Zásahem ministra dopravy Žáka může Havířov přijít o 85 milionů
22.10.2013
Foto: archiv
Popisek: Peníze
Vzhledem k tomu, že ministr dopravy Zdeněk Žák trvá na zachování původní haly nádraží v Havířově a doporučuje hledat jinou cestu na dobudování dopravního terminálu před nádražím, může město Havířov přijít o dotaci 85 milionů korun z EU.
"Krizový štáb totiž nenašel cestu, jak zachovat budovu nádraží a zároveň čerpat alokované prostředky pro naše město i společnost České dráhy v rámci regionálního operačního programu ještě v tomto programovacím období," zdůraznil náměstek havířovského primátora Petr Smrček.
Stop nejasným a nekonkrétním postupům
Podle něj vede postup ministra Žáka rovněž ke zmaření investičních prostředků města Havířova ve výši cca 3 miliony korun, které byly zatím vynaloženy. "A to nehovoříme o personálních nákladech pracovního týmu, jehož členové na projektu už dva roky pracují," doplnil Smrček. Vedení města bude po poradě s právníky hledat cestu, jak vynaložené prostředky v případě zmaření projektu dopravního terminálu získat zpět.
Z druhého jednání krizového štábu vyplynulo, že zástupci ministerstva dopravy a Českých drah nechají zpracovat návrh řešení ve formě ideového návrhu se zachování haly havířovského nádraží. Výsledkem má být zjištění nákladů na případnou rekonstrukci a další provoz stávající nádražní haly. Termín zpracování návrhu není stanoven.
"My s takovým nejasným a nekonkrétním postupem absolutně nesouhlasíme, nemáme zato, že nádraží v Havířově se někdy nějak opraví," říká Petr Smrček a tvrdí, že s takovým přístupem zůstane neutěšený stav havířovského nádraží na dlouhá léta stejný, ne-li horší, protože i vyjádření projektanta hovoří o tom, že náklady na rekonstrukci stávající haly a přilehlých objektů bude pro ČD dražší, než demolice a stavba nového.
Zastupitelé Havířova schválili předběžné oznámení o veřejné zakázce
Záměr postavit nový dopravní terminál v Havířově je od počátku společným projektem statutárního města a společnosti České dráhy. Podmínka společného projektu umožnila žádat o dotace z evropských fondů, které byly přiznány, nicméně v dané fázi o ně město Havířov i České dráhy přijdou.
Nyní je zpracován projekt dopravního terminálu až do fáze realizační dokumentace, jsou vydána 3 stavební povolení s nabytím právní moci, je pozdrženo povolení Drážního úřadu na demolici. "Zastupitelé Havířova schválili předběžné oznámení o veřejné zakázce a rada již schválila zadávací podmínky veřejné zakázky doručené městu Českými drahami," doplnil Smrček.
Na případné konsekvence, které může mít pozdržení či zastavení realizace projektu Dopravního terminálu v Havířově, upozornilo ministra v demisi Zdeňka Žáka dopisem také vedení Úřadu regionální rady ROP Moravskoslezsko. V dopise ministra mimo jiné žádá, aby bezodkladně odeslal Evropské komisi dopis o zahájení procesu převodu nádraží ČD v Havířově na Správu železniční a dopravní cesty tak, aby výše podpory části projektu pro České dráhy po notifikaci mohla být ve výši 101,5 milionů korun, nikoli jen dosavadních 58 milionů.
Primátor statutárního města Havířov Zdeněk Osmanczyk opětovně ministra dopravy v demisi Žáka písemně osloví a bude žádat přehodnocení jeho postoje k projektu dopravního terminálu v Havířově.
Zaujal Vás tento článek? Posílejte nám svoje názory i podněty na ! Těšíme se na ně.
Vložil: Redaktor KL