Žhavá část kampaně se blíží

Zahájení zámecké sezony v Bílovci se zúčastnili i obávaný správce a bílá paní. Návštěvníky letos čeká spousta novinek, od výstavy historických šlapadel až po prvorepublikový pokojík pro služku

27.04.2016

Autor: bilovec.cz

Popisek: Zámek Bílovec

Během slavnostního zahájení letošní zámecké sezony v Bílovci se návštěvníci potkali s řadou historických zámeckých osobností, mohli poprvé nahlédnout do nově zpřístupněných prostor a v historické jídelně z 19. století se stali svědky zámeckého hodování.

Slavnostní odpoledne zahájila katovská skupina Gotická královna Ordál divadelní hrou O právu útrpném, v níž tentokrát šlo o trochu jiný, veselejší pohled na mučení a pálení čarodějnic. Poté byli návštěvníci poprvé pozváni do nově zpřístupněné nejstarší části zámku – gotického sklepení. „Během odpoledne si lidé mohli v rámci volných vstupů prohlédnout také apartmán hraběnky Hermíny Sedlnitzké, pokojík pro služebnou, salónek zámeckých gardistů, expozici  Lov a myslivost i novou výstavu fotografií Jak šel čas aneb Zámek a jeho lidé,“ dodal bílovický kastelán Eduard Valeš.

Nechyběla ani bílá paní

Během večerních komentovaných prohlídek pak na veřejnost čekaly živé obrazy z historie zámku, které jim přiblížili účastníci divadelního souboru Odřivous. Díky nim se návštěvníci setkali i s historicky známou osobností z 18. století – obávaným, ale velice schopným správcem Karlem Johanem Noskem, kterému se během padesátileté kariéry podařilo zhuntované panství ekonomicky oživit. Správce se kromě jiného proslavil také tím, že v jeho domě přespal na cestě do Opavy císař Josef II. A nechyběli ani bílá paní Běta a zámečtí gardisté, kteří na zámku působili již od 16. století. Jak hodovala velká šlechtická společnost, to  zase bylo k vidění v jídelně z 19. století, jejíž atmosféru umocnilo osvětlení svíčkami. K hostině sice pozváni nebyli, ale občerstvení v podobě domácích zákusků a klobás na ně čekaslo v improvizované zámecké kavárně Caffe Sedlnitzky.

Novinkou je rozšíření otevírací doby

A na co se mohou návštěvníci v letošní zámecké sezoně těšit? „Podle dobové fotografie za začátku 20. století jsme vedle hraběnčiny komnaty zařídili i pokoj pro služebnou s prvorepublikovým interiérem,” prozradil kastelán Valeš, který návštěvníky zve také na nově instalovanou výstavu bíloveckých šlapacích kol, na níž nebudou chybět ani historické dětské kočárky a oděvy. Novinkou je také rozšíření otevírací doby – kromě víkendů, kdy je otevřeno od 11 do 16 hodin, bude od 10. června možno zámek navštívit ve stejný čas také každou středu.

Stalo se u vás něco, co by měli ostatní vědět? Napište na .

Vložil: Redaktor KL