Zneužití tísňové linky je trestné
SOS tlačítko vyvinuli zaměstnanci odboru technického rozvoje DPO a podle veřejně dostupných zdrojů jde o novinku, která zatím není v použití ani v Česku, ani jinde ve světě. Je instalováno na bočním panelu uprostřed vozidla a spojuje automaticky na tísňovou linku městské policie 156 nebo, v případě, že je obsazená, na tísňovou linku Policie ČR 158. Tlačítko je zatím instalováno v jedné tramvaji a do konce ledna 2017 bude provozováno v režimu testování.
![](../images/textiky/tlacitko2.png)
Detail SOS tlačítka.
„Je určeno k přivolání rychlé pomoci při incidentech nebo trestných činech, ale také například při náhlém zdravotním selhání,“ vysvětlil účel SOS tlačítka ředitel DPO Daniel Morys. Hrát si s ním bez pádného důvodu se ale nedoporučuje. Jedná se o volání na tísňovou linku, jejíž zneužití je trestné.
![](../images/textiky/mep.png)
Při pokusném použití SOS tlačítka dorazila hlídka městské policie do tří minut.
Řidič má přehled o tom, co se děje za jeho zády
Kamerové systémy byly montovány do dopravních prostředků DPO od loňského října. Jeden systém tvoří standardně čtyři kamery umístěné tak, aby zabíraly celý vnitřek vozidla, a to z různých úhlů. Jejich výstupy jsou vyvedeny obrazovku na stanovišti řidiče, který tak má přehled o tom, co se děje za jeho zády.
Pořízený záznam je v souladu se zákonem o ochraně osobních údajů uchováván po dobu 5 dnů a smí být předán pouze Policii ČR. Celkové náklady na pořízení a instalaci kamerových systémů dosáhly více než 5,7 milionu korun bez DPH a byly kryty z dotace ze švýcarských fondů (85 %) a z prostředků města (15 %).
![](../images/textiky/kamera.png)
Nové kamery vidí do všech stran.
Vedle zvýšení bezpečnosti cestujících by měla instalace kamer přispět rovněž k omezení projevů vandalizmu v dopravních prostředcích MHD. Z tohoto hlediska jde o investici s poměrně rychlou návratností. Ročně vandalové napáchají na majetku a zařízeních dopravního podniku škody v celkové hodnotě okolo 6 milionů korun. Výše škod způsobených výhradně na vozidlech je odhadována na 2,5 milionu korun ročně.
Zvyšování bezpečnosti v prostředcích městské hromadné dopravy je součástí strategie DPO na léta 2016 až 2025 Chytrá a přátelská doprava pro Ostravu.
Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh na .