Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
Koronavirus ´2020

Koronavirus ´2020

Vše o pandemii, která pokračuje i v roce 2021

Glosy Iva Fencla

Glosy Iva Fencla

Ze Starého Plzence až na kraj světa

TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

MFF Karlovy Vary 2021

MFF Karlovy Vary 2021

Hvězdy, hvězdičky, róby, filmy i všechno kolem

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Knižní recenze

Knižní recenze

Exkluzivní recenze o literatuře vážné, stejně tak i o detektivkách a jiných lehčích žánrech

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Chtěl bych se plavit na posedlosti Miloše Zemana. Komentář Štěpána Chába

komentář 08.10.2020
Chtěl bych se plavit na posedlosti Miloše Zemana. Komentář Štěpána Chába

Foto: Facebook

Popisek: Miloš Zeman se svou věrnou lodičkou potřebuje více prostoru. Dunaj-Odra-Labe snad bude stačit

Průplav Dunaj-Odra-Labe. Nádherný projekt, který vláda podpořila 15 miliardami z veřejných peněz na plánování, projektování a dumání. Hlavním hráčem ve věci průplavu bude beton, narovnávání koryta řeky a zářivá budoucnost, kdy z Polska a do Polska bude po několika kilometrech vodní cesty směrovat zboží a výletní lodě. Výsledná cena celého kanálu, pokud plány schválí budoucí vláda, nás přijde na 600 miliard korun. Maličkost, když vezmeme v potaz, že jsme v té bohatší části planety.

„Co se týká ekonomických efektů, není to chytrá investice, my jsme říkali, že v rámci restartu ekonomiky je třeba dělat chytré investice, explicitně jsme upozorňovali na to, že nemůžeme utápět peníze v betonu,“ řekla deníku Echo24 Danuše Nerudová, která je také členkou občanské iniciativy KoroNERV-20, která vznikla za účelem snížit dopady pandemie koronaviru na českou ekonomiku. „Nemáme zrekonstruovanou D1, nemáme vysokorychlostní železniční koridory, ale budeme budovat megalomanský kanál v době, kdy nemáme ani důchodovou reformu, ani daňovou reformu, ale na takovéto věci peníze máme,“ dodala Nerudová.

Hladová zeď?

Je to tajný plán na jakousi obdobu Hladové zdi v Praze, kterou, dle pověstí, nechal Karel IV. budovat pro to, aby měli chudí kde dělat a tak si i vydělat a nepodlehnout hladomoru? Nevím, teď sto dělníků z chudiny nahradí jeden bagr, dalších sto jeden nákladní automobil a deset českých firem jedna zahraniční. Mám neodbytný pocit, že novou Hladovou zeď tu nikdo neplánuje. Navíc, posunuli jsme se od dob Karla IV. i mentálně a radši bychom něco rozumnějšího do svého CV, než je kopáčství.

Nemáme čínskou totalitu

Dálnice jsou nedostavěné a aspirují podle zkušeností uživatelů mnohdy na přejmenování na tankodromy, jsou tu tvrdé požadavky na rekonstrukci naší energetiky (můžeme nad tím prskat, vztekat se, ale nevylžeme se z toho), už teď se soukromý sektor kroutí v křečích před krachem nad tím, jak na něj dopadla korona. A my budeme dávat 15 miliard na projekt, který se dá ekonomicky, ale i ekologicky jen těžko obhájit? A co dál? Necháme padat platy, abychom se na čas mohli stát nejlevnější montovnou a udržet si tak status podržtašky Evropské unie? Mě také až k hrůze fascinuje efektivita čínského stavebního průmyslu. Tam by si někdo z vedení té jediné správné strany jen vzpomněl na nějaký průplav a do rána by bylo hotovo.

Ale nejsme v Číně, nemáme její efektivitu, její ekonomiku a ani její totalitu. Tady musí vzniknout určitý konsensus, vzájemná dohoda a shoda, nikoliv rozmar jednoho z papalášů, který by rád, aby průplav nesl jeho jméno a jeho odkaz. Neponese, protože jej nepostavíme. Naházíme 15 miliard z daní krvácejícího soukromého sektoru do rukou projektantů, kteří se za tu cenu budou měsíce a měsíce lámat hlavu nad tím, co tu prostě nebude, protože to příští vláda nedopustí.

Ekologický dopad

Už i děti školou povinné vědí, že zabetonované, narovnané a vybagrované koryto řeky je z ekologického hlediska děsná prasárna. A to bez příslušného fanatismu ekologických aktivistů, ale jen tak, z logického pohledu na věc samotnou. Odvodníme si část území? Zlikvidujeme říční ekosystém? Uděláme tam vědomě větší a trvalou destrukci života, než která se povedla na Bečvě bůhví jaké firmě za pomoci kyanidu? Opravdu nám za to ego Miloše Zemana stojí? Jen upozorním, že daleko více potřebná a žádaná vysokorychlostní železnice z Prahy do Drážďan je příslušnými úřady naplánovaná na rok 2050 (a stát má 'jen' mizerných 138 miliard a kolik to udělá parády) a že další vysokorychlostní železnice vlastně v plánu vůbec nejsou. Do Vídně? Do Varšavy? Do Budapešti? Ne, my si chceme pouštět lodičky. Průplav, kdybychom se k jeho stavbě nakonec přemluvili, by stál až někdy v roce 2200. Nemáme čínskou efektivitu. Pokud samozřejmě nezavedeme čínskou diktaturu. Pak by to nejspíš šlo a nikdo by se ze strachu neptal po smyslu této obludnosti.

 

Vložil: Štěpán Cháb