem Milošem Beranem

S cestovatelem Milošem Beranem

... do Číny a dál, za exotikou. Trocha povídání a nádherné fotky

Co zaujalo Jiřího Macků

Co zaujalo Jiřího Macků

Každou středu i neděli něco trošinku hlubšího k zamyšlení od doyena redakce

Koronavirus ´2020

Koronavirus ´2020

Vše o pandemii, ať už si myslíte, že byla a bude, anebo naopak

Glosy Iva Fencla

Glosy Iva Fencla

Ze Starého Plzence až na kraj světa

TV glosář Ely Novákové

TV glosář Ely Novákové

Co budou dávat v bedně? Víme

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Sobota Pavla Přeučila

Sobota Pavla Přeučila

O víkendu jen lehčí čtení od našeho kulturního redaktora

Premiéry Pavla Přeučila

Premiéry Pavla Přeučila

Filmové hity. A kdy jindy než ve čtvrtek

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Přečetli jsme

Přečetli jsme

Noviny, časopisy, weby, nic zajímavého nám neunikne. S naším komentářem pak ani vám

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Kultura

Kultura

Knížky rádi čteme, rádi o nich píšeme. Nechybí exkluzivní recenze

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Chtěl bych se plavit na posedlosti Miloše Zemana. Komentář Štěpána Chába

komentář 08.10.2020
Chtěl bych se plavit na posedlosti Miloše Zemana. Komentář Štěpána Chába

Autor: Facebook

Popisek: Miloš Zeman se svou věrnou lodičkou potřebuje více prostoru. Dunaj-Odra-Labe snad bude stačit

Průplav Dunaj-Odra-Labe. Nádherný projekt, který vláda podpořila 15 miliardami z veřejných peněz na plánování, projektování a dumání. Hlavním hráčem ve věci průplavu bude beton, narovnávání koryta řeky a zářivá budoucnost, kdy z Polska a do Polska bude po několika kilometrech vodní cesty směrovat zboží a výletní lodě. Výsledná cena celého kanálu, pokud plány schválí budoucí vláda, nás přijde na 600 miliard korun. Maličkost, když vezmeme v potaz, že jsme v té bohatší části planety.

„Co se týká ekonomických efektů, není to chytrá investice, my jsme říkali, že v rámci restartu ekonomiky je třeba dělat chytré investice, explicitně jsme upozorňovali na to, že nemůžeme utápět peníze v betonu,“ řekla deníku Echo24 Danuše Nerudová, která je také členkou občanské iniciativy KoroNERV-20, která vznikla za účelem snížit dopady pandemie koronaviru na českou ekonomiku. „Nemáme zrekonstruovanou D1, nemáme vysokorychlostní železniční koridory, ale budeme budovat megalomanský kanál v době, kdy nemáme ani důchodovou reformu, ani daňovou reformu, ale na takovéto věci peníze máme,“ dodala Nerudová.

Hladová zeď?

Je to tajný plán na jakousi obdobu Hladové zdi v Praze, kterou, dle pověstí, nechal Karel IV. budovat pro to, aby měli chudí kde dělat a tak si i vydělat a nepodlehnout hladomoru? Nevím, teď sto dělníků z chudiny nahradí jeden bagr, dalších sto jeden nákladní automobil a deset českých firem jedna zahraniční. Mám neodbytný pocit, že novou Hladovou zeď tu nikdo neplánuje. Navíc, posunuli jsme se od dob Karla IV. i mentálně a radši bychom něco rozumnějšího do svého CV, než je kopáčství.

Nemáme čínskou totalitu

Dálnice jsou nedostavěné a aspirují podle zkušeností uživatelů mnohdy na přejmenování na tankodromy, jsou tu tvrdé požadavky na rekonstrukci naší energetiky (můžeme nad tím prskat, vztekat se, ale nevylžeme se z toho), už teď se soukromý sektor kroutí v křečích před krachem nad tím, jak na něj dopadla korona. A my budeme dávat 15 miliard na projekt, který se dá ekonomicky, ale i ekologicky jen těžko obhájit? A co dál? Necháme padat platy, abychom se na čas mohli stát nejlevnější montovnou a udržet si tak status podržtašky Evropské unie? Mě také až k hrůze fascinuje efektivita čínského stavebního průmyslu. Tam by si někdo z vedení té jediné správné strany jen vzpomněl na nějaký průplav a do rána by bylo hotovo.

Ale nejsme v Číně, nemáme její efektivitu, její ekonomiku a ani její totalitu. Tady musí vzniknout určitý konsensus, vzájemná dohoda a shoda, nikoliv rozmar jednoho z papalášů, který by rád, aby průplav nesl jeho jméno a jeho odkaz. Neponese, protože jej nepostavíme. Naházíme 15 miliard z daní krvácejícího soukromého sektoru do rukou projektantů, kteří se za tu cenu budou měsíce a měsíce lámat hlavu nad tím, co tu prostě nebude, protože to příští vláda nedopustí.

Ekologický dopad

Už i děti školou povinné vědí, že zabetonované, narovnané a vybagrované koryto řeky je z ekologického hlediska děsná prasárna. A to bez příslušného fanatismu ekologických aktivistů, ale jen tak, z logického pohledu na věc samotnou. Odvodníme si část území? Zlikvidujeme říční ekosystém? Uděláme tam vědomě větší a trvalou destrukci života, než která se povedla na Bečvě bůhví jaké firmě za pomoci kyanidu? Opravdu nám za to ego Miloše Zemana stojí? Jen upozorním, že daleko více potřebná a žádaná vysokorychlostní železnice z Prahy do Drážďan je příslušnými úřady naplánovaná na rok 2050 (a stát má 'jen' mizerných 138 miliard a kolik to udělá parády) a že další vysokorychlostní železnice vlastně v plánu vůbec nejsou. Do Vídně? Do Varšavy? Do Budapešti? Ne, my si chceme pouštět lodičky. Průplav, kdybychom se k jeho stavbě nakonec přemluvili, by stál až někdy v roce 2200. Nemáme čínskou efektivitu. Pokud samozřejmě nezavedeme čínskou diktaturu. Pak by to nejspíš šlo a nikdo by se ze strachu neptal po smyslu této obludnosti.

 

Vložil: Štěpán Cháb

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace