Podívejte. Šternberk se vybarvuje i pomocí úžasného malíře Josefa Zlamala, v zahraničí pomalu známějšího než doma
05.09.2020
Foto: Archiv Josefa Zlamala (stejně jako ostatní snímky v článku a ve fotogalerii)
Popisek: Unikátní betonové plastiky Josefa Zlamala zdobí Šternberk
FOTOGALERIE Město Šternberk se pustilo do prostoru před nádražím. Revitalizace, obroda celého místa, zkulturnění, a hlavně zkrásnění. Základ přívětivého města, aby se tam člověk cítil prostě dobře. Revitalizace před nádražím má i svůj důvod v tom, že se bude elektrifikovat vlaková doprava do města a předpokládá se vyšší výtěžnost vlakové dopravy. A je tedy v zájmu města, aby cestující vyšli před nádraží a řekli si – tady je to opravdu jako doma.
O dominantu prostoru se postaral malíř Josef Zlamal. Dne 27. července proběhla instalace jeho dvou unikátních betonových plastik, které budou trvale zdobit veřejný prostor přednádraží ve Šternberku u Olomouce. Díky projevené důvěře všech zúčastněných se podařilo v týmové spolupráci navrhnout a realizovat v rodném místě dvě originální plastiky o výšce 439 a 278 cm. Obě jsou pojednané detailním reliéfem. Ten vyjadřuje blízký vztah a respekt k historii místa (skrze motiv hradu, půvabného kostela nebo světoznámé Šternberské madony), zároveň ale směřuje díky uplatnění nejmodernějších technologií do budoucna a vytváří autentický odkaz naší doby pro budoucí generace.
Instalace dvou betonových plastik
Cílem projektu revitalizace je celková úprava přednádražního prostoru u železniční stanice Šternberk – hlavní nádraží. Dojde k vybudování nové parkovací kapacity pro automobily včetně napojení na příjezdové komunikace, parkovacích míst pro handicapované a stojanů pro cyklisty. Prostor vytvoří funkční spojení pro přestup mezi vlakovým a autobusovým nádražím a zformuje uzel již dříve budovaných pěších tras a cyklotras. Vybudování kvalitní infrastruktury pro parkování osobních automobilů bude znamenat zatraktivnění veřejné dopravy, a tedy i zvýšení počtu přepravovaných cestujících. Stejně tak zlepší nevyhovující situaci s prostory pro parkování jízdních kol v blízkosti autobusového a vlakového nádraží. Prostor bude doplněn elektronickou informační tabulí s odjezdy vlaků a autobusů. Součástí úpravy přednádražního prostoru jsou i vegetační úpravy, vytvářející dostatečné klidové a rozptylové plochy. Revitalizací přednádražního prostoru tak dojde k vybudování atraktivního a funkčního přestupního terminálu pro několik druhů veřejné dopravy a individuální motorové i nemotorové dopravy. Celkové výdaje projektu činí 24,5 milionu korun včetně DPH.
|
Pár detailů
„Uplynul rok a půl od chvíle, kdy jsem vytvořil první kresbu, která byla základem pro vznik finální podoby návrhu. Ten v sobě skrývá mnoho drobných detailů-příběhů, které se před divákem otvírají postupně. Je to v podstatě román, ke kterému se můžete opakovaně vracet. Ve chvíli, kdy byla kresba hotova, jsme ji digitalizovali a následně ji převedli opět ručně do podoby 3D reliéfu, jehož vznik si vyžádal i s několika pomocníky více než tři týdny soustředěného úsilí. Díky tomuto přístupu získaly sloupy nezaměnitelný charakter krásné ruční práce,“ řekl Josef Zlamal, autor plastiky.
Umělec Josef Zlamal se svým dílem
Josef Zlamal, narozen 1983 ve Šternberku, dnes patří k nejúspěšnějším českým umělcům své generace. Do roku 2019 působil především v zahraničí, hlavně ve Švýcarsku, jeho tvorba je tak zastoupena v mnoha privátních sbírkách ve Francii, Německu, Dánsku, Švýcarsku i Číně.
Jeho díla byla vystavena vedle věhlasných jmen současného umění, ale také i starých mistrů (např. Daniela Richtera, Otto Dixe, Lucase Cranacha nebo Marca Quinna) v soukromých i státních institucích (Power Station of Art Shanghai a Museum der bildenden Künste v Lipsku).
Plastika, na které Josef Zlamal spolupracoval s výtvarníkem Richardem Štiplem, visí v Museu der bildenden Kunste v Lipsku hned vedle starých mistrů
Josefovy malby, kresby a plastiky konfrontují diváka s fantaskním světem, který přináší radost i zamyšlení. Jeho tvorba má své kořeny v historii. S velkým respektem rozvíjí klasické postupy, mimo jiné malbu na plátkovém zlatě a stříbře. Figurální náměty doplnila v poslední době i půvabná zvířata. V cyklu s názvem Noemova archa tak můžeme objevit slony, ptáky, ale i různé šelmy.
Noemova archa II, 2019
Důležitým rozměrem Josefovy tvorby je spolupráce s architekty v podobě integrace atmosférických prvků. Klíčovou roli sehrála v tomto směru jeho rodina, od roku 2010 totiž spolupracuje intenzivně s matkou, ing. arch. Blankou Zlamalovou (Studio Zlamal), a od roku 2019 také se svou životní partnerkou, fashion designérkou Andreou Vytlačilovou. Ale lze jít i hlouběji do rodinné historie. Zlamalův dědeček Wilhelm byl žákem Maxe Švabinského a právě v ateliéru svého dědečka trávil Josef v dětství spoustu času. A zároveň viděl neustále malovat své rodiče.
Marie a dítě, 2016
„Kdybych ty tvůrčí procesy neměl přímo před nosem, kdoví. Kdyby se třeba moji rodiče zabývali prací se dřevem, asi bych byl dřevořezbářem. Inklinoval jsem k tomu, co jsem viděl doma,“ řekl pro Blesk s tím, že jeho maminka je architektkou. Jeho kariéra začala už v pěti letech, kdy mu rodiče postavili něco jako dětský ateliér. Zajímavé je, že své dětské malby si Josef Zlamal stále úzkostlivě střeží. „Když vidím, že když jsem ve svých deseti letech něco namaloval, cením si toho i v dospělosti a nestydím se za to, jak se to tehdy oproti zručné práci dospělé ruky mohlo zdát primitivní,“ řekl Blesku.
|
Železnice
Modernizace železnice a vidina, že se Šternberk stane důležitým železničním uzlem, vedl město k tomu, že se rozhodlo nejen k revitalizaci prostoru před nádražím, ale i k opravě samotné nádražní budovy. Takže napříště hrdě vystupte ve Šternberku a zajděte obdivovat zdařilou revitalizaci.
Vložil: Kamil Fára