V Polsku má už hodně hříchů a vjel na koleje ve Studénce, když svítila červená: Zemřeli tři lidé, 18 je zraněných. Nechtěl totiž platit mýto
25.07.2015
Foto: HitRadio Orion
Popisek: Tragédie ve Studénce
Tři mrtví, osmnáct zraněných, škoda 160 milionů korun. Taková je děsivá bilance středeční nehody, kterou zavinil padesátiletý řidič kamionu. Vjel totiž na přejezd, přestože už svítila červená světla a padaly závory. Ty ho následně na přejezdu ve Studénce uvěznily a srážka s řítícím se pendolinem byla neodvratná.
Dnes novojičínský okresní soud na muže uvalil vazbu, za obecné ohrožení z nedbalosti mu hrozí tři až deset let vězení. Státní zástupce se totiž obával, aby se řidič trestnímu řízení nevyhýbal. Podle soudce Radima Švece řidič svého činu upřímně lituje, postupně mu dochází, co způsobil. Zároveň prý i připustil, že věděl, že vjel na červenou. Před soudem skrýval svou tvář, eskorta jej přivedla ke stání s kšiltovkou na hlavě, která mu zakrývala oči. Podle informací Deníku.cz má řidič velmi špatné svědomí, zvláště jak se postupně dozvídá o obětech. Psychicky jej to prý velmi zasáhlo. Blesk.cz naopak přinesl informaci, že padesátiletý polský řidič kamionu výčitky svědomí nevykazuje… A Studénkou projížděl proto, aby se vyhnul placení mýtného.
Měl prorazit závory…
Řidič v době srážky zůstal v kabině nákladního vozu, stál však tak „šikovně“, že řidič urazil zadní část vozu, jemu samotnému se nic nestalo. Po nehodě se okamžitě vyrojily rady, že stačilo závory prorazit a k hrozivé nehodě by nedošlo. Polský kamioňák si podle všeho vybral tu nejhorší možnou variantu – zůstal stát v kolejišti.
Podle zástupce ředitele moravskoslezské policie polský řidič na českých silnicích předpisy dodržoval, z neoficiálních záznamů z polské strany je však prý patrné, že řidič měl poměrně dost záznamů týkajících se přestupků v Polsku.
Podle mluvčího Drážní inspekce Martina Drápala se podařilo stáhnout data z černých skříněk z vlaku a nyní se budou vyhodnocovat. „Mělo by se z toho dát zjistit, jakou rychlostí vlak jel, jestli strojvedoucí stihnul, nebo nestihnul brzdit, nebo nastavení systémů,“ řekl pro ČTK Drápal.
Tři zranění zůstávají ve velmi vážném stavu
V ostravské a novojičínské nemocnici i nadále zůstává šest zraněných, z toho tři leží na jednotce intenzivní péče ve velmi vážném stavu. Ostatní zranění jsou již mimo ohrožení života. Jednou z těch je i Drahomíra Kudrnová, která při nehodě seděla v prvním vagonu. Jela se svojí matkou od příbuzných zpět domů na Plzeňsko. „Když jsme narazili, tak najednou vedle mě ležel nějaký trám, ale nevím, co to bylo. Asi jsem měla štěstí, že mne ten náraz vystřelil. Kdybych zůstala sedět, už bych tady nebyla,“ řekla Kudrnová serveru iDnes.cz. Její maminka měla jen lehčí zranění. Ona sama leží v nemocnici po operaci zlomené ruky.
Vlaky na místě neštěstí už jezdí po všech čtyřech kolejích, kvůli opravám je však snížená rychlost.
Už podruhé!
První velká železniční nehoda ve Studénce se udála 8. srpna 2008 v 10:30 hodin. Mezinárodní vlak EC 108 Comenius jedoucí na trase Krakov – Praha narazil v železniční stanici Studénka do konstrukce opravovaného silničního mostu, která se několik sekund před tím zřítila na železniční trať. Zemřelo 8 lidí (5 žen a 3 muži), asi 95 dalších bylo zraněno. Úmrtí osmé oběti bylo oznámeno v médiích 30. září 2008.
Vendula Kvochová
Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh na ');.
Vložil: Anička Vančová