Preventivní údržba, nové soupravy i bezpečné prostředí. České dráhy se chystají na návrat k normálu
06.05.2021
Foto: České dráhy (stejně jako ostatní snímky v článku, pokud není uvedeno jinak)
Popisek: Nový Beskydský expres nabídne panoramatický výhled
Národní dopravce se chystá na bezpečný návrat cestujících do vlaků, který přijde s rušením protiepidemických opatření. Již nyní se poptávka po vlacích pomalu oživuje a v příštích týdnech lze očekávat další návrat lidí do vlaků. Na ně už čekají vylepšené vozy a do provozu se pomalu chystají i zcela nové soupravy.
Naplno probíhá výroba a testování pěti nových patrových vlaků pro trať z Ostravy přes Frýdek-Místek do Frenštátu pod Radhoštěm. Jejich zkušební provoz s cestujícími by měl začít na konci letošního roku.
- vlaky procházejí preventivní údržbou
- s návratem cestujících se chystají nové soupravy
- bezpečné prostředí ve vlacích bude dál, soupravy jsou vybaveny desinfekcí
|
Beskydský expres testován v extrémních podmínkách
„Soupravy musí před svým nasazením do provozu s cestujícími projít velmi náročným testováním. Ověřují se jízdní vlastnosti, funkčnost brzd, vliv na železniční trať, na elektrotechnická zařízení, bezpečnostní systémy na železnici. Ve speciálním klimatickém tunelu ve Vídni se zkouší funkčnost topení a klimatizace v podmínkách, kdy byl vůz podroben mrazu -25 °C a navíc silnému větru, anebo naopak vedru s teplotami 35 °C. Vždy za simulace plného obsazení pasažéry. Dále absolvoval řídící vůz zkoušky stěračů, světel, vyhřívání čelního skla, dveří, WC a vodního hospodářství, mazání okolků a pískování, ventilace a koncentrace CO2 a faktor K (koeficient prostupu tepla). Množství testů se tak provádí nejen v Rakousku, ale především u výrobce v plzeňské Škodě Transportation a na speciálním železničním testovacím okruhu na Kolínsku,“ říká Jiří Ješeta, náměstek generálního ředitele ČD pro obchod.
Nové patrové jednotky nabídnou moderní, klimatizovaný a pohodlný interiér. Z horního patra bude panoramatický výhled na Beskydy. Souprava bude vybavena Wi-Fi připojením k internetu, nabídne cestujícím dobíjení přenosné elektroniky, třeba mobilních telefonů. Velkoryse jsou dimenzovány prostory pro uložení jízdních kol a v zimě lyžařského vybavení. Bez problémů se vlakem sveze najednou několik osob na vozíku nebo více kočárků. Samozřejmostí v soupravách Českých drah je i bezbariérové sociální zařízení, přebalovací pult pro cestující s kojenci nebo moderní audiovizuální systém, který usnadňuje cestování nevidomým nebo neslyšícím spoluobčanům.
Testování v klimakomořě, foto Škoda Transportation
Bohumínské depo se chystá na sezónu
Postupně jsou na lokálkách v Moravskoslezském kraji zprovozňovány také kompletně modernizované malé motorové vozy. Ty jsou společně s dalšími soupravami udržovány v jednom z největších dep u nás.
To se nachází v Bohumíně. Středisko údržby Českých drah představuje jeho vedoucí Stanislav Vaštyl: „Udržujeme zde soupravy pro mezistátní expresy, moderní elektrické patrové jednotky, motorové a elektrické lokomotivy i malé motorové vozy. Rovněž zde udržujeme nejrychlejší lokomotivy Českých drah, stroje Taurus s rychlostí až 230 km/h. V době omezení pohybu osob jsme se zaměřili u odstavených vozidel na preventivní údržby, odstranění dlouhodobějších drobných závad, oprav mechanických poškození interiéru, kontroly a opravy osvětlení, funkčnost interiérových, nástupních a čelních dveří, odstranění závad vodního a sociálního hospodářství vozidel. Preventivní údržbu využíváme i k přípravě vozidel na nastávající letní sezonu. Jedná se o kontrolu chladicích systémů a jejich regulace, čištění výparníků, výměny prachových filtrů, kontrola tlaku chladiva a těsnosti celého systému klimatizace, doplňujeme chladicí médium. Nedílnou součástí u všech souprav je čistění vozidel a likvidace virů a plísní ozonem. Také jsme do našich vozidel nainstalovali nové dávkovače dezinfekce, která je při úklidu vlaků průběžně doplňována. Cestování v našich vlacích je tedy bezpečné i v současném období koronavirové pandemie.“
Pendolina prošla důkladnou kontrolou
Koronavirová pandemie a omezení pohybu dopřála důkladnou preventivní údržbu také Pendolinům, nejoblíbenějšímu dopravnímu prostředku mezi Ostravskem a Prahou.
Údržba Pendolina
„Kvůli koronavirovým opatřením a v důsledku menšího pohybu osob jsme nasazovali do provozu denně pouze dvě jednotky Pendolino. Díky tomu máme větší prostor provést na Pendolinech rozsáhlejší opravy,“ říká Jan Studeník, který má v Oblastním centru údržby Střed, Střediska údržby Praha jih na starosti údržbu českých rychlovlaků, které mají své domovské depo právě v Praze.
Mezi nejvýznamnější úpravu patří kompletní výměna mezivozových datových kabelů. „Nyní máme čas na kompletní výměnu propojek mezi vozy, která se kvůli časové náročnosti prováděla pouze v rámci velkých vyvazovacích oprav. Kompletní výměna tak bude provedena řádově o měsíce až roky dříve, než byl plán,“ vysvětluje Jan Studeník.
U Pendolin dochází také k preventivním výměnám dvojkolí, zostřenou prohlídkou procházejí dveře, na kterých se vyměňují energetické řetězy pro vedení různých kabelů propojující křídla dveří s vozidlovou skříní. Díky většímu časovému prostoru na údržbu jednotek se provádějí také kompletní prohlídky a opravy různých celků, jako jsou sedadla, obložení interiéru, vybavení barového oddílu a kuchyně nebo WC. „Věnujeme se také věcem, které souvisejí s aktuálním děním, například instalujeme na WC zásobníky pro dezinfekci,“ shrnuje Jan Studeník. Připravuje se také vylepšení osvětlení.
Po ukončení opatření tak budou Pendolina připravena znovu v plném počtu nabízet velmi rychlé a pohodné cestování mezi Moravou a Prahou.
Vložil: Redaktor KL