Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
Koronavirus ´2020

Koronavirus ´2020

Vše o pandemii, která pokračuje i v roce 2021

Glosy Iva Fencla

Glosy Iva Fencla

Ze Starého Plzence až na kraj světa

TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

MFF Karlovy Vary 2021

MFF Karlovy Vary 2021

Hvězdy, hvězdičky, róby, filmy i všechno kolem

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Knižní recenze

Knižní recenze

Exkluzivní recenze o literatuře vážné, stejně tak i o detektivkách a jiných lehčích žánrech

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Je to tu zase. Psali jsme o tom. Útoky na ČD Cargo mají pachuť ztraceného byznysu a divokých vazeb

31.03.2020
Je to tu zase. Psali jsme o tom. Útoky na ČD Cargo mají pachuť ztraceného byznysu a divokých vazeb

Foto: Facebook

Popisek: Cargo nabízí přepravu široké škály zboží od surovin po výrobky s vysokou přidanou hodnotou, přepravu kontejnerů nebo mimořádných zásilek

Do podnikatelských problémů se podle médií na konci loňského roku dostala společnost Ostravské opravny a strojírny (OOS), která je spojovaná s bratry Šuškovými, jeden z významných zaměstnavatelů na Ostravsku. Firma se ocitla na takzvaném blacklistu u svého klíčového zákazníka ČD Cargo. Ještě před několika lety velmi zisková firma se začala propadat do ztráty. Tento fakt mohl vzbuzovat obavy, jaký bude osud zaměstnanců této společnosti. Situace se za uplynulých sto dnů rozhodně nestabilizovala. A jak to vypadá, některé soukromé subjekty se ČD Cargo snaží poškodit, jelikož přišly o peníze.

Články sekce zpravodajství firmy Seznam.cz se točí na tom, že negativně napadají smlouvu mezi ČD Cargo a slovenskou firmou SMK. V prvním materiálu novináře Koutníka se řeší smlouva jako taková. Ve druhém pak redaktor rozkrývá údajná napojení na slovenské podsvětí, a přes několik oslích můstků se mu dokonce do titulku podařilo dostat jméno zavražděného novináře Jána Kuciaka. V Česku se zmiňuje zejména napojení na poradce prezidenta Martina Nejedlého.

Kam se Seznam neprohryzal? 

Jak si ale všimla jiná média, těch atraktivních propojení, k nimž se Seznam.cz záhadně neprokousal, je mnohem víc.

Státní podnik Cargo, což je nejvýznamnější a nejziskovější drážní přepravce v zemi, před dvěma lety řešil, co udělat se zhruba pěti sty železničními vagóny, které mohlo kvůli jejich špatnému stavu čekat i sešrotování. ČD Cargo se ale rozhodlo jít jinou cestou a vozy rekonstruovalo.

„Kontrakt s SMK byl připravován v prvním pololetí roku 2018, tedy v době, kdy bylo nutné pokrýt zvýšenou poptávku po vysokostěnných vozech, mimo jiné i na základě úkolu týkajícího se urychleného odvozu dřeva z lesů zasažených kůrovcovou kalamitou. Smlouva prošla standardním schvalovacím procesem – nejprve byla schválena představenstvem společnosti ČD Cargo,“ uvedlo v reakci vedení společnosti.

Firmě SMK byly v rámci kontraktu vozy nejprve odprodány za cenu stanovenou znaleckým posudkem. Vagóny poté SMK na vlastní náklady modernizovala, pak je začala zpětně pronajímat do Carga. Státní dopravce tak údajně získal přepravní kapacitu za podstatně nižší cenu, než by mohla nastat na klasickém trhu.

V materiálech, které byly publikovány, se píše o ceně za pronájem na první pohled v astronomické výši 900 milionů korun. Podle citovaného zdroje z resortu dopravy je však důležité doplnit informaci, že slovenská SMK provádí modernizaci na vlastní náklady a že jde celkem o 500 vagónů a délka pronájmu je deset (s opcí na 15) let.

Příběh je mnohem širší

Z pátrání, které po vydaných textech učinily především Parlamentní listy, vyplynuly ještě zajímavější skutečnosti.

Seznam.cz totiž informoval o jistém policejním šetření. Jenomže to byla jen malá část příběhu. Dráhy reagovaly tvrzením, že „o příslušném trestním oznámení se ČD Cargo dozvědělo až ze samotného článku, v kterém je také uvedeno, že ho měl podat právník Mario Hanák. Stejný Mario Hanák přitom asistoval právníkovi skupiny Rail Invest (Ostravské opravny a strojírny) Karlovi Ležatkovi, když si stěžoval právě na smlouvu mezi ČD Cargo a SMK u Drážního úřadu. Drážní úřad této stížnosti nevyhověl. Je tak zřejmé, že se jedná o účelové trestní oznámení, které souvisí s nespokojeností skupiny Rail Invest jako nespolehlivého dodavatele, který přišel o příjmy od státní firmy a o její konkurenční boj s jinými dodavateli."

Ani to není vše. Mozaika má ještě více kamínků. Propojení zmíněného Karla Ležatky na výše uvedené bratry Šuškovi, současné majitele Rail Invest, je podle PL evidentní.

Před deseti lety prý od společnosti ČD Cargo získala miliardovou zakázku firma Financial Found, jednalo se o zpětný leasing železničních nákladních vozů. V té době již OOS pro ČD Cargo modernizovalo většinu nákladních vlaků. Na podivnou zakázku společnosti Financial Found tehdy upozornil také deník MF Dnes. Oficiálně totiž akcionáři nebyli k dohledání. Novináři si však všimli, že společnost Financial Found sídlí v domě, který patřil OOS, ve stejném domě pak sídlila také tehdy neznámá společnost Rail Invest. Obě tyto společnosti byly založeny ve stejný den a akcie upsali advokáti Karel Ležatka a Vít Rybář. Ležatka však pro média tehdy uvedl, že majitelem akcií již není, ale potvrdil, že obě společnosti patří do stejné skupiny, a naznačil, že majiteli jsou bratři Šuškovi.

Jména, jména, jména... kdo s kým

Podle portálu justice.cz však lze najít i další spojitosti.

Karel Ležatka je aktuálně stoprocentním akcionářem společnosti IPSUM a.s. A pokud projdeme jednotlivá jména v představenstvu a dozorčí radě společnosti, najdeme zajímavé souvislosti. Tak například současná členka dozorčí rady IPSUM a.s. Gabriela Bártková byla do prosince 2014 členkou dozorčí rady Šilheřovické bažantnice a.s. (dříve Malisena team a.s.), kde v té době byl předsedou představenstva Rudolf Šuška a předsedou dozorčí rady byl Petr Šuška. Rudolf Šuška ve společnosti Šilheřovická bažantnice působí i nyní. Bývalá členka představenstva Marcela Látalová je od 2007 likvidátorkou firmy bratří Šuškových KERAMOINSTAL spol. s r.o. Společnost IPSUM a.s. má také majetkovou účast v ZAKFIRM a.s., která do srpna 2013, tedy do doby, než ve firmě začali působit Peter a Rudolf Šuška, držela stoprocentní podíl ve společnosti Šilheřovická bažantnice.

Vložil: Zdeněk Svoboda