Bakalovy vagony vozí smrt. Obce u trati Karviná-Bohumín-Břeclav se bojí havárie nákladu jedovatého fosforu. Jak je možné, že ho vozí vysloužilé vagóny?
04.10.2014
Foto: CEED
Popisek: Obyvatelé obcí podél železniční trati Karviná-Bohumín-Břeclav mají hrůzu z Bakalových zastaralých vagonů, v nichž je převážen nebezpečný fosfor.
Nebezpečný fosfor vozí po české železnici staré vagony, co pamatují Brežněva. Firma ovládaná Bakalou tím děsí obce v okolí. Na staré sovětské vagony prý Bakalova firma dostala výjimku. Především obce, které leží na trase, kudy nebezpečný náklad jezdí, se podle Blesku obávají možné havárie nevyhovujících souprav.
Vysoce hořlavý bílý fosfor z Kazachstánu prý přepravují ve starých a nevyhovujících sovětských vagonech. Tenhle postup firmy AWT, která patří do impéria miliardáře Zdeňka Bakaly, však zneklidňuje veřejnost. Z Petrovic u Karviné přes Bohumín do břeclavské chemičky totiž jezdí soupravy nebezpečných sovětských souprav. Jde prý přitom o stejný typ vlaku, který po nehodě nákladu firmy Kazfosfat na západě Ukrajiny v roce 2007 způsobil zamoření dvou desítek vesnic a 90 kilometrů čtverečních.
Výjimku udělil ministr dopravy
Dopravce AWT (dříve OKDD), který spadá do impéria, ovládaného miliardářem Zdeňkem Bakalou, však dostal na tenhle kontroverzní převoz nebezpečného materiálu výjimku od ministra dopravy Antonína Prachaře z ANO. Výjimku podle ministerstva dopravy Bakalova firma dostala proto, že prý bude vagony splňující normy získávat postupně a postupně tedy bude i nahrazovat nevyhovující vagony těmi normám vyhovujícími. AWT ale není jediný železniční přepravce v zemi. takže není nic jednoduššího, než aby přepravu nebezpečných nákladů zaštiťoval někdo jiný. Ministerstvo dopravy tak hazarduje se zdravím i životy občanů, ale hlavně že Bakala má svůj byznys.
Používané vagony přitom nevyhovují normám RID, tedy Řádu pro přepravu nebezpečných věcí, závazného v EU. Dle společnosti AWT však jsou postupně nahrazovány již vyhovujícími kontejnery. A od roku 2015 se prý přejde na kontejnery úplně, jen jich prý zkrátka nebyl dostatek. Vlaky mají například omezenou rychlost, jakou se mohou pohybovat, jezdí jednou měsíčně a v noci. O problému informovala první MF Dnes s tím, že obce ležící okolo trasy se obávají havárie, kterou si nikdo nechce připustit.

Ukrajinská zkušenost z roku 2007 varuje: Nehoda u Lvova zamořila 90 km2 a bezprostředně ohrozila 11 000 lidí
Ukrajinské varování
K havárii, které se obce podél železniční trati Karviná-Bohumín-Břeclav obávají, došlo v červenci 2007 zhruba 80 kilometrů východně od Lvova nedaleko polských hranic. Z 58 cisternových vagónů se 15 převrátilo a pět dokonce vznítilo. Po havárii se nad krajinou vytvořil jedovatý mrak, který kontaminoval oblast o rozloze zhruba 90 čtverečních kilometrů, v níž leží 14 obcí s jedenácti tisíci obyvateli. K hašení toxického fosforu museli hasiči použít speciální látky, protože fosfor se nedá běžným způsobem hasit. Místní byli varováni, aby zůstali doma, nepoužívali vodu ze studní, nejedli zeleninu ze svých zahrad a nepili mléko od svých krav.
Fosfor se může sám vznítit při kontaktu s horkým vzduchem a je pro lidský organismus jedovatý už v minimálním množství. Jeho reakcí se vzduchem vzniká jedovatý oxid fosforečný, ohrožující dýchací systém. Už po požití 50 miligramů způsobuje vážnou otravu a při dotyku s kůží zanechává hluboké popáleniny třetího stupně.
Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh na ');.
Vložil: Adina Janovská