Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Česká republika – čórky a rozkrádačky aneb Pojďme vzít konec spalovacích motorů jako příležitost. Komentář Štěpána Chába

komentář 20.02.2023
Česká republika – čórky a rozkrádačky aneb Pojďme vzít konec spalovacích motorů jako příležitost. Komentář Štěpána Chába

Foto: Se svolením H2 Global Group

Popisek: První české vodíkové kolo z Ostravy

Ostravská společnost H2 Global Group vyvinula kolo na vodíkový pohon. Prý to její vývojáři a technici zvládli za dva měsíce, což je bomba, šikovní jsou. Na jednu vodíkovou bombu prý ujede kolo až 150 kilometrů. Sláva na nebesích. Ale je tu jedna podivná věc. Dvě kola s vodíkovým pohonem si podle iDnes koupil úřad Moravskoslezského kraje. Za krásných 397 tisíc korun. A já se tak ptám – to je legální párty na účet daňového poplatníka? Prý ho bude zkoušet krajská turistická agentura Moravian-Silesian Tourism, kterou zřizuje kraj. Jezdit po kopcích, po lesích, po výmolech kraje.

A tak jsem radši hledal druhý zdroj informace, že Moravskoslezský kraj bude agentura Moravian-Silesian Tourism sjíždět na kole s vodíkem. Jenže nikde nebyl k nalezení. Jen noticka na iDnes ve znění: „Například za pouhá dvě kola na vodíkový pohon, která si nedávno pořídil Krajský úřad Moravskoslezského kraje, zaplatili daňoví poplatníci 397 tisíc korun. Na kolech budou jezdit zaměstnanci krajské destinační společnosti Moravian-Silesian Tourism.“

Pro jistotu jsem se obrátil na samotnou agenturu a jejího jednatele Petra Koudelu. Ten mi napsal: „Dle mých informací je zatím nemá ani kraj (mají snad tento záměr), ale bližší info k případnému dodání zatím nemáme. Ani jaká společnost by měla případně dodávat.“ A k čemu mají obě kola sloužit? I tady mi pan Koudela odpověděl.

„Pokud je v budoucnu kraj opravdu pro pilotní odzkoušení získá a předá k pilotnímu užívání k nám, tak jak bylo medializováno, využije náš cyklokoordinátor: testovací provoz (v horském či městském provozu), využití při medializaci této vodíkové technologie, návštěvách či zájmu novinářů, blogerů, destinačních press tripech, publicitě tématu, vzdělávacích či jiných akcích, které realizujeme. Následně po pilotním odzkoušení, máme zatím představu, že bychom poté předali dál např. pořádkovým složkám,“ vyjmenoval Petr Koudela, jak agentura kola využije.

A teď je tu otázka. Je tohle role státu? Chápu, že první české (nikoliv první světové) kolo s vodíkovým pohonem je svým způsobem jakousi místní raritou a chloubou, kterou je třeba propagovat a dát jí jméno. Ale je na místě, aby kraj investoval bezmála 400 tisíc na rekreační pobavení svých úředníků a na pár ukázek inovačního přístupu k dopravě, kdy vznikne několik málo regionálních článků a jedna reportáž regionální televize? Přičemž krajská agentura, tedy agentura zřizovaná státem, bude propagovat výrobek soukromé společnosti, která nejenže za tuto propagaci nezaplatí patřičný obnos, ale navíc stát, potažmo peněženku daňového poplatníka, zkasíruje o 400 tisíc. To je podivné. Až to smrdí dobrým známým na dobrém místě na úřadu kraje. Což netvrdím, jen to tím páchne.

 

Je hezké, že společnost H2 Global Group sídlí v Moravskoslezském kraji. Ale stejně tak mohla sídlit někde u Aše. S propagací samotného kraje tedy nákup a provoz kol s vodíkovým pohonem nemá nic společného. Společnost H2 Global Group je soukromá, kraj ovšem bude skrze agenturu Moravian-Silesian Tourism propagovat její čistě komerční výrobek (nyní vlastně prototyp, který se ovšem i po propagaci krajem jistě stane komerční. Jde sice jen o prototyp, ale ještě letos by se mělo začít vyrábět," napsala k tématu společnost H2 Global Group).

Nebylo by tedy zcela na místě, aby H2 Global Group kola kraji přinejmenším darovala, když už nebude platit za propagaci? Vůči daňovému poplatníkovi je to trochu nespravedlivé, abych tak řekl. Takové nemilé mizení peněz zcela nemístným způsobem v dokonale nevhodnou dobu, kdy si lidé čtou o takových kšeftech a sami nemají na zaplacení elektřiny. Nakrkne to. Všichni jsme jistě patřičně hrdí na H2 Global Group, přejeme jim vše dobré, ale ne každý chce přispívat na nákup jejich kol z kasy kraje, potažmo státu, tedy z peněženek daňových poplatníků. Je to komerční výroba i prodej. Není jediný důvod, aby se daňoví poplatníci skládali zrovna na tohle. Není to k užitku všech, ale k užitku několika málo jedinců na úkor všech. 

 

QRcode

Vložil: Štěpán Cháb