Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Nostalgická kavárnička Ondřeje Suchého

Nostalgická kavárnička Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Ostraváci slaví prvenství, dojedou vlakem až na mezinárodní letiště. Jaký luxus a pohodlí je čeká?

28.12.2014
Ostraváci slaví prvenství, dojedou vlakem až na mezinárodní letiště. Jaký luxus a pohodlí je čeká?

Foto: Moravskoslezský kraj

Popisek: Na mošnovské letiště vede železnice, Moravskoslezský kraj dostavěl vlakový terminál

Moravskoslezský kraj se stal prvním regionem v Česku, který má mezinárodní letiště napojené na železnici. Hned vedle haly mošnovského letiště totiž před vánočními svátky vznikl vlakový terminál. Stavba kolejového napojení Letiště Leoše Janáčka Ostrava stála zhruba 553 milionů korun.

Vlaky zatím budou jezdit pouze ve zkušebním provozu, podle jízdního řádu začnou soupravy Českých drah City Elefant vozit cestující 13. dubna 2015. „Letiště se tak stává součástí komplexní dopravní infrastruktury nadregionálního a potažmo i mezinárodního významu. Rozvoj tohoto prostoru patří mezi priority kraje, a to zejména s ohledem na těsnou vazbu na průmyslovou zónu Mošnov. O zónu v Mošnově se zajímá řada investorů, práci tu v budoucnu získají stovky lidí. Velká část z nich vlak k cestě do zaměstnání určitě ráda využije,“ míní moravskoslezský hejtman Miroslav Novák.

 

Pohodlně i do práce v Mošnově

Stavět se začalo loni v září. „Za více než půl miliardy korun, kterou investoval Moravskoslezský kraj s Evropskou unií v poměru 15:85, vznikl přestupní terminál v nové železniční stanici Mošnov Ostrava Airport. Postavily se necelé tři kilometry elektrifikované trati ze Sedlnice na letiště a silniční nadjezd,“ upřesnil náměstek hejtmana pro investice Ivan Strachoň s tím, že z vlaku se cestující na letiště dostanou „suchou nohou“ -  součástí stavby je kryté propojení vlakového a letištního terminálu.

Náměstek Strachoň uvedl, že návratnost investice bude dlouhá. „Železniční spojení jsme nestavěli proto, aby se nám peníze vrátily okamžitě. Tato investice do infrastruktury kraje přinese rozvoj během následujících let,“ konstatoval. „Chceme, aby se zlepšila dostupnost letiště a blízké průmyslové zóny pro občany, aby létat z Mošnova bylo pro cestující atraktivnější. Výstavbou železnice jim nabízíme další alternativu veřejné dopravy, která je navíc ekologicky šetrnější,“ dodal náměstek hejtmana pro dopravu a životní prostředí Daniel Havlík.

Létat bude možné i v noci

„Nová železnice až na letiště je další výhodou pro jednání s leteckými dopravci. Díky vlakovému spojení přímo k odletovému terminálu můžeme při dalších jednáních o nových leteckých linkách akceptovat i pozdější, noční časy letů, protože cestující nebudou omezeni slabším nočním provozem hromadné dopravy k příletům a odletům linek,“ doplnil generální ředitel Letiště Leoše Janáčka Pavel Schneider.

Stavba kolejového napojení byla realizována v rámci projektu „Letiště Leoše Janáčka Ostrava, kolejové napojení“ a spolufinancována z Operačního programu Doprava. Celkové předpokládané výdaje projektu činí 553 007 712 korun včetně DPH. Ze způsobilých výdajů projektu uhradí Evropská unie z Fondu soudržnosti 85 procent, ostatní výdaje jsou hrazeny Moravskoslezským krajem.

Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh  na .

Vložil: Lucie Bartoš