Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Po Ostravě se už svezete bezpečněji. Řidiči autobusů mají přehled o tom, co se jim děje za zády. V dopravních prostředcích přibyly kamery a SOS tlačítko pro přivolání pomoci

08.11.2016
Po Ostravě se už svezete bezpečněji. Řidiči autobusů mají přehled o tom, co se jim děje za zády. V dopravních prostředcích přibyly kamery a SOS tlačítko pro přivolání pomoci

Foto: B. Krzyžanek - ostrava.cz

Popisek: Novinka v prostředcích městské hromadné dopravy. Funkci SOS tlačítka prezentuje vedoucí vnitřní kontroly DPO Radim Pilch.

Další prvky pro zvýšení bezpečnosti v prostředcích MHD prezentovali 4. listopadu představitelé Dopravního podniku Ostrava (DPO). Jedná se o kamerové systémy, které byly instalovány v 66 tramvajích a 6 trolejbusech a unikátní je SOS tlačítko napojené na tísňové linky, které umožňuje rychle přivolat pomoc bez hledání mobilu a zjišťování čísla.

Zneužití tísňové linky je trestné

SOS tlačítko vyvinuli zaměstnanci odboru technického rozvoje DPO a podle veřejně dostupných zdrojů jde o novinku, která zatím není v použití ani v Česku, ani jinde ve světě. Je instalováno na bočním panelu uprostřed vozidla a spojuje automaticky na tísňovou linku městské policie 156 nebo, v případě, že je obsazená, na tísňovou linku Policie ČR 158. Tlačítko je zatím instalováno v jedné tramvaji a do konce ledna 2017 bude provozováno v režimu testování.

Detail SOS tlačítka.

„Je určeno k přivolání rychlé pomoci při incidentech nebo trestných činech, ale také například při náhlém zdravotním selhání,“ vysvětlil účel SOS tlačítka ředitel DPO Daniel Morys. Hrát si s ním bez pádného důvodu se ale nedoporučuje. Jedná se o volání na tísňovou linku, jejíž zneužití je trestné.

Při pokusném použití SOS tlačítka dorazila hlídka městské policie do tří minut.

Řidič má přehled o tom, co se děje za jeho zády

Kamerové systémy byly montovány do dopravních prostředků DPO od loňského října. Jeden systém tvoří standardně čtyři kamery umístěné tak, aby zabíraly celý vnitřek vozidla, a to z různých úhlů. Jejich výstupy jsou vyvedeny obrazovku na stanovišti řidiče, který tak má přehled o tom, co se děje za jeho zády.

Pořízený záznam je v souladu se zákonem o ochraně osobních údajů uchováván po dobu 5 dnů a smí být předán pouze Policii ČR. Celkové náklady na pořízení a instalaci kamerových systémů dosáhly více než 5,7 milionu korun bez DPH a byly kryty z dotace ze švýcarských fondů (85 %) a z prostředků města (15 %).

Nové kamery vidí do všech stran.

Vedle zvýšení bezpečnosti cestujících by měla instalace kamer přispět rovněž k omezení projevů vandalizmu v dopravních prostředcích MHD. Z tohoto hlediska jde o investici s poměrně rychlou návratností. Ročně vandalové napáchají na majetku a zařízeních dopravního podniku škody v celkové hodnotě okolo 6 milionů korun. Výše škod způsobených výhradně na vozidlech je odhadována na 2,5 milionu korun ročně.

Zvyšování bezpečnosti v prostředcích městské hromadné dopravy je součástí strategie DPO na léta 2016 až 2025 Chytrá a přátelská doprava pro Ostravu.

Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh  na . 

Vložil: Lucie Bartoš