Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Tatra bude propouštět. Ne zaměstnance, ale šéfy

20.03.2013
Tatra bude propouštět. Ne zaměstnance, ale šéfy

Foto: Profimedia.cz

Popisek: Tatra Kopřivnice, ilustrační foto

Kopřivnickou Tatru, která zaměstnává na 1600 zaměstnanců, začal přebírat nový majitel Marek Galvas. Ten je jediným akcionářem a majitelem společnosti Truck Development.

V prvé řadě uklidnil zaměstnance prohlášením, že řadové zaměstnance propouštět nehodlá. Rozloučit se však rozhodně chce se současným vedením tradiční moravské automobilky.

Nový majitel založil společnost jen pro koupi

Marek Gavlas, který Tatru získal v Chebu v páteční dražbě za 176 milionů korun, chce automobilku stabilizovat, pokračovat ve výrobě nákladních automobilů a také dále rozvíjet výrobu. Netají se tím, že jeho společnost Truck Development vznikla začátkem března letošního roku za jediným účelem, a to koupit v dražbě kopřivnickou automobilku.

Hodnota Tatry je sice podle znalců 1,7 miliardy korun, ovšem dluhy přesahují 1,5 miliardy. I proto byla její cena v dražbě tak nízká. Věřitelé by se však nakonec svých peněz měli dočkat, protože veškeré závazky přecházejí na nového majitele.

Zaměstnanci věří v budoucnost Tatry

Počátkem 90. let zaměstnávala kopřivnická Tatra na 16 tisíc lidí, ovšem dnes zde pracuje zhruba desetina. V průběhu dne však vládla mezi zaměstnanci optimistická nálada: „Věřím, že to s námi nový majitel myslí upřímně, budeme dále vyrábět a fabriku skutečně nezavře. Proč by to jinak kupoval? Ovšem, my jsme na to tady v Kopřivnici zvyklí. Fabrika šla po roce 1989 vysloveně od jednoho majitele k druhému. Snad je to konečně člověk, který naši Tatru zvedne z popela,“ uvedl pro Krajské listy.cz jeden ze zaměstnanců. Jméno však sdělit odmítl. Na Novojičínsku je více jak osmiprocentní nezaměstnanost, pracovních příležitostí velmi málo, a tak se bojí o práci. „Manželka je na mateřské, máme dvě malé děti, přijít o práci by pro nás znamenalo katastrofu,“ svěřil se mladý muž.

Automobilka patří mezi nejstarší na světě

Kopřivnickou automobilku založil coby malou rodinnou firmu na kočáry a bryčky v roce 1850 Ignác Šustala a díky tomu patří mezi nejstarší na světě. Svůj název se slovem Tatra spojila fabrika až v roce 1927. Ve své historii vyráběla nejen kočáry a bryčky, ale také jeden z prvních továrně vyráběných osobních automobilů ve střední Evropě v roce 1897, o rok později první náklaďák.

V meziválečném období z bran fabriky vyjížděly nejen nákladní vozidla, ale také železniční motorové vozy. Kopřivničtí si tehdy troufli dokonce i na letadla. S osobním vozem, vyrobeným v Kopřivnici, absolvovala dvojice cestovatelů v padesátých letech minulého století Jiří Hanzelka s Miroslavem Zikmundem legendární cestu po Africe a Jižní Americe.

Součástí fabriky je také muzeum historických vozidel, které má ve svých expozicích skutečné skvosty v Kopřivnici vyráběných osobních vozů. Mimo jiné před muzeem parkuje také vlak Slovenská strela, která svého času (jezdila od roku 1936) vytvořila mezi Bratislavou a Prahou traťový časový rekord, který překonaly až novodobá Pendolina.

Anna Makowická

Vložil: Anička Vančová