Chtějí být ´smart city´, chytré město. Pracovní skupina jedná; zatím má Šumperk jednu chytrou lavičku
11.04.2019
Foto: Město Šumperk
Popisek: Titulek jako by trochu snižoval úsilí radních... Nemusí to tak být - může to skončit čistě formálně u více ´chytrých laviček´, ale také skutečným naplněním významu ´smart city´(což je nyní mimochodem velká móda). Jak v Šumperku dopadnou, ukáže čas
Smart Šumperk City je pracovní skupina, jejímž iniciátorem se stal právě šumperský místostarosta Jakub Jirgl (ANO)... Rozvoj měst i obcí dnes naráží na nejrůznější úskalí. Města založená před stovkami let přestávají dispozičně stačit současným nárokům na dopravu, infrastrukturu i kvalitu života a životního prostředí. Jejich zásadní přestavba není možná, a tak se jako zatím jediné řešení jeví takzvaný udržitelný rozvoj a inteligentní řízení municipalit, tedy městských samospráv po česku, s využitím chytrých technologií, tedy koncept, který označujeme pojmem Smart Cities. Tak praví Wikipedie. A Šumperk – město budoucnosti?
Pouliční lampy, které nastavují intenzitu světla dle potřeby, nádoby na odpad, jež hlásí, kdy jsou přeplněné, chytré lavičky, na nichž si můžete dobít mobil a vyřídit e-maily. I takto může vypadat město budoucnosti. Šumperk nechce zůstat pozadu, takže tímto konceptem, konceptem chytrých měst, tzv. Smart City, se zabývala na svém prvním jednání pracovní skupina Smart Šumperk City, jejímž iniciátorem se stal Jakub Jirgl.

První jednání pracovní skupiny Smart Šumperk City, foto město Šumperk
Pomocí chytrých technologií zjednodušit život obyvatelům města
Na prvním březnovém jednání pracovní skupiny Smart Šumperk City za účasti vedení města a odborných pracovníků městského úřadu byl prezentován koncept měst budoucnosti, jenž staví na principech chytrého města, tzv. Smart City. „Smyslem toho konceptu je pomocí chytrých technologií zjednodušit život obyvatelům města, ať už v oblasti komunikace s úřady, snadnějšího přístupu k internetu či možnostem plateb prostřednictvím chytrých karet. Chytré technologie hrají také významnou roli při efektivním řízení městské infrastruktury s ohledem na snižování znečištění a dalších negativních vlivů na životní prostředí. Příkladem mohou být například automobily na elektrický pohon, tzv. elektromobily, či pouliční lampy, jež nastavují intenzitu světla dle potřeby, nebo funkční odpadové hospodářství,“ vysvětluje místostarosta města Jakub Jirgl.
Klíčovým dokumentem je Strategický plán rozvoje
Zásadní otázkou pro budování chytrého města je vytvoření koncepce, jež by chytré technologie zaváděla systémově tak, aby jejich vzájemné propojení bylo smysluplné, efektivní a usnadňovalo lidem život. V této souvislosti je klíčovým dokumentem Strategický plán rozvoje města Šumperka, který se bude připravovat pro nové období a nové principy Smart City budou do dokumentu zapracovány. „Chci, abychom nový strategický dokument jako město spolutvořili se zpracovatelskou společností, a to právě tak, že do něj budeme implementovat principy Smart City. Naše město se tak může posunout dál mezi města, kterým záleží na komfortu jeho obyvatel, ruku v ruce s využíváním moderních technologií a zároveň s respektem k životnímu prostředí, jehož problematika mi není lhostejná,“ uvedl místostarosta Jirgl.

Díky ´chytré lavičce´ si můžete dobít mobil a nebo brouzdat po internetu, foto město Šumperk
Již mají jednu ´chytrou lavičku´
První „Smart City vlaštovkou“ bylo pořízení tzv. chytré lavičky, která byla nainstalována na travnaté ploše v prostoru u šumperského divadla. Lidé si na ní mohou zdarma dobít mobil a využít wi-fi připojení k internetu. Lavička funguje na principu solárních panelů, které jsou její součástí. Lavička byla pořízena v rámci projektu Po stopách Malé Vídně a Slezského Říma, spolufinancovaného z prostředků EFRR prostřednictvím Euroregionu Glacensis, jenž realizovalo oddělení kultury šumperské radnice ve spolupráci s městským informačním centrem. Náklady na lavičku byly necelých 200 tisíc korun, z toho 85 % činí dotace. „Vlak chytrých technologií se již rozjíždí, a pokud nezačneme teď, ujede nám a my jej budeme jen těžko dohánět,“ uzavřel místostarosta.
V olomouckém kraji není Šumperk jediný
Podobně přemýšlejí i v krajské Olomouci. Tam jsou ale dál. Již vloni v květnu sdělil tehdejší náměstek primátora Aleš Jakubec: „Nové smart technologie pronikají do strategických plánů měst a snaží se získávat, propojovat a využívat informace k lepšímu hospodaření s energií nebo s časem,“ řekl s tím, že chytré město (Smart City) je celosvětový koncept, který cílí na zavedení informačních a komunikačních technologií a nástrojů pro efektivnější správu měst. A jako příklad uvedl zavedení inteligentních zastávek v Olomouci v roce 2007. „Jejich instalace dále pokračuje. Lidem přinášejí přesné informace, nám umožňují preferovat hromadnou dopravu v dynamickém řízení křižovatek,“ poznamenal Jakubec. Do stejné kategorie spadají „vymoženosti“ jako nákup jízdenek prostřednictvím SMS. „Textovými zprávami lze v Olomouci ale platit i za parkování. Nově se snažíme pro úhradu parkovacího poplatku více využívat webovou aplikaci, která je pro obě strany výhodnější,“ dodal náměstek Jakubec.

Inteligentní zastávka vám přesně řekne, kdy přijede váš spoj, foto Facebook
Město podle Jakubce využívá nyní chytré technologie k monitoringu intenzity dopravy či úrovně emisí nebo hlukového modelu. „V letošním roce chceme řízení dopravy vylepšit novou digitální dopravní ústřednou, která bude o aktuálním stavu informovat účastníky dopravy prostřednictvím informačního portálu. Do budoucna plánujeme zavést například monitoring obsazenosti parkovacích míst v ulicích zóny placeného parkování,“ doplnil náměstek Jakubec.
´Smart cities´ ve světě
Amsterdam

Každý rok město Amsterdam pořádá „Smart City Challenge“, kdy přijímá nové návrhy pro vylepšení stávajícího systému a inovace. Na jeho ulicích můžete najít chytré pouliční osvětlení, které reaguje na vytíženost ulic chodci a na základě těchto informací reguluje osvětlení a tím snižuje jeho energetickou náročnost. Město také vyvinulo aplikaci Mobypark, která umožňuje majitelům parkovacích míst svá místa za poplatek pronajmout dalším řidičům, přičemž je zde i zpětná vazba v podobě vytíženosti parkovacích míst. Amsterdam také monitoruje městskou dopravu a v reálném čase dává doporučení řidičům, jakou trasu zvolit.
Vídeň

Město Vídeň se zavázalo ke snižování CO2 z aktuálních 3,1 tuny na obyvatele na 1 tunu, tj. o 80 % do roku 2050. Dále chce do roku 2050 50 % energie využívat z obnovitelných zdrojů, snížit spotřebu energie na vytápění, chlazení a teplou vodu ročně o 1 % na obyvatele a zachovat podíl 50 % zelených ploch.
Barcelona

Španělská metropole Barcelona využívá prvky smart city například ve svých parcích (68 % veřejných parků je zapojeno v tomto programu), kdy monitoruje úroveň potřeby zavlažování rostlin - zaměstnanci mají informaci, která oblast potřebuje zavlažení a která ne. Díky tomuto kroku město ušetří ročně 25 % svých zásob vody a finančně vyjádřeno je to roční úspora 550 000 ! Barcelona do své dopravy také integruje chytré semafory, které umožňují optimalizaci počtu zelených světel na vytížených trasách (na základě monitorovaného provozu). Chytré semafory také zvýhodňují vozidla IZS (na základě GPS vozidla), kdy umožní například záchranné službě se dostat k insidentu bez zbytečného prodlení.
Stockholm

Hlavní město Švédska, Stockholm, prosazuje snížení dopadu na životní prostředí svým programem Green IT strategy. Program se zaměřuje na energeticky účinné budovy, monitorování dopravy, rozvoj elektronických služeb (minimalizace spotřeby papíru) a větší komunikaci se svými obyvateli prostřednictvím e-Governance, jako například politická oznámení či městské informace.
Santa Cruz

Kalifornské město Santa Cruz integruje do svého systému alternativní prvky smart city technologií. Analyzuje historicky trestnou činnost a na základě vyhodnocování je schopné posilovat hlídky v oblastech s predikcí vyšší trestné činnosti v konkrétní datum a čas.
Milton Keynes

Město Milton Keynes nacházející se v anglickém hrabství Buckinghamshire využívá prvky smart city převážně pro spolupráci místní samosprávy, podniků, akademické obce a organizací. Jedná se o sdílení dat například o spotřebě energie, vody, informace o dopravě, které vedou k optimalizaci služeb a chodu celého města.
|
Vložil: Markéta Vančová