Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
MFF Karlovy Vary 2019

MFF Karlovy Vary 2019

Hvězdy, hvězdičky, róby, filmy i drsná kritika

Na vlastní kůži

Na vlastní kůži

Ivan Břešťák dělal krimi na Nově, má na kontě 1 200 reportáží. Nyní se vydává pro Krajské listy.cz tam, kam se bojí i benga

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Vycházející české hvězdy

Vycházející české hvězdy

Je jim sotva přes dvacet, přesto již nastartovaly raketovou kariéru

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Sobota Pavla Přeučila

Sobota Pavla Přeučila

O víkendu jen lehčí čtení od našeho kulturního redaktora

Premiéry Pavla Přeučila

Premiéry Pavla Přeučila

Filmové hity. A kdy jindy než ve čtvrtek

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Přečetli jsme

Přečetli jsme

Noviny, časopisy, weby, nic zajímavého nám neunikne. S naším komentářem pak ani vám

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Filmové stopy

Filmové stopy

Zajímá vás, jak teď vypadá fabrika z filmu Marečku, podejte mi pero? Reportáže z míst, kde se natáčely kinohity

Český poutník

Český poutník

René Flášar a jeho dobrodružné putování Českem na našich stránkách

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Kultura

Kultura

Knížky rádi čteme, rádi o nich píšeme. Nechybí exkluzivní recenze

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Bakalovy vagony vozí smrt. Obce u trati Karviná-Bohumín-Břeclav se bojí havárie nákladu jedovatého fosforu. Jak je možné, že ho vozí vysloužilé vagóny?

04.10.2014
Bakalovy vagony vozí smrt. Obce u trati Karviná-Bohumín-Břeclav se bojí havárie nákladu jedovatého fosforu. Jak je možné, že ho vozí vysloužilé vagóny?

Autor: CEED

Popisek: Obyvatelé obcí podél železniční trati Karviná-Bohumín-Břeclav mají hrůzu z Bakalových zastaralých vagonů, v nichž je převážen nebezpečný fosfor.

Nebezpečný fosfor vozí po české železnici staré vagony, co pamatují Brežněva. Firma ovládaná Bakalou tím děsí obce v okolí. Na staré sovětské vagony prý Bakalova firma dostala výjimku. Především obce, které leží na trase, kudy nebezpečný náklad jezdí, se podle Blesku obávají možné havárie nevyhovujících souprav.

Vysoce hořlavý bílý fosfor z Kazachstánu prý přepravují ve starých a nevyhovujících sovětských vagonech. Tenhle postup firmy AWT, která patří do impéria miliardáře Zdeňka Bakaly, však zneklidňuje veřejnost. Z Petrovic u Karviné přes Bohumín do břeclavské chemičky totiž jezdí soupravy nebezpečných sovětských souprav. Jde prý přitom o stejný typ vlaku, který po nehodě nákladu firmy Kazfosfat na západě Ukrajiny v roce 2007 způsobil zamoření dvou desítek vesnic a 90 kilometrů čtverečních.

Výjimku udělil ministr dopravy

Dopravce AWT (dříve OKDD), který spadá do impéria, ovládaného miliardářem Zdeňkem Bakalou, však dostal na tenhle kontroverzní převoz nebezpečného materiálu výjimku od ministra dopravy Antonína Prachaře z ANO. Výjimku podle ministerstva dopravy Bakalova firma dostala proto, že prý bude vagony splňující normy získávat postupně a postupně tedy bude i nahrazovat nevyhovující vagony těmi normám vyhovujícími. AWT ale není jediný železniční přepravce v zemi. takže není nic jednoduššího, než aby přepravu nebezpečných nákladů zaštiťoval někdo jiný. Ministerstvo dopravy tak hazarduje se zdravím i životy občanů, ale hlavně že Bakala má svůj byznys.

Používané vagony přitom nevyhovují normám RID, tedy Řádu pro přepravu nebezpečných věcí, závazného v EU. Dle společnosti AWT však jsou postupně nahrazovány již vyhovujícími kontejnery. A od roku 2015 se prý přejde na kontejnery úplně, jen jich prý zkrátka nebyl dostatek. Vlaky mají například omezenou rychlost, jakou se mohou pohybovat, jezdí jednou měsíčně a v noci. O problému informovala první MF Dnes s tím, že obce ležící okolo trasy se obávají havárie, kterou si nikdo nechce připustit.

Ukrajinská zkušenost z roku 2007 varuje: Nehoda u Lvova zamořila 90 kilometrů čtverečních a bezprostředně ohrozila 11 000 lidí

Ukrajinská zkušenost z roku 2007 varuje: Nehoda u Lvova zamořila 90 km2 a bezprostředně ohrozila 11 000 lidí

Ukrajinské varování

K havárii, které se obce podél železniční trati Karviná-Bohumín-Břeclav obávají, došlo v červenci 2007 zhruba 80 kilometrů východně od Lvova nedaleko polských hranic. Z 58 cisternových vagónů se 15 převrátilo a pět dokonce vznítilo. Po havárii se nad krajinou vytvořil jedovatý mrak, který kontaminoval oblast o rozloze zhruba 90 čtverečních kilometrů, v níž leží 14 obcí s jedenácti tisíci obyvateli. K hašení toxického fosforu museli hasiči použít speciální látky, protože fosfor se nedá běžným způsobem hasit. Místní byli varováni, aby zůstali doma, nepoužívali vodu ze studní, nejedli zeleninu ze svých zahrad a nepili mléko od svých krav.

Fosfor se může sám vznítit při kontaktu s horkým vzduchem a je pro lidský organismus jedovatý už v minimálním množství. Jeho reakcí se vzduchem vzniká jedovatý oxid fosforečný, ohrožující dýchací systém. Už po požití 50 miligramů způsobuje vážnou otravu a při dotyku s kůží zanechává hluboké popáleniny třetího stupně.

Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh  na ');.

Vložil: Adina Janovská

Tagy
Bakala,

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace