Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
Volby 2017

Volby 2017

Žhavá část kampaně se blíží

Letošní Karlovy Vary

Letošní Karlovy Vary

Co se dělo na festivalu

Kultura

Kultura

Pojďme se bavit: Je tu hudba, film, knihy, výstavy, nechybí exkluzivní recenze

Životní knockouty

Životní knockouty

Dal vám život ránu na solar? Nejste v tom sami, čtěte skutečné příběhy

Kauza uprchlíci

Kauza uprchlíci

Legální i nelegálni migranti je problém, který hýbe Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě celebrity dobrovolně neřeknou?

Rozhovory

Rozhovory

Politici, umělci, zkrátka každý, kdo má co říci

O zónu v Mošnově se zajímá řada investorů. Pomáhá letiště. Očekává se také, zda své sliby splní Hyundai

13.01.2015
O zónu v Mošnově se zajímá řada investorů. Pomáhá letiště. Očekává se také, zda své sliby splní Hyundai

Autor: Czechinvest

Popisek: Průmyslová zóna Mošnov na Ostravsku.

Moravskoslezský kraj se stal prvním regionem v Česku, který má mezinárodní letiště napojené na železnici. Hned vedle haly mošnovského letiště totiž vznikl vlakový terminál. Stavba kolejového napojení Letiště Leoše Janáčka Ostrava za zhruba 553 milionů korun byla slavnostně otevřena v druhé polovině prosince. Zóna, která loni přivítala výrobce Hyundai, je otevřená dalším investorům.

Vlaky sem zatím budou jezdit pouze ve zkušebním provozu, podle jízdního řádu začnou soupravy Českých drah City Elefant cestující vozit 13. dubna 2015.

„Letiště se tak stává součástí komplexní dopravní infrastruktury nadregionálního a potažmo i mezinárodního významu. Rozvoj tohoto prostoru patří mezi priority kraje, a to zejména s ohledem na těsnou vazbu na průmyslovou zónu Mošnov. O zónu v Mošnově se zajímá řada investorů, práci tu v budoucnu získají stovky lidí. Velká část z nich vlak k cestě do zaměstnání určitě ráda využije,“ míní moravskoslezský hejtman Miroslav Novák.

Stavět se začalo loni v září. „Za více než půl miliardy korun, kterou investoval Moravskoslezský kraj s Evropskou unií v poměru 15 ku 85, vznikl přestupní terminál v nové železniční stanici Mošnov Ostrava Airport, postavily se necelé tři kilometry elektrifikované trati ze Sedlnice na letiště a silniční nadjezd,“ upřesnil náměstek hejtmana pro investice Ivan Strachoň s tím, že z vlaku se cestující na letiště dostanou „suchou nohou“ -  součástí stavby je kryté propojení vlakového a letištního terminálu.

Návratnost investice bude dlouhodobá

Náměstek hejtmana Ivan Strachoň uvedl, že návratnost investice bude dlouhodobá. „Železniční spojení jsme nestavěli proto, aby se nám peníze vrátily okamžitě. Tato investice do infrastruktury kraje přinese rozvoj během následujících let,“ konstatoval náměstek hejtmana Ivan Strachoň.

„Chceme, aby se zlepšila dostupnost letiště a blízké průmyslové zóny pro občany, aby létat z Mošnova bylo pro cestující atraktivnější. S výstavbou železnice jim nabízíme další alternativu veřejné dopravy, která je navíc ekologicky šetrnější,“ dodal náměstek hejtmana pro dopravu a životní prostředí Daniel Havlík.

„Nová železnice až na letiště je další výhodou pro jednání s leteckými dopravci. Díky vlakovému spojení přímo k odletovému terminálu, můžeme při dalších jednáních o nových leteckých linkách akceptovat i pozdější, noční časy letů, protože cestující nebudou omezeni slabším nočním provozem hromadné dopravy k příletům a odletům linek,“ doplnil generální ředitel Letiště Leoše Janáčka Pavel Schneider.

Letiště Leoše Janáčka Ostrava

Stavba kolejového napojení byla realizována v rámci projektu „Letiště Leoše Janáčka Ostrava, kolejové napojení“ a spolufinancována z Operačního programu Doprava. Celkové předpokládané výdaje projektu činí 553 milionů včetně DPH. Ze způsobilých výdajů projektu uhradí Evropská unie z Fondu soudržnosti 85 procent, ostatní výdaje jsou hrazeny Moravskoslezským krajem.

Strategická průmyslová zóna Ostrava-Mošnov je podle Czechinvestu jedinečnou investiční příležitosti pro investory, kteří mají zájem těžit především z její strategické polohy v blízkosti mezinárodního letiště s možností napojení na rychlostní komunikace a železniční síť. Rozloha průmyslové zóny je 200 hektarů. Zóna je akreditována agenturou pro zahraniční investice CzechInvest a je podporována státem. Preferují se do ní investoři orientovaní na export a technický pokrok. Zvláště vítána je podle Statutárního města Ostrava, které ji spravuje, spolupráce s místními výrobci a dodavateli. V areálu se rovněž nacházejí prostory vhodné k administrativním účelům, které si lze pronajmout.

Vloni se o zóně hovořilo zejména v souvislosti s příchodem korejského výrobce automobilů Hyundai. Předseda vlády ČR Bohuslav Sobotka společně s prezidentem společnosti Hyundai Mobis Myung-Chul Chungem podepsali koncem července druhou nejvyšší investici v České republice za posledních 5 let a zároveň třetí nejvýznamnější korejskou investici vůbec.

Česko je mezi patnácti investorsky nejatraktivnějšími zeměmi

Společnost Hyundai Mobis plánuje vybudovat závod na výrobu světlometů pro automobily ve Strategické průmyslové zóně Ostrava-Mošnov v Moravskoslezském kraji, který patří k regionům trpícím vysokou nezaměstnaností. Společnost chce investovat do regionu v budoucnosti až 4 miliardy korun. V počáteční fázi vytvoří Hyundai Mobis 600 pracovních míst, při plném provozu od roku 2021 více jak 900 pracovních míst.

Česko se stále drží mezi patnácti investorsky nejatraktivnějšími zeměmi. Firmy loni na zdejším trhu vytvořily 60 přímých investičních projektů. Nejvíc chtějí v ČR investovat tradičně Němci. Cílem je hlavně jih Moravy, Moravskoslezský kraj a střední Čechy.

Děje se u vás také něco zajímavého? Pošlete nám svůj námět  na .

Vložil: Lucie Bartoš

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.Další informace