Vyhazujeme prachy do luftu, takhle si krizový rozpočet nepředstavuji. Komentář Štěpána Chába
komentář
09.09.2020
Foto: Atelis.eu (jako v textu)
Popisek: O necelý kilometr opodál stojí silniční most
FOTO Mezi obcemi Černotín a Ústí v Olomouckém kraji vznikne tříkilometrová cyklostezka. Stát nás bude 102 milionů korun. V ceně je i lávka přes řeku Bečvu, jejíž stavba bude stát 60 milionů korun. Důvod je jednoduchý, cyklisté se jako opilá morčata pletou pod kola automobilům na běžné silnici, která vede nedaleko. Případně jezdí přes park a hrozí střet s chodci. 102 milionů je tak vyhozeno, zdá se, ke spokojenosti všech.
ČTK informuje o financování cyklostezky: „Projekt cyklostezky je finančně náročný, proto obce spojily své síly a požádaly Státní fond dopravní infrastruktury o dotaci, která činí 80 milionů korun. Zbývajících 22 milionů korun zaplatí Olomoucký kraj, město Hranice a obce Ústí a Černotín.“ Pěkná formulace, zaplatí to Státní fond dopravní infrastruktury, město Hranice, Olomoucký kraj a obce Ústí a Černotín. Zmíněné úřady jsou nějak výrazně samostatné a výdělečné? Nebo je tím jinak řečeno, že nemnohým cyklistům mezi Ústím a Černotínem zaplatíme z daní každý po desetikoruně, aby se mohli projet po lávce, která má nedaleko konkurenci v obyčejném silničním mostu?
Doba hojnosti
Dobrá, se skřípěním zubů uznávám, že v dobrých dobách můžeme plýtvat veřejnými penězi jako zjednaní, i když s tím v zásadě nesouhlasím. Ale neskončila právě teď doba hýření? Všude se hemží informace o tom, jak se zadlužujeme, jak klesá ekonomická kondice země, jak nás čeká propouštění a do toho přijde taková pěkná zpráva o tom, že každý z nás dá na hýření jednorázově 10 korun. 102 milionů se v pangejtu denně neválí. Nebylo by přinejmenším moudré, podobné nestrategické stavby prostě vynechat a přesunout je na doby, kdy na tom budeme lépe? Ten vzkaz je totiž jasný – nic nám nehrozí, budeme dál stavět zbytnosti – a hned za rohem sedí ekonomické ukazatele a odpovídají – vážně? Nic? To si ještě řekneme.
Nádhera, že? Tak od příštího roku tudy povede asfaltový nádor cyklostezky
Zároveň si nejsem vědom toho, že by mezi Ústím a Černotínem obden probíhal Závod míru, nebo že by tamní silniční most plnil černou kroniku ve zprávách, kdy auta denně pokosí nepřehledné houfy říčných cyklistů, kteří se, chuděry malé, snažili přejet přes most s touhou hned za ním zatočit a začít srážet chodce v tamním parku. Je mi úplně jasné, že víkendoví cyklisté na elektrokolech budou brát novou cyklostezku jako vítané zpohodlnění jejich kratochvilného pocení se v přírodě, ale, sakra, asi bychom měli přemýšlet trochu pragmatičtěji a hledat, kde se pojistit před pádem ekonomiky, případně si nějak jistit záda u možného masivního propouštění. Cyklostezka je fajn, taková reprezentativní, ale prachy do ekonomiky nám nedonese. Lidé také začínají šetřit a přestávají dávat své finanční zdroje do blbostí. Ale ať se snaží sebevíc, stejně se do jejich peněženky natáhne ruka cyklistického socialisty a vezme si, kolik zrovna potřebuje. Což je přinejmenším zvláštní, když jsme právě ekonomicky prošli prakticky válečným stavem.
Ekoekonomika
Udržitelnost je heslem naší pětiletky. Musíme se chovat udržitelně k přírodě, k životnímu prostředí. Když záměrně opominu škaredou stránku cyklostezek, která ohledem k přírodě zrovna neproslula, protože se zahryzává do samotné přírody mnohdy opravdu brutálním způsobem (a právě tady se jí to vede skutečně předpisově, protože, podle katastrální mapy, se cyklostezka zahryzne do břehu řeky Bečvy, čímž zásadně zasáhne do tamního ekosystému rozšiřování rostlin a migrace drobné zvěře, kterým asfalt cyklostezky bude prostě bránit), musím se pozastavit nad tím, proč nejedeme udržitelnost i v samotné ekonomice? Podobné rozhazování se blíží tomu, jako kdybychom v národním parku postavili uhelnou elektrárnu a zapomněli jí namontovat filtry pro zachycování škodlivin. Ekonomicky se chováme nezodpovědně. Ale hlavně že se nemocný systém dotací točí a produkuje takové nehoráznosti, jakou právě cyklostezka mezi Ústím a Černotínem je.
Vložil: Štěpán Cháb