Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Nostalgická kavárnička Ondřeje Suchého

Nostalgická kavárnička Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Energii pro elektromobily nabízí také Karviná

21.06.2015
Energii pro elektromobily nabízí také Karviná

Foto: Archiv

Popisek: Dobíječka elektromobilu

V centru Karviné byla v rámci aktivit projektu Elektromobilita ČEZ zprovozněna šestá veřejná dobíjecí stanice v Moravskoslezském kraji – v pořadí již čtyřicátá pátá v Česku. Umožní řidičům elektromobilů doplnit energii jejich vozů. Karviná se loni na podzim zařadila mezi partnery projektu Elektromobilita ČEZ, jehož cílem je podpora rozvoje tohoto způsobu dopravy v ČR. Města na severu Moravy totiž sázejí na elektromobilit,u především s cílem eliminovat zdroje znečištění ovzduší.

Na parkovišti u budovy C karvinského magistrátu v centru Fryštátu (rekonstruovaná budova bývalé banky) umožní nové zařízení Elektromobility ČEZ dobíjení dvou vozů současně, je vybaveno dvěma nezávislými zásuvkami – se standardem Mennekes s parametry dobíjení 32 A/400 V a běžnou "domácí" zásuvkou s parametry 16 A/230 V. V Moravskoslezském kraji dnes funguje celkem sedm veřejných dobíjecích stanic Elektromobility ČEZ – jedna rychlodobíjecí v Ostravě a šest klasických. Kromě ostravských stanic jsou „dobíječky“ k dispozici ještě v Havířově, Třinci a právě v Karviné. Další stanice jsou připravovány. V kraji také jezdí zhruba desítka elektromobilů v barvách projektu Elektromobilita ČEZ. Využívají je města Ostrava a Havířov a dále Krajský úřad Moravskoslezského kraje a společnost ČEZ Distribuční služby. Jednání o partnerství s dalšími městy v regionu jsou v pokročilém stadiu.

Jeden z elektromobilů používají také úředníci z Karviné. „Ekologická a levná doprava znamená nejen úsporu peněz, ale šetří i ovzduší. Proto jsme si pořídili elektromobil od ČEZ a nyní rádi poskytujeme zázemí pro veřejnou dobíjecí stanici pro elektromobily. Naši zaměstnanci už si elektromobil oblíbili natolik, že se na něj doslova stojí fronty a preferují jej před služebními auty na klasický pohon. Pořizovací náklady vozu byly pro nás nulové, ČEZ nám dal vozidlo do pronájmu. Jeho samotný provoz pak vyjde na pouhé desítky korun za měsíc,“ shrnuje dosavadní zkušenosti primátor města Tomáš Hanzel.

Podobně jako další velké sídelní celky v Moravskoslezském kraji sází i Karviná na rozvoj elektromobility a její popularizaci mezi domácnostmi i firmami. V budoucnu totiž může jít o jednu z cest, jak výrazně zlepšit stav ovzduší v regionu.

„Jsme rádi, že Karviná už nechybí na mapě tuzemské elektromobility. S 57 000 obyvateli se jedná o patnácté největší město v ČR, které se navíc velmi angažuje v aktivitách, směřujících ke zlepšení kvality ovzduší. Aktuálně máme v přípravě další kroky, které výrazně přispějí k rozšiřování elektromobility v regionu,“ dodává Tomáš Chmelík, manažer útvaru čisté technologie ČEZ.

Projekt Elektromobilita ČEZ

Skupina ČEZ spustila pilotní projekt Elektromobilita ČEZ již v roce 2010. Jeho cílem je navrhnout a otestovat komplexní řešení elektromobility jako služby, která kombinuje veřejnou dobíjecí síť s dodávkami elektřiny v rámci speciálního tarifu. Postupně nabídne i infrastrukturní řešení pro domácnosti i firmy, případně v kombinaci s dalšími doplňkovými službami a produkty. Z pohledu energetiky je dnes důležité, jakým způsobem bude dobíjení elektromobilů integrováno do distribuční sítě, což úzce souvisí s agendou tzv. chytrých sítí, kterým se Skupina ČEZ také intenzivně věnuje.

Společně se zprovozněnou stanicí v Karviné instaloval ČEZ v České republice celkem 45 veřejných dobíjecích stanic, a to převážně u infrastrukturních partnerů, tj. u obchodních center, supermarketů či radnic. Stanice jsou v provozu v Praze, Plzni, Ostravě, Ústí nad Labem, Hradci Králové, Trutnově, Vrchlabí, Třinci, Havířově či Chomutově. Další rozšiřování sítě dobíjecích stanic je v realizaci a nově otevřené stanice budou představovány během dalších týdnů a měsíců. Aktuální mapa dobíjecích stanic je vždy na www.elektromobilita.cz

V rámci pilotního projektu je provozováno několik desítek elektromobilů po celé ČR.

Do projektu Elektromobilita ČEZ se zapojilo již více než 50 partnerů. Těmi jsou například Moravskoslezský kraj, Ústecký kraj, Vrchlabí či Ostrava, ale také některé městské části, jako Praha 5, Praha 14, Praha 16 a další. Mezi partnery jsou společnosti McDonald’s, Kaufland nebo automobilky jako Škoda Auto, BMW, Peugeot, Mercedes-Benz, Volkswagen, Nissan či Opel. Kompletní seznam partnerů je k nahlédnutí na www.elektromobilita.cz.

Víte, že

  • letos v období od ledna do května bylov České republice registrováno více než 160 nových elektromobilů
  • v loňském roce bylo v tuzemsku registrováno celkem 222 nových elektromobilů, jen v posledním čtvrtletí roku bylo registrováno 100 nových elektromobilů (pro porovnání: za celý rok 2013 to bylo 37 vozů, tedy 6x méně)
  • v roce 2014 byly nejprodávanějšími značkami v ČR VW (76 kusů), BMW (70), Nissan (32),Tesla (20)
  • pokud bychom uvažovali všech 380 nově registrovaných elektromobilů v letech 2014 až 2015 a průměrný roční nájezd 15 000 km, tak při průměrné spotřebě 15 kWh/100km bude k jejich dobíjení potřeba 850 000 kWh elektřiny ročně (tj. roční spotřeba zhruba 340 českých domácností)
  • lze očekávat další nárůst registrací elektromobilů, mimo jiné proto, že se rozšiřuje nabídka o nové modely vozů s elektrickým pohonem

 Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh  na .

Vložil: Lucie Bartoš