Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Nostalgická kavárnička Ondřeje Suchého

Nostalgická kavárnička Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Jsme vůči banalitě zla imunní? Neděle Tomáše Vodvářky

25.05.2025
Jsme vůči banalitě zla imunní? Neděle Tomáše Vodvářky

Foto: Pixabay

Popisek: Ilustrační foto

Tento termín poprvé použila ve svém díle židovská filozofka Hannah Arendtová. Jde o nadčasovou entitu, s níž se potýkáme doposud a nejspíše ještě hodně dlouho budeme.

V roce 1960 byl Mossadem vypátrán v Argentině Adolf Eichmann a převezen do Izraele, kde jej čekal soud. Je nutné si uvědomit, že do té doby, tedy do zahájení soudního procesu, nebylo téma holocaustu nijak zásadně veřejně prezentováno. Informace o koncentračních táborech, nepředstavitelných počtech mrtvých atd. byly samozřejmě k dispozici, ale šlo o téma natolik šokující, že řada lidí tomu odmítala i přes jasné důkazy věřit. Židé přeživší z koncentračních táborů o tom nechtěli hovořit a jejich děti, které se už narodily ve státu Izrael, tím pádem neměly o této nedávné historii žádné povědomí.

Arendtová, která byla vyslána redakcí časopisi The New Yorker jako zpravodajka procesu s Eichmannem, píše, jak byla překvapena prvním pohledem na souzeného nacistu. Místo zrůdy vešel do neprůstřelné kabiny proplešatělý jedinec s kostěnými brýlemi, tedy zcela normální člověk, který žije v našem sousedství. Nikdo by na první pohled neřekl, že jde o osobu, která byla pověřena logistikou transportů židovských osob do vyhlazovacích táborů.

Jak on sám při soudním procesu tvrdil, nikdy osobně nikoho nezabil, dokonce se přátelil s několika Židy a učil se hebrejštinu. Při výslechu pak opakovaně tvrdil, že konal jen to, co mu bylo přikázáno. Na dotazy na morální aspekt celého šoa odpovídal vyhýbavě a opět se zaštiťoval tvrzením, že nevěděl nic o tom, co se děje s osobami, které organizovaně posílal na smrt. (Což nebyla pravda, protože v počátcích své „kariéry“ byl přítomen hromadné vraždě vězňů v utěsněném automobilu, kam byly vyvedeny spaliny z výfuku. Údajně se mu prý při pohledu na mrtvoly udělalo nevolno).

Když Hannah Arendtová ve svých článcích vylíčila své dojmy z celého procesu, snesla se na ni sprška kritiky. Navíc neváhala popsat i tehdejší praxi, že představitelé židovských obcí na pokyn nacistů sepisovali seznamy Židů, kteří pojedou příštím transportem.

Ve svém díle Eichmann v Jeruzalémě pak píše podstatnou větu: “Případně se má za to, že každý, kdo popírá přítomnost zločinného úmyslu v určitém jednání, zločince očišťuje.“

Arendtové šlo o věrohodný a úplný popis celé situace, kdy se do systému radikálního zla zapojí řada jedinců, z nichž každý plní svůj dílčí úkol, a soukolí pak pracuje bez zádrhelů, de facto jako továrna na smrt, kde vše běží podle předepsané normy. V tomto systému se vytráci lidskost a někteří lidé to vykonávají bez jakékoliv vnitřní pohnutky. Marek Vácha kdysi řekl, že i v naší zemi stačilo málo. Žít třeba o 300 kilometrů více na západ, a byl jsem rovněž součástí onoho mechanismu sepisování seznamů, zabaveného majetku, převozu na nádraží, a poté máchnutím plácačky výpravčího dokončit dílo. A pak jít večer domů a svým dětem před spaním vyprávět pohádky o zlé čarodějnici a statečném Jiříkovi.

Jak je tomu dnes? Jsme po více než 80 letech od skončení šoa imunní vůči banalitě zla? Několik stovek kilometrů na východ páchá armáda jedné země de facto genocidu na obyvatelích druhé. Cílené útoky na ukrajinské civilisty, hromadné popravy, útoky na kryty, sexuální násilí, a také zprávy o nuceném vystěhovávání ukrajinského obyvatelstva do Ruska. Nebezpečná je ruská politika, která využívá silné protiukrajinské propagandy, která obviňuje ukrajinské obyvatelstvo z toho, že jsou nacisté, kteří páchají zločiny, a tedy si vlastně „trest zaslouží“.

V dubnu 2022 byl ve zpravodajské agentuře Ria, vlastněné ruským státem, vydán článek s názvem Co by mělo Rusko udělat s Ukrajinou? V celém článku se tvrdí, že Ukrajina jakožto národní stát není možný a spisovatel článku Timofej Sergejcev navrhuje likvidaci ukrajinské elity, protože její převýchova by nebyla možná. Dále tvrdí, že celé obyvatelstvo je komplicem nacistické vlády na Ukrajině, a navrhuje celkovou převýchovu ukrajinského obyvatelstva, které by „nevyhnutelně znamenalo deukrajinizaci“. Sám ruský prezident Vladimir Putin ve svých prohlášeních naráží na myšlenku, že Ukrajina nemá nárok na to, aby existovala jako nezávislý stát.

I přes uvedené je i u nás řada jedinců, kteří obhajují ruskou agresi, čímž tak nějak přispívají k oné Arendtovou popsané banalitě zla. Řada státníků si jede do Moskvy potřást rukou s člověkem, který se stále více podobá Eichmannovi, který rovněž nejspíš nikdy nikoho sám osobně nezabil.

Na rozdíl od Eichmanna však nejspíš nebude nikdy souzen. Což rovněž přispěje k přežívání „banality zla“.

P.S. Na televizním kanálu Evropa+ běží film Hannah Arendtová, který je výborným zpracováním výše popsaných morální aspektů a dilemat, zmíněných v textu.

Zdroje: V článku byly použity citace z bakalářské práce Judity Šučurové: Hannah Arendtová a banalita zla.

 

Tomáš Vodvářka

Vložil: Tomáš Vodvářka