Železnici řešíme lokálně a uboze. Teď máme být úplně jinde. Komentář Štěpána Chába
komentář
29.08.2020
Foto: Facebook
Popisek: Pěkné, moc pěkné. A neustále to křižuje po našich železnicích
S velkou slávou bylo oznámeno, že největší výkřik naší moderní železnice, tedy Pendolino, si prodlouží trasu z Chebu až do Karlových Varů. Žádné zásadní změny na kolejích se dělat nemusí. Stačí vlastně jen upravit jízdní řády a mezi lokální koněspřežky namontovat náš jediný rychlovlak. Z Ostravy do Karlových Varů to bude Pendolinu trvat sedm hodin pohodlné jízdy. Průměrná rychlost našeho rychlovlaku bude necelých 90 km/h. Autem, když jsou dobré povětrnostní podmínky a dopraváci na rybách, by stejná trasa trvala něco málo přes pět hodin. A to bez přestoupení pravidel silničního provozu.
Když jsem byl ještě mladý, krásný a dokonale mimo, řešila se napříč médii bombastická informace – mezi Ostravou a Prahou bude jezdit nejmodernější rychlovlak. Stáváme se světovým lídrem mezi zeměmi, které jdou hbitě kupředu. A já si v tu dobu připadal tak krásně a hloupě hrdý. Teď je osmnáct let poté. Za tu dobu došlo k prodloužení trasy Pendolina. Z Prahy jezdí až do Chebu. Zase jsme předehnali celý svět. A po osmnácti letech jdeme ve své troufalosti ještě dál a přepíšeme nejen historii, ale i jízdní řády. Pendolino bude jezdit až do Varů. Spojili jsme dvě významná krajská města. Jsme borci. Ale… hm, ono to pojede celou trasu přes sedm hodin. Lepšího výkonu by dosáhla i lokomotiva řady 140, kterou vyráběly v letech 1953 až 1958 tehdejší závody V. I. Lenina, tedy Škoda Plzeň, a její výkon byl schopný vytlačit to až na 120 km/h.
Inovace zápisem v jízdním řádu
Inovace, vývoj, pokrok se nedělá změnou v jízdním řádu. Ale investicemi a faktickým zlepšováním stavu železnic. Ano, staví se IV. železniční koridor, který je z větší části hrazen z rozpočtu EU, ale bude to výhra? Ne příliš, vlaky tam budou, na několika málo místech, rozhodně ne na celé trase, dosahovat rychlosti až 200 km/h. Všechny země, co stojí za zmínku, nejezdí pod 400 km/h. V Japonsku už před pěti lety trhli rekord 603 km/h, a my se budeme pyšnit rychlostí 200 km/h a z Ostravy do Varů budeme jezdit příšerných sedm hodin? A jen tak, mimo jiné, IV. železniční koridor jsme měli řešit někdy před dvaceti lety, teď máme řešit skutečnou dopravu, myslet ve velkém.
Špatná politika
Nedá mi to. Je opravdu rozumné brát jako národní cíl to, že spojíme Ostravu s Karlovými Vary a přitom budeme blouznit o rychlovlacích, které se nám tu budou prohánět až v roce 2050? Protože teď na to není čas? A peníze? A politická vůle? Nebo spíš schopnosti? Naším cílem by mělo být skutečně bezkonkurenční spojení železnicí s Paříží, s Římem, s Madridem, s Bruselem. Špičkové a nesmírně rychlé železniční spojení. Pendolina by neměla být naším maskotem železnic, ta by měla obstarávat vedlejší lokální tratě. Prioritou by mělo být dokonalé propojení celé Evropy tím nejmodernějším vozovým parkem, jaký je k dispozici. Proč to není téma číslo jedna?
Pokud budeme řešit nekonečně dlouhé spojení mezi Ostravou a Vary, ujede nám vlak. Jako že už nám vlastně dokonale ujel, když si vzpomeneme na skutečnost, že Němci do Vídně jezdí po delší trati přes celé Německo prakticky po obvodu našich hranic, místo toho, aby to vzali přes Prahu a Brno, protože Deutsche Bahn s naší železnicí prostě přestaly počítat. K naší nekonečné škodě. Izolujeme se vlastní neschopností jak toho, stavět kvalitní železnici v dostatečné rychlosti, abychom stihli kopírovat trend evropské železniční provázanosti, tak i tlaku na samotnou unii, aby se pro ni železniční provázanost stala prioritou. My jsme prostě už teď mimo. Rychlovlakem z Prahy do Drážďan až v roce 2050? To je náš plán. V té době už budou Němci na vznášedlech a železnici budou používat jako historickou atrakci. Nadneseně řečeno. Řešíme jen vlastní regiony a stáváme se tím bezvýznamným regionem EU. Opravdu za kolonii budeme donekonečna?
Vložil: Štěpán Cháb