Co takhle zažít módní bouři v Opavě a nasát atmosféru echt fashion weeku v jednom dni? Ano, ne Praha, ale Opava
28.08.2019
Foto: Libor Pawlas
Popisek: Jako první promo obrázek byl vybrán outfit Marcely Vymyslické a její značky MarVa de Luxe
Opava, pro vyznavače náboženství ´móda´ takřka povinná. A ručíme za to. Nejen proto, že oblíbená značka kabelek Krajských listů.cz není Louis Vuitton, to má kdekterá vipka, ale Dara bags… Také proto, že tento článek můžeme bez uzardění zařadit pod náš oblíbený tag ´Naše ekologie´. Lifestylová show Fashion Storm propojí moravskoslezské módní návrháře: Trend slow fashion, kvalitu a regionální módní návrháře chce v Moravskoslezském kraji podporovat nový koncept Fashion Storm. V opavské galerii Domu umění nabídne 18. října návštěvníkům zdarma odpoledne plné módy, které vyvrcholí přehlídkou modelů regionálních značek v kostele sv. Václava v Opavě. Akci podporuje mimochodem i Moravskoslezský kraj.
„Nultý ročník projektu Fashion Storm představuje módu jako neodmyslitelnou součást kultury a druh regionálního umění, a to v atraktivní a ne pouze povrchní formě se vzdělávacím podtextem. V našem regionu navazuje řada kreativních lidí na tradiční řemesla, například šperkařství, řezbářství či textilní tvorbu a usiluje o jejich potřebné zachování. Nový projekt by mohl v budoucnu tato řemesla ještě více zpopularizovat a přispět k jejich rozvoji, “ konstatuje Lukáš Curylo, náměstek hejtmana.
Co to je slow fashion, čili pomalá móda?
Pomalá móda je termín, který se vplížil do žargonu módních guru, a pomalu se začíná objevovat i v běžné mluvě, jak píše web greenglasses.cz. Pomalá móda jde ve stopách více známého hnutí Pomalého jídla, je silnou odezvou na tzv. Rychlou módu (fast fashion) produkující trendové oblečení za nejnižší náklady bez ohledu na sociální a environmentální dopady (jako třeba H&M, Zara, Top shop a další). Pomalá móda naopak klade důraz na řemeslnou dovednost, kvalitu a tradici s respektem k biodiverzitě a lidským právům.
TY IDENTITY, unikátní prostor v Ostravě s prodejní platformou pro vybrané designéry, návrháře, grafiky a autory originální současné tvorby, se také představí na opavské módní show Fashion Storm. Foto Facebook
Obhájkyně pomalé módy Kate Fletcher to v žurnálu The Ecologist výstižně shrnula slovy: „Pomalá móda je o navrhování, výrobě, spotřebě a lepším životě výrobku. Pomalá móda není založená na bázi času, ale kvality (která má nějaké časové komponenty). Pomalá není opakem rychlé (nejde o dualismus), ale odlišný přístup, ve kterém si jsou designéři, podnikatelé, maloobchodníci a spotřebitelé více vědomi toho, jaké mají výrobky dopady na pracovníky, společnost a ekosystémy… Slow fashion, přecházející od kvantity ke kvalitě, snižuje tlak času. To umožňuje dodavatelům plánovat objednávky, předpovídat počty potřebných pracovníků a investovat v dlouhodobém horizontu.“ Jednoduše řečeno, greenglasses.cz si myslí, že Pomalá móda by se dala vystihnout třemi jednoduchými pravidly - méně je více, kvalita nad kvantitou, nakupovat lokálně.
|
Na Fashion Storm se představí značky MarVa de Luxe, Lada Vyvialová, Tonak, Dara Bags, ARTGI, City Folklore, Nikola Zezulová i Ty Identity (jednotlivé značky jsou více představeny níže v článku). Tvorba každého návrháře je originální a rozpoznatelná, ale jejich společným jmenovatelem jsou kvalitní materiály a špičková krejčovina, výrazně se lišící od současného trendu fast fashion, rychlé nekvalitní módy, jejíž nadprodukce má negativní vliv na životní prostředí.
A teď to ještě celé propojit…
„Moravskoslezský kraj má v oblasti módy velký potenciál, a proto jsme se rozhodly propojit méně známé i zavedené regionální módní značky s bloggery a influencery, kteří na sociálních sítích udávají trendy, s pražskými módními špičkami a zorganizovat akci, nabízející skvělou podívanou, zábavu i poučení. Modely navíc vynese třeba i současná modelingová špička Barbora Fialová, tvář Gucci, spolupracující s Vivienne Westwood, “ vysvětluje Petra Špornová, ředitelka Fashion Storm s tím, že v budoucnu by se měl koncept dále rozvíjet a rozšiřovat třeba o prezentaci regionálních řemesel. Protože vyjádření pro tiskovou zprávu, byť zajímavou, je z povahy věci vždy trochu nadnesené, optali jsme se Petry Špornové, jak to propojení bude zcela konkrétně probíhat: „Akce se zúčastní bloggeři, influenceři a lidé ze světa módy, např. Miss Europe 1995 Monika Žídková, módní kritička a publicistka Františka Čížková, lifestylová blogerka Lucie van Kotten, držitelka ceny Thálie Hana Fialová, Ema fotografka nebo Karolína Mališová, Miss Earth, influencerka a modelka . Akci budou na sítích promovat a zároveň se mohou osobně seznámit s tvůrci regionálních značek, které pak mohou dále propagovat a zvýšit o nich povědomí,“ vysvětlila.
Modely vystavujících módních návrhářů předvede úspěšná modelka Barbora Fialová, foto Instagram / Lucie Kryštofová
… i s Prahou
„Nový koncept, podporující slow fashion, chce ukázat, že v Moravskoslezském kraji máme řadu kreativních módních návrhářů, kteří opravdu umí a jdou cestou inovátorství v odívání i poctivého řemesla. Spolupráce s pražskými hosty je navíc důkazem, že kvalitní móda nezná regionální ani jiné hranice,“ dovysvětlila manažerka Pavla Švancerová.
Jak to bude probíhat?
Odpoledne nabídne 18. října od 15:00 v galerii opavského Domu umění ´Fashion warm-up´, prodejní prezentaci módních regionálních značek, workshopy, Fashion Talks nebo seminář pro začínající designery. Hosté si mohou nechat zhodnotit svůj outfit módní kritičkou Františkou Čížkovou nebo si poslechnout rady lifestylové bloggerky Lucie van Koten. Cela akce je zdarma. Samotná módní show, na níž se bude prodávat vstupné 300 Kč, odstartuje v pátek v 19:00 v kostele svatého Václava v Opavě. Přehlídka modelů regionálních návrhářů s originální choreografií je umístěna do prostoru, jehož jedinečná atmosféra slibuje ve spojení s moderními prvky jedinečnou podívanou.
Unikátní prostor kostela zážitek z přehlídky umocní, foto Facebook
„Módní show bude v kostele sv. Václava, který přiléhá ke galerii. Modely regionálních návrhářů předvedou profesionální modelky. Hvězdou, či hlavním lákadlem bude Barbora Fialová, se kterou se módní návrháři a další hosté určitě rádi seznámí,“ sdělila nám ještě Petra Špornová. Vstupenky na večerní módní show budou brzy v prodeji ZDE.
|
Jaké značky se představí?
Dara bags - Darina Ermisová: Kabelky k sežrání
Ostravská značka Dara bags se od svého založení v roce 2008 stala synonymem pro precizně ušité a nesmírně propracované kabelky s příběhem. Dara bags založila Darina Ermisová na rizikovém těhotenství, od té doby se firma rozrostla a posílá své produkty do celého světa. V Dara bags vyrábí kabelky, brašny, psaníčka, peněženky a další módní doplňky, včetně oblečení. Charakteristický rukopis jejich kousků poznáte bezpečně i z dálky, v Dara bags totiž sázejí na originální motivy a netradiční střihy se špetkou nadčasové elegance. Za zmínku stojí i fakt, že jejich výroba stále probíhá již od skromných začátků firmy v Ostravě. Jsou lokální a kosmopolitní zároveň – jejich kabelky si prostě zamilujete. (Regionální redaktorka Krajských listů.cz má již tři a když vyrazila na víkend do Karlových Varů, v hotelu na snídani potkala kromě té své ještě čtyři další…) Více informací o značce najdete ZDE.
Kolekci kabelek Boho od Dara bags byla vytvořena podle návrhů Agáty Prachařové, foto Facebook
MarVa de Luxe - Marcela Vymyslická: 100 % hedvábí
Rodinná ostravská firma MarVa de Luxe dědí obor dámská krejčová už bezmála 100 let z generace na generaci. Své modely tvoří pouze z přírodních materiálů jako modalový a bambusový úplet, kašmír, vlna a viskóza, které nakupuje v té nejvyšší kvalitě na českém a německém trhu. Doménou firmy je především tvorba ze 100% hedvábí. Každý kousek je originálem, který navrhuje a připravuje módní návrhářka a malířka Marcela Vymyslická. Její tvorbu charakterizují luxusní materiály, precizní střih, kvalitní zpracování a především nadčasovost. Více informací o značce najdete ZDE.
Návrhářka Marcela Vymyslická (vpravo) se svým modelem, foto Facebook
Lada Vyvialová: Unikátní český nanotechnologický patent
Nezávislá designerka Lada Vyvialová Tomečková založila svou značku v roce 2014. Její minimalistická střihová konstrukce dává vyniknout mimořádným materiálům. Navrhuje oděvy, klobouky, obuv i koženou galanterii. Materiály studia Lada Vyvialová jsou nositeli unikátního českého nanotechnologického patentu. Tvar vlákna, struktura pleteniny a antibakteriální stříbro dodávají modelům jedinečné funkční vlastnosti. Tým ateliéru se opírá o dlouhodobou spolupráci s předními českými odborníky na nanotechnologie. Nadčasové modely jsou určeny těm, kdo hledají elegantní pohodlí, luxus minimalismu a smysluplné oblékání. Více informací o značce najdete ZDE.
Model Lady Vyvialové z podzimní kolekce, foto Facebook
City Folklore - Petra Gherbetz: Od graffiti k městské módě
Za streetovou značkou City Folklore stojí Petra Gherbetz, která se dříve věnovala graffiti a její styl je velice nápaditý a zajímavý. Používá materiály, které se vyrábějí v Evropě, aby mohla hlídat vzory a barvy. Její móda je dostupná i studentům a mladým lidem, pro které hlavně návrhy vymýšlí. Jednoduché střihy, nápadité motivy a jasný názor. To je City Folklore: filozofie, na jejímž počátku i konci stojí město. Více informací o značce najdete ZDE.
Tričko od značky City Folklore, foto Facebook
ARTGI - Ivana Mifková: Šaty jako šperk
Autorská tvorba pod značkou ARTGI je dílem Ivany Mifkové, která je původně šperkařka. Použitím grafických aplikací různých geometrických tvarů a textů sděluje, že šperk nemusí být vždy hmatatelný a může být přímou součástí oděvu. Osobité kolekce vychází z čistých linií, jednoduchých nadčasových střihů a jsou ušity z kvalitních materiálů české výroby. Více informací o značce najdete ZDE.
Návrhářka Ivana Mifková ve svém modelu, foto Facebook
TONAK: 200 let klobouků
Se sídlem v Novém Jičíně patří TONAK a.s. k největším a nejvýznamnějším světovým výrobcům pokrývek hlavy. Dvousetletá tradice výroby v Novém Jičíně i ve Strakonicích spolu se značným know-how zaručují vysokou jakost výrobků. Výrobní program zahrnuje široký rozsah kloboučnických výrobků, především plstěných klobouků, polotovarů a pletených pokrývek hlavy, což umožňuje uspokojit jakékoli požadavky zákazníků po celém světě. Více informací o značce najdete ZDE.
Klobouky se vrací do módy, což je šance pro TONAK. Foto Facebook
Nikola Zezulová: Nositelnost a funkčnost
Nikola Zezulová tvoří především limitované dámské módní kolekce. Důraz klade na nadčasovost, design a nositelnost jednotlivých kousků oblečení. Na módě jí baví její tvárnost a funkčnost. Při zakázkové tvorbě se věnuje zejména individualitě každé ženy. Inspiraci nachází v přírodě, architektuře, filmu, obrazu i ve věcech běžného všedního dne. Její práci provází experimentování a hledání nových struktur, vzorů, tvarů a barevných kombinací. Černá a bílá barva jsou však základním opakujícím se prvkem. Více informací o značce najdete ZDE.
Model Nikoly Zezulové, foto Facebook
Vložil: Markéta Vančová