Letouny L-39NG a L-39 Albatros poletí na Dnech NATO společně
15.09.2023
Foto: AERO Vodochody AEROSPACE (stejně jako v článku)
Popisek: Letoun Aero L-39NG
Jaké by to byly dny NATO bez předvedení letounu Aero L-39NG? Samozřejmě i letos na Dnech NATO v Ostravě & Dnech Vzdušných sil AČR 2023 ukáže tento cvičný proudový letoun české výroby svou krásu a schopnosti. Diváci budou moci sledovat nejen akrobatickou ukázku, ale i jeho unikátní průlet společně se svým předchůdcem L-39C Albatros. Vše se odehraje na Letišti Leoše Janáčka v Mošnově u Ostravy o víkendu 16. a 17. září 2023.
Výrobce letounu AERO Vodochody AEROSPACE a.s. se zaměřuje na vývoj, výrobu, údržbu a modernizace civilních a vojenských letadel. Je největším výrobcem letadel v České republice. Současně je jedním z nejstarších leteckých výrobců na světě. Letouny se značkou Aero létají v řadě armád světa a firma si stále drží silnou pozici na trhu s vojenskými cvičnými a lehkými bitevními letouny. Za sto let své existence Aero vyrobilo okolo 11 tisíc letounů. Dodnes slouží po celém světě více než stovka typu L-39 Albatros, předchůdce současného L-39NG. Jako lídr na trhu s cvičnými proudovými letouny Aero spolupracuje také s největšími leteckými výrobci ve světě.
Poletí kilometr nad terénem
Při letošní akrobatické sestavě letoun L-39NG dosáhne výšky až 1 000 metrů nad terénem a rychlosti až 560 km/h. Letoun L-39NG bude také k dispozici k prohlídce zblízka na statické ukázce během obou leteckých dnů. Vše ale zahájí společný průlet letounu L-39NG se svým generačním předchůdcem L-39C Albatros. Toho provozuje Centrum leteckého výcviku v Pardubicích patřící pod státní podnik LOM Praha. Tomuto státnímu podniku Aero dodá čtyři kusy L-39NG s opcí na další čtyři letouny. Slavnostní zahájení výroby L-39NG, který je určen pro základní a pokročilý výcvik pilotů Vzdušných sil Armády České republiky, se uskutečnilo v květnu 2023.
Letoun L-39NG
Aero na Dnech NATO představí tzv. východní konfiguraci podzvukového letounu L-39NG. Ta je určena například pro zákazníka z Vietnamu, který letos dostane první kusy z celkem dvanácti objednaných letadel. Divákům se tedy představí jiný letoun než ten, který tu létal v loňském roce.
„Věříme, že díky kvalitě platformy L-39NG, atraktivním pořizovacím i provozním nákladům se L-39NG může stát stejně ikonickým letounem jako jeho předchůdce L-39 Albatros. Mimo stávající zakázky vedeme jednání s potenciálními zájemci z různých částí světa,“ prozrazuje Viktor Sotona, prezident a CEO společnosti Aero.
Vložil: Markéta Vančová