Přerov začal hledat autobusového dopravce. Jde o zakázku na deset let a maximálně za půl miliardy
24.03.2017
Foto: prerov.eu
Popisek: Autobusové nádraží v Přerově
Nabídková cena a průměrné stáří vozového parku – to budou jedny z nejdůležitějších kritérií při hledání nového autobusového dopravce, který pro Přerov zajistí na deset let provoz autobusové dopravy. Radní města schválili zadávací podmínky, nový dopravce bude znám do konce roku a do ulic vyjedou jeho autobusy v den, kterým začne letopočet 2018.
Jak připomněl primátor města Vladimír Puchalský, jde o největší zakázku, kterou současní radní za období svého působení na radnici vypisují. Její předpokládaná hodnota se zastavila na maximální částce 532 milionů korun bez DPH. „My ale doufáme, že vysoutěžíme nižší cenu. Stanovili jsme si strop ceny na jeden kilometr, která nesmí překročit 50 korun. Známe zkušenosti z jiných měst, kde se do výběrového řízení přihlásil jediný dopravce, nastavil vysokou cenu, neměl konkurenci, takže vyhrál, ale město tím dostal do problémů s financováním,“ vysvětlila důvod zastropování Jitka Kočicová z přerovského magistrátu. Zároveň zdůraznila, že v současné době jezdí dopravce za zhruba 40 korun za kilometr, takže nejde o nereálný požadavek.
Nový dopravce najezdí po Přerově ročně 818 500 kilometrů. Novinkou proti předchozí praxi bude to, že autobusy, placené městem, budou zajíždět i do místních částí Čekyně a Žeravice, které doposud dopravně obsluhují autobusy, zajišťované Olomouckým krajem. „Přebíráme tyto dvě linky, počítali jsme s tím a problém v tom nevidíme. Stejně jsme kraji na tyto spoje přispívali z kasy města,“ doplnila úřednice Margita Považanová.
Půjde o cenu i kvalitu
Do výběrového řízení se může přihlásit dopravce, který má k dispozici 22 autobusů, z toho tři záložní. Komise, jmenovaná radou města, bude posuzovat nejen stáří těchto vozů, ale i další parametry. Třeba to, zda jsou autobusy nízkopodlažní, a tudíž vhodné pro lidi, kteří mají problém s nastupováním do schodů, nebo jejich vybavenost klimatizací.
„Zajímat je bude například, zda je provoz autobusu šetrný k životnímu prostředí. V rámci tohoto kritéria se hodnotí podíl vozidel, poháněných alternativními palivy, například na zemní plyn či elektřinu. Plusem bude i vybavení vozů elektronickým panelem, který zobrazuje informace o trase linky a o reálném čase. Žádoucí je rovněž zvukový systém pro hlášení zastávek, ppřípadně dalších informací,“ doplnil radní Jan Horký.
Jak předejít krizi
Radní města věnují právě této zakázce velkou péči a vážnost. V minulých letech totiž Přerov narazil při výběru dopravce, který nesplnil své závazky a dostal do potíží cestující a následně i politiky, kteří museli řešit krizovou situaci. „Dopravce, který byl vybrán v roce 2014 a měl jezdit až do roku 2024, se po dvou letech dostal do finančních problémů. Počátkem roku 2016 proto z důvodu jeho platební neschopnosti nevyjely některé spoje. S dopravcem jsme smlouvu ukončili a v rekordním čase pěti dnů se nám podařilo uzavřít smlouvu s jiným, který nám nyní službu zajišťuje,“ připomněla Kočicová. Podle ní je proto důležité, aby výběrová komise nepodcenila mimo jiné i bod 6 v zadání veřejné zakázky, který nazvaný Posouzení mimořádně nízké nabídkové ceny.
Vzhledem ke složitosti zakázky zpracovával zadávací a obchodní podmínky externí administrátor v podobě právní kanceláře, a to na základě podnětů úředníků, kteří na přípravě spolupracovali.
Stalo se u vás něco, co by měli ostatní vědět? Napište na .
Vložil: Redaktor KL