Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Nostalgická kavárnička Ondřeje Suchého

Nostalgická kavárnička Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

V autobusu za větší spravedlnost ve světě. Aneb bolševismus po kapitalisticku. Komentář Štěpána Chába

komentář 21.08.2018
V autobusu za větší spravedlnost ve světě. Aneb bolševismus po kapitalisticku. Komentář Štěpána Chába

Foto: Facebook

Popisek: Do práce, k lékaři nebo do školy jet autobusem zdarma, tak to lze jen ve Frýdku Místku

Pojďme se opřít do veřejné dopravy. Kýžený cíl zmíním hned na počátku – veškerá veřejná doprava „zdarma“ po celé republice. Autobusová, vlaková, lodní… a ve výsledku i letecká, nejspíš. Po vytčení cíle očekávám hrůzné výkřiky na téma – mladí bolševici, už se zase ozývají, už zase, a už zase. Ale pokusím se téma veřejné dopravy „zdarma“ vysvětlit zatvrzelému pravičákovi. A ano, ty uvozovky jsou právě pravicové, takhle já progresivisticky smýšlím.

Nuže do toho a půl je hotovo. Funguje to ve Frýdku-Místku (MHD je ve Frýdku-Místku zdarma pro všechny po prokázání bezdlužnosti vůči městu, takže dlužíte-li za odpady, zadarmo se neprojedete), bude to fungovat i ve zbytku republiky. Pak ve zbytku Evropy. A nakonec, nakonec ovládneme celý svět. My, tužebníci po něčem rozumnějším, než je systém – vyhraju teprve v okamžiku, kdy ti okolo mě nemají nic… nebo jen trochu na přežití.

Ještě k tomu Frýdku Místku, nakonec, jsme regionální web: Je to již sedm let ode dne, kdy Frýdek-Místek spustil projekt bezplatné autobusové dopravy, počet cestujících od té doby stoupl o zhruba tři miliony za rok; MHD zdarma měla podle původních plánů fungovat do doby, než bude vybudován obchvat města, který je stále v nedohlednu, postupně se do systému přidaly další obce v okolí, které na autobusy a bezplatnou dopravu svých obyvatel přispívají.

Ekologický dopad

Nejspíš můžeme předpokládat, že při veřejné dopravě zdarma (uvozovky už si odpustím, víme o nich, lyže sejmout) by ubylo každodenních jízd soukromými automobily. Ekologický dopad je tedy očividný – méně čoudu, méně spotřebované ropy / plynu, méně přepravované ropy / plynu. Méně dopravních nehod, méně dopravních kolon, méně stresu a tedy i méně infarktů a mrtviček a tak všeobecné méně ucpaných cév (však nejvíce uřvanou skupinou obyvatel jsou tradičně vedle menšin a neziskovkářů řidiči, vždyť v autě by na debilního protijedoucího řidiče řval i J. Kristus, že je debil, tak už to prostě bývá). Z Evropské unie bychom dostali po zavedení Řád mladého Lenina, jelikož bychom začali plnit ekologické normy nad očekávání. Už za ten řád by to rozhodně stálo.

Sociální a ekonomický dopad

Větší ochota cestovat do delších vzdáleností za zaměstnáním. Větší podpora rodin, jelikož dopravné je pro rodinu prostě zátěž… vezměte si jen roční jízdné pro čtyřčlennou rodinu v Praze. Pod deset tisíc se nedostane. Rozvoj venkova. Po hříchu že ano. Jezdit z Horní Dolní za prací do Prahy? Teď to vyjde chudáka vesničana na 300 denně, 1 500 týdně, 6 000 měsíčně (nepočítaje do toho jízdné po Praze). A to už musí být nabídka, aby do toho jeden šel a opustil svou příjemným puchem zamořenou Horní Dolní. Při dobíhání ujíždějícího dopravního prostředku by nám hubli objemnější spoluobčané, zvýšila by se sečtělost obyvatel, protože ta otřesná nuda při zírání z okénka by se musela něčím zatlásknout (výborný předvoj v nádražních knihovnách je zahájen už teď).

O co všechno by stát přišel

No, o dost. Klesl by prodej automobilů. Klesla by spotřeba paliva (a palivo je hned po cigaretách nejvíce zdaněnou položkou trhu). Státu by vzrostly výdaje na dopravní systém, na platy řidičů, na vozový park. Nejlépe, kdyby se to všechno rovnou znárodnilo, protože soukromí dopravci by přepalovali ceny. Ale zase by se trochu ušetřilo na opravách silnic. Menší opotřebení, méně oprav (ale to už z nadšení hrabu z paty).

Jaká je možnost, že se dočkáme?

Řekněme to otevřeně a na rovinu. Nikdy. Z lidského hlediska by se toho hodně zlepšilo. Ale ekonomicky je to prostě konina. Bylo by to šetrné k přírodě, k lidem, snižovalo by to stres, úmrtnost, nehodovost, zlepšilo by to radikálně ekonomické zázemí venkova i lidí v něm, trh práce by se tím naplňoval daleko efektivněji, rostly by i příležitosti pro podnikání. Ale ekonomicky by to bylo pro stát obtížné. Protože by musel do kapitalistického pojetí narvat něco bolševismu. Nemusí se k tomu nutně zavádět gulagy a pětiletka, že jo. Uznejte, že to je výborné téma k výročí srpnové okupace. 

 

QRcode

Vložil: Štěpán Cháb