Řeší se to již léta, lidé nadávají jako špačci. Ostrava ale vsadila na ´kobercový nálet´ opatření a zdá se, že to vychází
06.02.2020
Foto: Facebook a Michael Polášek
Popisek: V Ostravě je nejlepší ovzduší za posledních pět let
Dobrá zpráva pro obyvatele Ostravy. Z výsledků měření ČHMÚ Ostrava vyplývá, že se ovzduší v roce 2019 ve městě zlepšilo, ba dokonce je nejlepší za posledních pět let. Za celý loňský rok byla v Ostravě vyhlášena jen jedna smogová situace, která trvala 94 hodin. Jen pro srovnání – v roce 2017 byly vyhlášeny čtyři smogové situace, v roce 2018 dokonce pět. Výsledky měření potvrdily, že ve vzduchu bylo za rok celkově méně prachu. Průměrná roční koncentrace sledovaných prachových částic PM10 ani na jedné z měřicích stanic nedosáhla imisního limitu 40 µg/m3. Počet dnů, kdy byl překročen denní imisní limit, tedy 50 µg/m3, také výrazně poklesl.
„Za tato pozitivní čísla, nejlepší za posledních pět let, vděčíme z velké části teplejšímu počasí a lepším rozptylovým podmínkám. Mírné zimy znamenají kratší topnou sezónu, a tedy menší množství uvolněných škodlivin při vytápění. Zároveň s tím se projevují pozitivní efekty snižování emisí vypouštěných do ovzduší, ke kterým přispívají i opatření prováděná na území města Ostravy,“ řekla Blanka Krejčí, vedoucí oddělení kvality ovzduší pobočky ČHMÚ Ostravě.
Dlouhodobý problém
Kvalita ovzduší v Ostravě je dlouhodobě sledovaným problémem. Ovlivňuje ho několik faktorů. Kromě geografické polohy a povětrnostních podmínek hraje významnou roli především průmysl, znečištění z lokálních topenišť, doprava a také přeshraniční emise z Polska. Město v boji s ´větrnými mlýny´ vynakládá nemalé finanční prostředky a jak se zdá, dostavují se první výsledky. Např. jen za čištění komunikací, které Ostrava provádí na celém svém území, zaplatilo město 30 milionů korun. Samosběrné vozy sesbíraly 4402 tun smetků.

Tohle místní dobře znají, šedý příkrov nad městem
„V takovém masivním rozsahu se čištění neprovádí v žádném jiném českém městě. Čistíme nejen komunikace v majetku města, ale i ty krajské a státní. Proto jsem u ministra životního prostředí iniciovala vyčlenění státních peněz na pomoc obcím postižených znečištěným ovzduším a jsem ráda, že na to ministerstvo reagovalo vypsáním dotačního titulu,“ uvedla náměstkyně primátora Ostravy, Kateřina Šebestová.
Kotlíkové dotace
Dalším příspěvkem města v boji za čistější ovzduší je podpora žadatelů v tzv. kotlíkové dotaci. Lidé, kteří si vymění starý kotel za moderní ekologický, mohou od města získat 10 tisíc korun a celkově si tedy přijít až na 145 tisíc korun. V poslední třetí výzvě bylo přímo z Ostravy podáno 662 žádostí. V předchozích výzvách si o příspěvek na výměnu kotle zažádalo 1479 Ostravanů. V Ostravě si tak s využitím dotací vyměnilo starý kotel za nový celkem 2141 domácností.
Město se také snaží o ekologizaci vozového parku. Město má ve své flotile celkem 64 vozidel z toho 43 na CNG a 21 na elektropohon. Z 294 autobusů Dopravního podniku Ostrava je jich 172 nízkoemisních (155 CNG, 7 elektrobusů, 7 minibusů na CNG a 3 minibusy na elektropohon). Do konce roku 2020 přibude dalších 61 autobusů na CNG a v blízké budoucnosti se počítá s pořízením deseti autobusů na vodíkový pohon a první vodíkové plničky v Ostravě.
Bikesharing
Velkou popularitu ve městě si získalo také sdílení jízdních kol, tzv. bikesharing. V roce 2019 více než 35 tisíc uživatelů našlapalo 434 496 kilometrů což bylo 2,5 krát více než v předchozím roce. Mimo to město obnovuje a vysazuje zeleň nejen v parcích a kolem řeky Ostravice, ale také např. trvalkové záhony kolem rušných komunikací. Velké průmyslové podniky přispívají do Fondu pro děti ohrožené znečištěným ovzduším. Z tohoto fondu město hradí příspěvky dětem mateřských a základních škol na ozdravné pobyty. Od vzniku fondu do něj bylo vloženo městem a znečišťovateli 126 651 000 Korun. Loni vycestovalo za lepším vzduchem do hor 3600 dětí. Město financuje provoz pěti automatických měřicích stanic a speciálního vozu pro monitoring stavu ovzduší v Ostravě, a to 3,5 miliony korun ročně.
„Ovzduší v Ostravě pomůže také vloni dokončená ´prodloužená Rudná´. Nejen v Porubě, ale i v dalších obvodech města je právě doprava jedním z hlavních zdrojů znečištění. Jak se zprovoznění nového úseku projevilo na kvalitě ovzduší, budeme schopni zjistit právě díky jedné ze stanic, které financujeme,“ doplnila náměstkyně Kateřina Šebestová.
Vložil: Michael Polášek