Za bonboniéru, někdy jen za flašku rumu. Pan Rybička sbíral veterány, aby se nezbláznil z komančů. Svou sbírku věnoval kraji
08.07.2020
Foto: dolnivitkovice.cz (stejně jako ostatní snímky v článku, pokud není uvedeno jinak)
Popisek: Výstava je interaktivní, krásné historické stoje si můžete klidně osahat
Výstava, kde jste jen pasivními diváky? V Ostravě jdou proti. Třicet historických motocyklů předvede svou krásu v Dolních Vítkovicích ve Velkém světě techniky. Pořadatelé slibují, že se na strojích můžete projet, pořádně si je osahat. A dokonce, že si můžete zahrát na restaurátory a rozebrat historický motor. Bylo by prý také fajn, zase ho opět smontovat. Ale to už podle schopností. Nebojte, žádné sankce za to, když se vám to nepovede, nepřijdou. A o tom to je. Být účastníkem, ne jen pasivním divákem.
„Rozhodně nečekejte výstavu krásně seřazených veteránů za bariérou ze zdobného lanka. Lidé se mohou těšit, že si svět motorek osahají a zažijí. Zkusí si proudění vzduchu při 120kilometrové rychlosti, budou moci roztlačit motorku o váze 150 kilogramů nebo vykuchají motor, a pak ho složí zase zpátky. Anebo se o to aspoň pokusí. Celá koncepce výstavy vychází z nejmodernějších expozičních trendů, které kladou důraz na interaktivitu, a tím i na zábavu, spojenou se vzděláváním,“ uvedl hejtman Moravskoslezského kraje Ivo Vondrák.
Dozvíte se i řadu zajímavých podrobností a faktů
Staré i nové
Vedle historických kousků jsou na výstavě k vidění i tři moderní stroje společnosti BMW. Návštěvník tak může porovnat, které z motocyklů jsou vizuálně hezčí. O výkonnosti strojů asi nemůže být řeč. Každý bude mít možnost prohlédnout si i raritu. Plně funkční motocykl, vytištěný na 3D tiskárně. K vidění budou i některé motocykly, které už jste mohli vidět na Černé louce v Ostravě, tedy na nejvýznamnější veletržní lokaci v naší republice. Součástí výstavy je také prezentace prestižních ostravských okruhových závodů Stará Bělá (jezdila se v letech 1928 až 1970) či Zlatý kahanec (od 1967).
„Nechceme vyvolávat diskuzi, které stroje jsou hezčí nebo hodnotnější. Těšíme se, že budeme moci demonstrovat technický pokrok a srovnat technickou a řemeslnou úroveň strojů před šedesáti až sto lety se současností. Vybrané historické motorky si návštěvníci doslova osahají, a dokonce si je budou moci vyzkoušet. V tom je výstava GRAND PRIX výjimečná,“ řekl náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro cestovní ruch Jan Krkoška s tím, že instalace výstavy přišla na dva miliony korun, které pokryl ze svého rozpočtu Moravskoslezský kraj.
Dva nejcennější kousky sbírky, Douglas a La Mondiale
„K nejzajímavějším motocyklům v naší expozici patří anglický veterán Douglas, vyrobený před sto lety, jediné dochované kusy na světě belgická La Mondiale a anglický Humber nebo unikátní první motocykl firmy JAWA nazývaný RUMPÁL. Vystavujeme historické silniční speciály, plochodrážní motocykly, cestovní unikáty, ale také lidové motocykly z let 1920 až 1967,“ vyjmenoval ředitel Světa techniky Jakub Švrček. Součástí expozice je také motocykl Jawa 250 special z roku 1939. Motocykl byl za konzultace Národního technického muzea odborně zrestaurován v restaurátorské dílně, která vznikla před dvěma lety s podporou Moravskoslezského kraje při VŠB-TUO. Výstava potrvá nejméně do 31. března příštího roku.
Od historie do 21. století – motorka, vytištěná na 3D tiskárně, plně funkční
Sochař Rybička
Hlavní postavou celé výstavy je ovšem sochař Miroslav Rybička, který letos oslavil devadesáté první narozeniny. I přes svou profesi celý život milovat motocykly. Sbíral je, opravoval, opatroval je jako oko v hlavě, a dokonce na nich i patnáct let závodil. Celou historicky cennou sbírku věnoval Moravskoslezskému kraji. „O syna jsem přišel při tragické nehodě, kterou nezavinil. Dcera ani vnuci nemají k motorkám vztah a s mým rozhodnutím souhlasí. Jsme semknutá rodina,“ řekl k tomu pro iDnes Rybička. Díky jeho daru dokonce vznikl naprosto ojedinělý obor restaurování na Vysoké škole báňské. Na žádné vysoké škole po celém světě podobný obor neexistuje.
A to byl také sen Miroslava Rybičky. Pro takový obor i sám sepsal školní osnovy. „Mé osnovy k restaurování historických dopravních prostředků ležely roky ladem na ministerstvu školství. Prošly i mnoha evropskými univerzitami, v život je ale uvedli až nyní v Ostravě a já jim za to děkuji,“ řekl Rybička. Vznik oboru podpořil kraj 600 tisíci korunami.
Miroslav Rybička ve své dílně, foto ČT / repro
„Obor otevřeme v příštím akademickém roce. Unikátních sbírek a příležitostí k renovacím je po celém světě mnoho. Budou umět navíc využít i nejmodernější technologie, jako je 3D skenování či 3D tisk,“ popsal Blesku před rokem Ivo Hlavatý, děkan Fakulty strojní. Jak jsme zjistili, vše dobře dopadlo a obor skutečně vznikl. Podle učebních plánů se studenti věnují renovaci jednoho až dvou strojů za školní rok. Na renovaci pak staví i své absolventské práce. „Máme v regionu hodně šikovných lidí, kteří umějí vyrobit přesné kopie historických částí veteránů. Dělají to pro celý svět. Ale každý se musel učit sám. Chybí tu možnost odborné výuky, přitom je tu mnoho škol s technickým zaměřením, kde by se takový obor mohl učit,“ řekl Rybička pro iDnes a dodal, že by se do budoucna mohly v oboru renovovat i automobilové veterány.
Kuriózní způsoby, jak přijít k veteránům
Kolem motorek se Miroslav Rybička motal od mládí. Stýkal se se závodníky doma i v cizině. „Patnáct let jsem si i zazávodil,“ vyprávěl Blesku pan Rybička. Sovětská invaze v roce 1968 jeho vášeň spustila naplno. „Motorky mě tehdy zachránily od blázince,“ dodal s nadsázkou. Motorky začal sbírat ve velkém. Sám je restauroval a renovoval. „Některé jsem koupil, některé vyměnil za náhradní díly do jiné. Mnoho z nich jsem dostal zdarma už jako šrot. Lidé mi je často nabízeli se slovy: Odvezte si toho žďorba!,“ zavzpomínal a dodal: „Od jedné paní jsem získal motorku za nejlepší bonboniéru, kterou jsem sehnal, stála 28 korun. Někdy stačilo půl litru rumu.“
Celou sbírku Miroslava Rybičky – kromě aktuálně renovovaných strojů – můžete vidět v Expozici historických motocyklů na ostravském výstavišti Černá louka v pavilonu C. Vstupné je 50 korun, studenti a senioři mají 20 korun slevu.
|
Vložil: Kamil Fára