Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Sbíjáky, stojky i bazaly měli asijští filmaři z polystyrenu, ale uhlí bylo pravé. Jak Korejci natáčeli v černouhelném revíru na Ostravsku? Čtěte podrobnosti

16.03.2015
Sbíjáky, stojky i bazaly měli asijští filmaři z polystyrenu, ale uhlí bylo pravé. Jak Korejci natáčeli v černouhelném revíru na Ostravsku? Čtěte podrobnosti

Foto: Red Tomato

Popisek: Snímek z korejského filmu, který se točil v OKD.

Nejpozději do konce letošního roku se v českých kinech objeví korejský snímek s anglickým názvem Ode to My Father (Óda na mého otce), v němž tým v čele s režisérem Jun Je-Kjunem zvěčnil řadu hornických míst ostravsko-karvinského revíru. Včetně cvičné štoly ve Staříči, kde společnost OKD zajistila pro natáčení neprané uhlí, nakopané na Lazech.

Dva chlapíci nosili "černé zlato" dovnitř skoro dva dny

„Uhlí tady navezli čtyři tuny, dva chlapíci, najatí produkční agenturou pracující pro filmaře, ho půldruhého dne odnášeli dovnitř. Dodnes nám tady něco z toho zůstalo,“ popisoval Jan Kopel.

A protože scénář pojednával o Korejcích, vysílaných pracovat v 60. letech minulého století do Německa – ženách ve zdravotnictví a mužích v dolech, jejichž peníze se pak částečně vracely domů, a pomáhaly tak ekonomice – dostal její interiér i „dobový“ vzhled včetně informačních či výstražných tabulek v němčině.

Filmový tým přijel ve 40 automobilech

„Zkusil jsem si zvednout stojku třistapatnáctku, byla podezřele lehká. Udělali ji z polystyrenu stejně jako sbíjáky a velké bazaly,“ uvedl Kopel s tím, že filmový štáb dorazil asi ve čtyřiceti automobilech, obytnými vozy počínaje a tahači s návěsy konče, se čtyřhodinovým zpožděním po zdržení na památkovém Dole Hlubina a v Dolní oblasti Vítkovic.

Kromě toho natáčeli také na Landeku či na Michalu. „Ostrava a potažmo Česká republika je pro filmaře z Asie velmi atraktivní. Ocenili finanční dostupnost i unikátnost průmyslových areálů v tomto městě i jeho okolí,“ nechala se slyšet Karla Stojáková z pražské společnosti Axman Production, která se podílela i na spolupráci na přípravě nejpopulárnějšího současného korejského seriálu Lásky v Praze. Natáčení v našem hornickém regionu zprostředkovávala i zdejší filmová kancelář Film Ostrava.

Budete se divit, ale točila se love story

V samotné cvičné štole potřebovali filmaři pro historické drama s prvky love-story udělat záběry na dvou místech. „Figuranti nad porubem fedrovali uhlí na pásový dopravník, ten je jako většina exponátů plně funkční. Další scéna se odehrávala ve spodní části nízkého rubání, kterou kulisáci upravili do podoby z šedesátých let pomocí výdřevy,“ vzpomínal Kopel, dohlížející v tu dobu na přibližně osm desítek lidí. Narozdíl od něj důlního prostředí neznalých, avšak obešlo se to bez úrazů.

„Dokonce tady technici vytvářeli umělou mlhu, imitující prašné prostředí. Točit začali někdy s půlnocí a hotovi byli, když už se sjížděli chlapi ráno na Staříč na šichtu,“ dodal Kopel, který ve funkci správce staříčské cvičné štoly zažil nejedno filmování.

Stalo se u vás něco, co by měli ostatní vědět? Napište na .

Vložil: Lucie Bartoš