Špatná zpráva pro region. Hrozí propouštění? Železniční opravny na Ostravsku prý přišly o klíčového zákazníka
19.12.2019
Foto: Ilustrační foto Pixabay
Popisek: Kam vedou koleje OOS? To zajímá celý region
Do podnikatelských problémů se podle médií dostává společnost Ostravské opravny a strojírny (OOS), jeden z významných zaměstnavatelů na Ostravsku. Firma se ocitla na takzvaném blacklistu u svého klíčového zákazníka ČD Cargo. Ještě před několika lety velmi zisková firma se začala propadat do ztráty. Tento fakt může vzbuzovat obavy, jaký bude osud zaměstnanců této společnosti.
Firma OOS stojí a padá se svými majiteli, bratry Šuškovými. Okolnosti vzestupu jejich železničního byznysu podrobně analyzuje článek týdeníku Ekonom. Přečíst si jej můžete ZDE. OOS měla v minulosti získávat veřejné zakázky od státních firem České dráhy a ČD Cargo zejména díky napojení na bývalé politiky z KDU-ČSL a TOP 09. Jmenovitě se v článku hovoří o exministrovi dopravy Milanu Šimonovském či místopředsedovi KDU i TOP 09 Pavolovi Lukšovi.
Rok 2009 byl bohatý
Jak se takové vztahy mohou projevit, ukazují ekonomická čísla z tohoto období. Vrchol spolupráce mezi státem a OOS probíhal v letech 2006 až 2016, kdy Ostravské opravny získaly veřejné zakázky v objemu cirka 5,6 miliardy korun. Největšími odběrateli byly právě České dráhy a ČD Cargo. Obrovské veřejné zakázky se přirozeně projevily v tržbách firmy obou výše uvedených bratří. Například v roce 2009 firma hlásila zisk před zdaněním 510 milionů korun, rok na to 345 milionů. V březnu 2009 se zisk šplhá až ke 2 miliardám korun.
Vztah mezi OOS a jejich klíčovým zákazníkem ČD Cargo se ale postupně zhoršoval, a tím padala i velikost a počet zakázek. V roce 2019 se objem všech veřejných zakázek pro OOS smrskl na částku převyšující sto milionů korun. ČD Cargo nyní se svým dříve klíčovým dodavatelem definitivně končí. Dle prohlášení tohoto dopravce je OOS zařazeno na tzv. blacklist jako vysoce nespolehlivý dodavatel.
Rozpad ekonomického vztahu
ČD Cargo dále uvedlo, že jejich vozy u OOS nebyly opravovány buď vůbec, anebo pozdě. Ve finále ČD Cargo dokonce podalo na OOS žalobu kvůli zadržování peněz z odstoupených smluv.
Rozpad vztahu s ČD Cargo má pro OOS i zásadní ekonomický dopad. Kdysi velmi zisková firma se propadá do výrazné ztráty. V roce 2017 činil její výsledek před zdaněním mínus 29 milionů roku. O rok později se toto číslo vyšplhalo až na téměř 89 milionů korun.
Tyto hospodářské výsledky mohou zcela přirozeně znervózňovat zaměstnance společnosti. Kombinace faktorů jako ztráta klíčového zákazníka, mínusové hospodářské výsledky a nejistá ekonomická situace v ekonomice celkově nepřidávají na jistotě žádnému z lidí, kteří zde pracují. Společnost OOS je v rejstřících vedena jako společnost mající 250 až 500 zaměstnanců. Krajské Listy.cz budou situaci v Moravskoslezském regionu i nadále sledovat.
Vložil: Zdeněk Svoboda