Většina lidí by ho nejraději pověsila na nejbližší švestce, přesto našel zastánce. Blogger na adresu viníka tragédie ve Studénce mluví o veřejném lynči
29.07.2015
Foto: HitRadio Orion
Popisek: Tragédie ve Studénce
Podle všeho zavinil nehodu s tragickými následky. Vjel na železniční přejezd, i když blikala červená světla, a vzhledem k tomu, že jej na něm uvěznily závory a on zůstal stát, narazilo do jeho kamionu pendolino. Tragická bilance: 3 mrtví, 18 zraněných a 160 milionů škoda. Řeč je o polském řidiči kamionu, který je od minulého týdne ve vazbě. I přesto se najdou tací, kteří se jej zastávají – například Tomáš Flaška, který na svůj blog na serveru iDnes.cz napsal text, ve kterém řidiče lituje.
„Veřejný lynč již začal. A to se ještě neprošetřilo, jestli nemohl být oslněn sluncem, jestli kamionu neselhaly brzy, jestli neutrpěl náhodnou indispozicí,“ píše Flaška. Řidič kamionu se však minulý týden podle slov státních zástupců přiznal, že věděl o blikajících červených světlech. I přesto se Flaška se svými sympatiemi k polskému řidiči netají. „Neprošetřilo se ještě nic, ale veřejnost už má jasno a volá po jeho hlavě. Pravděpodobně ji i dostane a řidič bude odsouzen v rozmezí 3 až 10 let nepodmíněně,“ dodává Flaška s tím, že ten člověk má zničený život. A nemyslí tím jen psychiku a výčitky, ale i splácení škod, které jej čeká.
Co si na něm proboha vezmou?
„České dráhy se už nechaly slyšet, že po řidiči budou škodu vymáhat. To prohlášení zní velice úderně a spravedlivě, ale co si na něm proboha vezmou?“ konstatuje Flaška s tím, že obyčejný řidič, navíc krátce před penzí, to do konce svého života nemůže splatit.
Tím se Flaška dostává ke kritice pojišťoven a povinného ručení, které musí mít způsobenou každý, ale většinou bývá jen pro krytí škod do 35 milionů korun. Samozřejmě, že je možné platit za příplatek vyšší možnost krytí škod. „Kolik hlupáků pojišťovnám naletělo a platí vyšší pojistné, než musí? Jakou myslíte, že máte pravděpodobnost, že způsobíte škodu vyšší než 35 milionů? Ale dokud skutečně nebude zavedeno pojistné, které pokryje jakoukoliv škodu, pak je to o ničem. Můžete si zaplatit jak chcete vysokou pojistku, ale v tomto případě by vám stejně nebyla nic platná,“ uvedl.
Hned přispěchal premiér a několik ministrů
Flaška se zároveň neobával zkritizovat ani stát. „Na místo železničního neštěstí, kde se v tom okamžiku vědělo, přispěchal premiér a v závěsu s ním hned několik ministrů. Jak jsem pochopil, tak se naštěstí záchranářům alespoň nepletli do práce. Že by na místě byli něco platní, to si představit nedokážu. O den později došlo na našich silnicích ke dvěma dopravním nehodám, kde u každé z nich byli hned na místě tři mrtví. Tam vláda neposlala ani referenta z podatelny,“ nebere si servítky Flaška.
Jako viníka stát vnímá i proděkan dopravní fakulty Petr Moos, který to uvedl pro server Aktuálně.cz. „Stát je nepřímým viníkem této tragédie, a není to zdaleka poprvé. Snad si až teď politici konečně uvědomí, jak svým nekompetentním rozhodováním hazardují s lidskými životy,“ uvedl bývalý ministr dopravy pro Aktuálně.cz.
Stát neuvěřitelně zaspal
Rozhořčilo jej především to, že i přestože byl páteřní železniční koridor do Ostravy nedávno poměrně nákladně modernizován, byly na něm zanechány přejezdy, které jsou velmi nebezpečné. „Ten přejezd ve Studénce patří k vůbec nejnebezpečnějším. Ministerstvo dopravy a Správa železniční dopravní cesty v tomhle směru až neuvěřitelně zaspaly. Varování odborníků na rizika, která tyto přejezdy představují, nebraly vážně, ignorovaly je,“ kritizoval Moos s tím, že myšlenky a návrhy, že na podobných železničních koridorech nebude přímé křížení železnic a silnic, tu jsou již odedávna. Podle serveru Aktuálně.cz je na železničním koridoru Praha – Ostrava podobných nebezpečných přejezdů 88.
Moos stát rozhodně nešetřil, jeho počínání nazval dokonce hrubým zanedbáním bezpečnostních standardů, které se v Evropě stávají závaznými. „Asi jen pro Česko ne. Například Slováci to už dávno pochopili a jejich nové železniční koridory tomu odpovídají,“ řekl s tím, že vina českého státu na nehodě tu rozhodně je – v tom, že nevyčlenil peníze na odstranění přímých přejezdů na páteřních železničních koridorech. Zároveň je podle něj možné například i jiné bezpečnostní řešení – například automatické vysunutí zábrany ze svršku silnice, což žádná z koridorových tratí nemá.
Furiantství poslanců a nečinnost státu
„Stát v bezpečnosti silničního provozu nedělá nic, anebo téměř nic,“ uzavřel s tím, že poslanci svým furianstvím přinášejí do Česka jen další rizika. To zmínil v souvislosti s uvažovaným zvýšením rychlosti na dálnicích na sto padesát kilometrů v hodině.
Jedním z vážně zraněných je strojvedoucí pendolina Jan Černý, který se do poslední chvíle snažil tragédii zabránit. Kromě zbrždění řítícího se vlaku také volal na cestující. Nehoda způsobila poranění páteře i nohy, která musela být následně amputována. Jeho spolupracovníci tak nyní vytvořili sbírku, v níž se snaží pro něj sbírat peníze, aby si po návratu do běžného života mohl pořídit kvalitní protézu a nemusel tak přestat se sportem, jenž miloval.
Vendula Kvochová
Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh na ');.
Vložil: Anička Vančová