Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
Koronavirus ´2020

Koronavirus ´2020

Vše o pandemii, která pokračuje i v roce 2021

Glosy Iva Fencla

Glosy Iva Fencla

Ze Starého Plzence až na kraj světa

TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

MFF Karlovy Vary 2021

MFF Karlovy Vary 2021

Hvězdy, hvězdičky, róby, filmy i všechno kolem

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Knižní recenze

Knižní recenze

Exkluzivní recenze o literatuře vážné, stejně tak i o detektivkách a jiných lehčích žánrech

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Herci dostanou nová osobní propadla, takže v okamžení zmizí z jeviště. Olomouc vytopila dva miliony

29.03.2019
Herci dostanou nová osobní propadla, takže v okamžení zmizí z jeviště. Olomouc vytopila dva miliony

Foto: MDO

Popisek: Moravské divadlo Olomouc

Zní to poněkud bizarně, ale je to tak: Už během divadelních prázdnin v roce 2018 se v Moravském divadle Olomouc odehrávala důležitá rekonstrukce prostoru jeviště. Na ni brzy naváže další podobná investiční akce, která ve výsledku obohatí možnosti scény. „Vedení Moravského divadla požádalo městskou radu o uvolnění částky dva miliony korun z rezervního fondu. Rada tomuto požadavku vyhověla,“ uvedl Pavel Hekela, náměstek primátora, který je odpovědný za oblast kultury. Moravské divadlo za tuto částku pořídí ona nová osobní propadla.

„Jedná se o technický prostředek, který umožňuje mizení či objevení se herce na scéně,“ dodal vysvětlení Pavel Hekela. Takové technické zařízení je důležité pro řadu divadelních inscenací. Nový prvek naváže na loňské úpravy divadla. Nejvýznamnější z prázdninových prací minulého roku totiž byla rekonstrukce dvou zvedaných stolů jeviště neboli propadel. Ta dříve sloužila jen jako výtah pro přepravu kulis, po rekonstrukci umožňují i přepravu herců.

Minulý rok se v Moravském divadle Olomouc rekonstruoval prostor jeviště, foto Facebook

Olomouc dává divadlu ročně skoro 125 milionů

„Zřizovatel, tedy statutární město Olomouc, přispívá ročním grantem ve výši 124,5 milionu Kč,“ sdělil nám tiskový mluvčí Michal Folta s tím, že od ministerstva kultury dostalo Moravské divadlo na rok 7,8 milionu korun a od Olomouckého kraje 1,5 milionu korun. Nařízený odvod Moravského divadla jeho zřizovateli je 8 milionů korun ročně. A vlastní výnosy Moravského divadla Olomouc (MDO) ze vstupného a podobně činí ročně cca 28 milionů korun. Leckteré divadlo v ČR by tak Olomouckým mohlo závidět…

 

Co je v MDO nového? Pohádkový balet i románová klasika, Petr s novou Lucií

Po Brně a Praze uvádí výpravnou Bajadéru, jeden z nejkrásnějších světových baletů. Premiéra výpravného a pohádkového baletu za doprovodu orchestru Moravského divadla Olomouc a v choreografii a režii Michala Štípy se uskutečnila v pátek 22. března. Balet se v ČR dosud dočkal pouze dvou inscenací – v Brně a v Praze. V obou si přitom zatančil Michal Štípa, který se nyní s dílem Ludwiga Minkuse a Maria Petipy setkává potřetí – a to v roli choreografa a režiséra. „Náročnost této inscenace spočívá především ve výpravnosti a potřebě velkého baletního ansámblu, proto se Bajadéra uvádí pouze ve velkých kamenných divadlech, které mají dostatek všech prostředků ke kvalitnímu uvedení,“ vysvětlil Štípa. „Melodie jsou líbivé a nápadité. Nechybí adagia, tempově pestré variace ani hudba s charakterem valčíku. Právě melodie místy evokují exotiku, do níž je příběh zasazen,“ dodal autor hudebního nastudování Petr Šumník.

Výpravný balet Bajadéra, foto MDO

Mezinárodní obsazení – ze všech koutů světa

V roli Nikie se představuje Yui Kyotani, která za ztvárnění role Kitri v inscenaci Minkusova baletu Don Quijote získala v roce 2017 Cenu Thálie. „Kitri a Nikia jsou charakterově naprosto odlišné, spojuje je pouze velká láska, kterou cítí. Kitri je silnější, otevřenější, ale také nedospělá. Nikia je velmi citlivá, ale všechny své emoce drží uvnitř,“ popsala primabalerína Kyotani, s níž alternuje Emily-Joy Smith. Primabalerína Kyotani se v nové inscenaci představí rovněž v roli Rádžovy dcery Gamzatti, a to v alternaci s Rachel Hickey. „Je to pro mě podobná výzva jako dvojrole Odetty a Odilie v inscenaci Labutího jezera. Gamzatti není vyloženě záporná postava, i když to tak vypadá. Protože je bohatá, myslí si, že si může vše koupit – i lásku. Když zjistí, že Nikia se milovaného Solora nechce vzdát, rozhněvá se. Díky svému bohatému otci měla dosud v životě vše jednoduché,“ popsala Kyotani.  Válečníka Solora ztvární sólista olomouckého baletu Paul Oliver. „Solor je velmi komplexní a mnohovrstevnatá postava. Je náročná po technické a herecké stránce, musím publiku vyprávět příběh a ukázat, co Solor prožívá, jak se cítí,“ popsal Oliver, vedle kterého ztvární stejnou úlohu také nová posila olomouckého baletního souboru Guido Sarno.

Guido Sarno jako válečník Solor, foto MDO

Italská ´náhrada´ se chtěla původně vrátit do Francie, pak ale…

„Solor je jedna z vysněných rolí, kterou jsem chtěl vždy tančit. Jako kluk jsem si Bajadéru pouštěl doma, bylo to první baletní video, které jsem si koupil. Takže když mi Michal Štípa nabídl roli Solora, byl jsem opravdu nadšený,“ popsal Sarno. Italský tanečník nahradil v obsazení Ivo Jambora, který je po operaci kolene v rekonvalescenci, a představil se i na premiéře. Neapolský rodák, bývalý demisólista baletu Národního divadla v Praze Guido Sarno má za sebou bohaté zkušenosti z evropských jevišť, účinkoval v Miláně, Nice, Londýně či Bordeaux. „S Michalem jsem se potkal v baletu Národního divadla v Praze, kde jsem byl členem souboru od roku 2013. Předtím jsem byl sólistou baletního souboru v Opera de Nice, v pražském Národním divadle jsem působil na pozici demisólisty. Potkávali jsme se na jevišti, například v inscenacích Labutí jezero nebo právě Bajadéra, a postupně se z nás stali opravdu dobří přátelé. V listopadu 2018 jsem se rozhodl z osobních důvodů z Národního divadla odejít a vrátit se zpět do Francie. Pak se ozval Michal s tím, že působí jako umělecký šéf baletu v Olomouci a připravuje Bajadéru. A nabídl mi angažmá. Samozřejmě jsem byl moc šťastný,“ řekl k tomu italský tanečník.

Adaptace Rollandovy novely Petr a Lucie s novou představitelkou hlavní role

Po téměř pěti měsících, v březnu, se na repertoár činohry vrátila adaptace slavné novely Romaina Rollanda Petr a Lucie. V hlavní roli Lucie se nově představuje Daniela Klevetová. Adaptace Rollandova románu Petr a Lucie v režii Mariána Pecka měla dosud poslední reprízu 16. října minulého roku. „Krátce po začátku aktuální sezony došlo ke sledu událostí, které nám zabránily v dalším uvádění této inscenace. Naše bývalá kolegyně a představitelka hlavní ženské role Kristýna Krajíčková přišla do jiného stavu a lékaři jí nedoporučili, aby na jevišti riskovala zdraví své a svého potomka, čemuž jsme samozřejmě vyšli vstříc a inscenaci okamžitě stáhli z repertoáru. Museli jsme počkat, až nastane provozně vhodná situace pro přezkoušení její hlavní role, což bohužel nebylo možné dříve, než po premiéře náročných Starců na chmelu. Roli Lucie jsme svěřili Daniele Klevetové a ukazuje se, že to byla sázka na správného koně. S Markem Pešlem si na jevišti výborně rozumí a zkoušení jí šlo skvěle,“ uvedl umělecký šéf činohry Roman Vencl.

Daniela Klevetová a Marek Pešl v divadelní adaptaci slavné novely Romaina Rollanda Petr a Lucie, foto MDO

Pro Danielu Klevetovou je to po Hance ve Starcích na chmelu vlastně druhá hlavní role v letošním roce. „Petra a Lucii jsem samozřejmě znala už ze svých středoškolských let. Troufám si říct, že jsem nebyla jediná, kdo si přál tuto knihu vylosovat jako maturitní otázku. Je to nádherné dílo se silným a poutaným příběhem. Samozřejmě jsem se této velké role bála, protože i když jsem věděla, do čeho jdu, netušila jsem, jak mi to půjde a jak to zvládnu. Tím že jsme hru teď přezkoušeli, pro mě ale práce nekončí. Teprve teď, když jsem se roli naučila, musím si postupně v Lucii najít to „své". Což je vlastně malinko opačný proces, než ve zkoušení úplně nové hry,“ prozradila herečka.

Vložil: Markéta Vančová