Sbíjáky, stojky i bazaly měli asijští filmaři z polystyrenu, ale uhlí bylo pravé. Jak Korejci natáčeli v černouhelném revíru na Ostravsku? Čtěte podrobnosti
16.03.2015
Foto: Red Tomato
Popisek: Snímek z korejského filmu, který se točil v OKD.
Nejpozději do konce letošního roku se v českých kinech objeví korejský snímek s anglickým názvem Ode to My Father (Óda na mého otce), v němž tým v čele s režisérem Jun Je-Kjunem zvěčnil řadu hornických míst ostravsko-karvinského revíru. Včetně cvičné štoly ve Staříči, kde společnost OKD zajistila pro natáčení neprané uhlí, nakopané na Lazech.
Dva chlapíci nosili "černé zlato" dovnitř skoro dva dny
„Uhlí tady navezli čtyři tuny, dva chlapíci, najatí produkční agenturou pracující pro filmaře, ho půldruhého dne odnášeli dovnitř. Dodnes nám tady něco z toho zůstalo,“ popisoval Jan Kopel.
A protože scénář pojednával o Korejcích, vysílaných pracovat v 60. letech minulého století do Německa – ženách ve zdravotnictví a mužích v dolech, jejichž peníze se pak částečně vracely domů, a pomáhaly tak ekonomice – dostal její interiér i „dobový“ vzhled včetně informačních či výstražných tabulek v němčině.
Filmový tým přijel ve 40 automobilech
„Zkusil jsem si zvednout stojku třistapatnáctku, byla podezřele lehká. Udělali ji z polystyrenu stejně jako sbíjáky a velké bazaly,“ uvedl Kopel s tím, že filmový štáb dorazil asi ve čtyřiceti automobilech, obytnými vozy počínaje a tahači s návěsy konče, se čtyřhodinovým zpožděním po zdržení na památkovém Dole Hlubina a v Dolní oblasti Vítkovic.
Kromě toho natáčeli také na Landeku či na Michalu. „Ostrava a potažmo Česká republika je pro filmaře z Asie velmi atraktivní. Ocenili finanční dostupnost i unikátnost průmyslových areálů v tomto městě i jeho okolí,“ nechala se slyšet Karla Stojáková z pražské společnosti Axman Production, která se podílela i na spolupráci na přípravě nejpopulárnějšího současného korejského seriálu Lásky v Praze. Natáčení v našem hornickém regionu zprostředkovávala i zdejší filmová kancelář Film Ostrava.
Budete se divit, ale točila se love story
V samotné cvičné štole potřebovali filmaři pro historické drama s prvky love-story udělat záběry na dvou místech. „Figuranti nad porubem fedrovali uhlí na pásový dopravník, ten je jako většina exponátů plně funkční. Další scéna se odehrávala ve spodní části nízkého rubání, kterou kulisáci upravili do podoby z šedesátých let pomocí výdřevy,“ vzpomínal Kopel, dohlížející v tu dobu na přibližně osm desítek lidí. Narozdíl od něj důlního prostředí neznalých, avšak obešlo se to bez úrazů.
„Dokonce tady technici vytvářeli umělou mlhu, imitující prašné prostředí. Točit začali někdy s půlnocí a hotovi byli, když už se sjížděli chlapi ráno na Staříč na šichtu,“ dodal Kopel, který ve funkci správce staříčské cvičné štoly zažil nejedno filmování.
Stalo se u vás něco, co by měli ostatní vědět? Napište na .
Vložil: Lucie Bartoš