Postřehy z letošního Marketing festivalu podle INIZIO.cz: Konference Marketing festival je tak trochu jako Vaše dcera. Pokud ji necháte jeden rok v Ostravě, přijdete o intimní pouto, které jste s ní do té doby měli
17.11.2016
Foto: Inzio.cz
Popisek: Marketingový festival
Bude prý totiž od vás chtít víc peněz a začne se kolem ní motat obhroublý Ir (k poctě a cti moderátoru Craigu O’Sullivanovi, tohle bylo jeho nejslušnější vystoupení, které jsme v životě slyšeli. F**k řekl pouze párkrát za dva dny). Stejně ji ale budete muset milovat, protože byste za ní klidně jeli i do Ústí nad Labem.
Marketing festival se nafoukl o 500 míst a za toto zvětšení musí logicky zaplatit daň. Vybral totiž letos na lístcích více DPH, kterou si Jindřich Fáborský nejspíš na rozdíl od ztráty z nerealizovaného PPC Tribe neodepíše tak snadno.
Když už jsme ho zmínili, tak mu ještě posíláme poděkování za uspořádání dalšího ročníku a věříme, že nebyl poslední.
Konference jsou ale hlavně o inspiraci, takže co jsme se dozvěděli nového nebo co jsme znovuobjevili v zapomnění? Dovolte nám vypíchnout několik přednášek.
Marcus Tober: SEO se navždy změnilo
Hlavní myšlenkou úvodní páteční přednášky bylo: „Buď jako voda.“ „Marcus (Searchmetrics) ovšem metaforou nezrazoval od cestování do Afriky, ale narážel na potřebu být flexibilní, co se nejen obsahu týče, abyste měli možnost zalíbit se vyhledávacím algoritmům budoucnosti. Zároveň ukázal, že už pouze 50-60 % výsledků vyhledávání má v title klíčové slovo, na které je hledání provedeno a nastínil, že slovy se budou roboti budoucnosti řídit stále méně,“ říká Lukáš Chládek, online marketingový specialista INIZIO.cz.
Z toho vyplývá, že pozbyde důvod nadávat při řízení vozidla ostatním řidičům, ti budou totiž také již robotí vozidla. Zaznělo, že ani zpětné odkazy se nebudou nadále těšit takovému významu.
Lukas Vermeer: Data Science
Lukáš je Holandský CRO mistr, který byl pravděpodobně v mládí držen despotickým otcem uvězněný v krabici. Nyní ovšem dle slov Chládka z INIZIO.cz na svém LinkedIn profilu tvrdí, že dokáže myslet i „outside any given box“. Měl několik velmi zajímavých poznatků ohledně A/B testování s hlavním poselstvím. Řekl: „Nedívejte se na průběžné výsledky po celou dobu testování v honbě za potvrzením vaší hypotézy. Dívejte se pouze na konečný výsledek po nasbírání dostatečného vzorku dat“.
Také řekl, že nemáme do A/B testování házet náhodné fekálie, doslova: „Do not throw random shit into testing.“ Vzhledem k tomu, že testuje své hypotézy pro Booking.com, padla v závěrečných Q&A i otázka na to, kolik svému zaměstnavateli nejvíce vydělal úspěšným testem.
Kevin Hillstrom: Co se může budoucí maloobchod naučit od profesionálního sportu?
Kevin je rozhodně proslulý marketér, který pracoval pro více než 200 globálních eshopů a o jeho úspěšnosti a renomé hovoří jednak to, že nepotřebuje mít hezký web (www.minethatdata.com) a také že byl opravdu velmi silný řečník. Dvě myšlenky, které jsme si z jeho přednášky odnesli, byly jednak „promujte produkty, ne slevy“ a „pokud nemáte retenci přes 60 %, raději se více soustřeďte na akviziční fázi“.
Zopakoval také, že z hlediska dlouhodobější strategie je v pořádku prodělávat na zákaznicích při prvních nákupech a akcentoval důležitost personalizovaného prodeje, který dle jeho čísel zvyšuje tržby o 15-60 %.
Panelová diskuze pod taktovkou Davida Špinara: Programatická revoluce
David Špinar je jedním z lidí, které v agentuře INIZIO.cz rádi sledují, protože pomáhají očekávat, co se stane v budoucnosti.
O to více je třeba všimnout si jeho neklidu a vzrušení, když prohlašoval, že programatická reklama je v současné době tou největší revolucí v marketingu.Všichni účastníci této monolitické diskuze se shodli, že programmatic už není pouze výsadou velkých inzerentů a kdo do tohoto vlaku naskočí včas,…. bude ve vlaku dost včas. Nechme tedy roboty nakupovat reklamu za nás. Když už se prakticky všichni shodneme, že počítače budou umět lépe než my řídit auta nebo vyplňovat daňová přiznání, proč by nebyly lepšími nákupčími reklamy? Na přetřes padla i otázka legislativního problému ohledně omezování využití cookies ze strany EU. Převážně pro cílení programatické reklamy by to byla celkem velká komplikace, kterou by asi nevyřešilo ani využívání IP clusterů, jak zaznělo.
Michal Pastier: Co jsem se o efektivním marketingu dozvěděl od Bugse Bunnyho, Pixaru a kočky z Japonska?
Michal měl jednak nejinspirativnější a také nejmilejší přednášku celého Marketing Festivalu. Vyprávěl příběhy o nejhorším ale nejoblíbenějším koni v historii, na jehož příběhu v Japonsku zachránili krachující dostihový stadion, když tisíce jeho fanoušků oproti všem předpokladům a šancím vsadili miliony na jeho vítězství a prohráli je (za což byly dostihy vděčné). Další příběh byl o japonské kočce Tamě, která zachránila před krachem tentokrát japonské nádraží. Obdržela totiž od starosty místního městečka oficiální jmenování výpravčím stanice a vlastní kancelář. Japonci si jezdili Tamu fotit, kupovali její upomínkové předměty a když Tama umřela, kupovali její pietní vzpomínkové předměty. Její odhadovaný přínos do hospodářství tamních drah byl odhadován na 1,1 miliardy jenu.
Kouzlo těchto marketingových hrdinů spočívá prý v jejich charakteru, motivaci, emocích a konzistenci. Stejně jako kojot, který v pohádkách honí Road Runnera je podlý a chce ptáka sníst, nikdy se nevzdává, nikdy běžci neublíží a sám sebe vždy při svých neúspěších více ztrapní, než zraní. Proto jej diváci milují, a proto milovali i nejhoršího koně v historii, který nikdy nevyhrál jediný závod, ale nikdy nepřestal věřit a doufat.
Naučili jsme se ještě jednomu, a to že při každém promo videu posluchač na konci hodnotí, jak se mu líbil právě podle nejsilnějšího okamžiku a podle zakončení. Proto je paradoxně lepší mít průměrnou prezentaci s jedním skvělým okamžikem a dobrým závěrem, než „pouze“ nadprůměrnou a konzistentní prezentaci.
Vložil: Anička Vančová