Ještě musí zabrat ve většině oblastí, hodnotí STAN krajské vedení a dokládá to na několika příkladech. Hejtmanství na pranýři? A co dál?
13.05.2015
Foto: Anna Makowická
Popisek: Hejtman Miroslav Novák z ČSSD
Činnost Moravskoslezského kraje je nutné neustále zlepšovat. Hejtmanství, jemuž vévodí sociálnědemokratický hejtman Miroslav Novák, by se mělo mimo jiné více soustředit na okrajové části spravovaného regionu, jsou přesvědčeni někteří zástupci hnutí Starostové a nezávislí (STAN). Tímto argumentují...
Ti se rozhodli vyhodnotit krajský establishment v tiskovém prohlášení, kde to zdůvodnili.
V západní části nefunguje doprava. Proč tam nejdou peníze z Evropy?
V klíčových bodech kraje je podle nich nutné zachovat kontinuitu, což platí zejména v oblasti dopravy a dopravní infrastruktury, ale změny nutné nepochybně jsou. „Zcela určitě nastal čas se intenzivněji věnovat problémovým oblastem v západní části regionu. Jde zejména o oblast Bruntálska, Osoblažska, Opavska, Krnovska, Rýmařovska a Vítkovska,“ říká Martin Dostál z hnutí STAN, který se dlouhodobě věnuje především problematice dopravy.
Ve spolupráci se státem a Evropskou unií je podle něj nutné směřovat finanční prostředky do rozvoje těchto oblastí. Peníze musí prioritně jít do oblasti infrastruktury a do vytváření podmínek pro podnikatele při vzniku nových pracovních míst.
Stejný názor má i bruntálský radní Jan Meca (STAN). „Kraj se příliš soustředí na velké aglomerace, nevěnuje dostatečnou pozornost okrajovým regionům, jejich dopravní dostupnosti a vzdálenosti ke kvalitní zdravotnické péči. Kraj se také málo angažuje v těchto regionech při získávání investorů. Nové rozvojové plochy v Ostravě a v dalších velkých městech náš region nespasí,“ domnívá se Jan Meca.
Dálková silnice se nepočítá?
V oblasti dopravy se nyní kraj zaměřil například na silnice mezi Ostravou a Opavou, jak vyplývá z jedné z aktuálních tiskových zpráv kraje, kde se konstatuje, že byla odstraněna poslední překážka bránící dostavbě této dálkové komunikace. Zastupitelstvo schválilo koupi soukromého pozemku ve Velké Polomi, přes nějž má vést plánovaná silnice I. třídy č. 11 z Mokrých Lazců na západní okraj Ostravy. Kraj za něj zaplatí dva miliony korun.
Téměř hotovou stavbu silnice mezi Ostravou a Opavou dosud brzdily majetkoprávní spory státních úřadů se soukromým majitelem pozemku a postup některých soudů. Dlouhotrvající komplikace nyní vyřešil Moravskoslezský kraj, který se s vlastníkem dohodl, že od něj pozemek za dva miliony korun vykoupí. „Pokud by práce na silnici neskončily do konce letošního roku, stát by přišel o více než miliardovou evropskou dotaci. Proto jsme se rozhodli jednat s majitelem pozemku a pokusit se domluvit na spoluúčasti kraje. Skutečně oceňuji korektní přístup majitele pozemků, se kterým jsem jednal osobně a poměrně rychle jsme se dohodli na podmínkách odkupu,“ konstatuje náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje Daniel Havlík s tím, že postup kraje byl z tohoto pohledu nejefektivnějším řešením.
Málo se spolupracuje s Olomouckem. Vstříc Polsku... Další náměty?
Nespokojený STAN ve vytýkaní pokračuje: Klíčová může být také podle něj spolupráce se sousedními polskými regiony – Opolským a Slezským vojvodstvím. „U těchto oblastí je také nutná užší spolupráce s Olomouckým krajem. Bezpodmínečně nutná je koordinace jednotlivých aktivit mezi oběma kraji ve všech oblastech společného zájmu,“ pokračuje Martin Dostál.
Z krajského rozpočtu se podle zástupců hnutí STAN musí zvýšit podpora malým a středním obcím, a to na nejrůznější oblasti jejich rozvoje. „V rámci Asociace krajů je potřebné také vyvolat debatu o větší decentralizaci zejména finančního rozhodování, která je dnes zcela nesmyslně soustředěna na ministerstvech. Tato decentralizace, spojená i s přesunem peněz na krajskou úroveň, by umožnila efektivnější a operativnější rozvoj regionů, než je tomu dnes. Je bohužel skutečností, že i přes vznik krajské samosprávy je Česká republika i nadále výrazně centralizována. Máme obrovskou příležitost to změnit,“ dodává Martin Dostál.
Jakým způsobem hodlá STAN na krajské vedení apelovat či zda hodlá své podněty projednávat s hejtmanem osobně, není z podkladů zřejmé.
Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh na .
Vložil: Lucie Bartoš