Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Kvůli OKD byly silnice pokryté špínou a starostovi bouchly saze. Stonavští topili boty i auta v agresivních důlních kalech, dokud...

15.12.2018
Kvůli OKD byly silnice pokryté špínou a starostovi bouchly saze. Stonavští topili boty i auta v agresivních důlních kalech, dokud...

Foto: ČT / repro

Popisek: Již několik měsíců nemohli občané Stonavy vyjet ze Stonavy do kterékoliv části Karviné, aniž by neměli auto zašpiněné jako při terénních závodech

Ve Stonavě se schylovalo až k občanským protestům a přidala se i obec, které došla trpělivost s OKD i se státními orgány ochrany životního prostředí. Důvodem bylo zcentralizování úpravy uhlí, které je nyní z celého OKD sváženo auty na důl Darkov a pak distribuováno dále. Veřejné cesty byly celých čtvrt roku pokryté agresivní hmotou z kališť. Proč minulý čas? Protože 6. prosince si Stonavští postěžovali médiím.

„Již několik měsíců nemohou naši občané vyjet ze Stonavy do kterékoliv části Karviné, aniž by neměli auto zašpiněné jako při terénních závodech. Co je na tom nejhorší, nejedná se o hlínu, ale o agresivní flotace z kališť nebo úpravny uhlí,“ popsal starosta Stonavy Ondřej Feber. Podle něj problém nastal se změnou dosavadní praxe, kdy došlo k zcentralizován úpravy uhlí z celého OKD na šachtu Darkov. Dříve si každý důl upravoval uhlí u sebe a až poté je nakládal na vagony, tedy silnice nebyly tolik vytížené pro přepravu uhlí. Podle místních byla nejhorší situace na trase do Karviné-Fryštátu kolem Pindura, kde se 200metrovým úsekem nedalo projet bez zapnutých stěračů. Nasazovaný kropící vůz situaci ještě komplikoval, protože proměnil černý pyl na hustou kaši.

Odporné bláto, nebo prašná mlha

Ještě horší byla situace na Soleckém kopci, směr Karviná-Doly. Tam byly běžně na cestě hrudky kalů do výše až deseti centimetrů, které následně tzv. čisticí vůz rozemlel na kaši. Ta dokáže zakonzervovat do černa nejen auta, ale i zvířata nebo pěší. Na hlavní silnici druhé třídy směr Důl ČSM (Karviná-Louky) nebyla situace o nic lepší. Protože zde nepolévali nános substrátu vodou, přetrvávala zde prašná mlha. Stejně těžkou situaci měli pěší a cyklisti. Ti první bez gumových holínek neměli šanci a cyklisté si pokaždé museli měnit oblečení.

„Nákladní auta mají vyjíždět na veřejné komunikace čisté, zde jim z kol a také z koreb průběžně při jízdě padají kaly či uhlí. Na cestách je tento pro přírodu agresivní materiál rozjezděn a vymýván na bláto, případně v suchu se promění na prašný nános a následně prašnou mlhu. Připomínám, že žijeme v nejhorším smogovém prostředí a rakovinnými drobnými částicemi, ke které nyní tato praxe OKD značně přispívá a v zimních měsících činí zcela neúnosnou,“ doplnil starosta Feber s tím, že si obec na základě řešení interpelace z prvního pracovního zasedání zastupitelstva stěžovala na kraji i u příslušných státních orgánů.

Státní silnice není účelová komunikace pro potřeby dolů 

Jediné poměrně čisté trasy zůstávaly přes Albrechtice a Horní Suchou, což se však Stonavským finančně a časově velmi prodražovalo. „Už nevíme, zda jezdíme v areálu šachet. Jsou to ještě státní silnice, anebo účelové komunikace pro potřeby výhradně dolů a naši lidé mají chodit „turisticky“ pěšky lesem a při tom dýchat onen perfektní zaprášený vzduch?“ ptal se ironicky Feber a prozradil, že připravuje řádně povolený protest nejen pro místní občany, ale všechny, jichž se tato neúnosná situace týká.

Řešením je podle obce přenesení tíhy těchto manipulačních přeprav na železnici, případně zainvestování do pasové dopravy a očišťovacích ploch. Prozatím se k tomu nikdo nemá, ale trpělivost občanstva je zřejmě u konce. A jak zapeklitá situace dopadla? Takto: Společnost OKD vzniklá situce mrzí, jak sdělila ve vyjádření pro ČT. Firma již přislíbila nápravná opatření. Začne například více kropit cesty a také upraví množství uhelných svozů. „Do doby ukončení rekonstrukce skládky Stonávka a zdejší kolejové výklopky nemáme jinou alternativu. Nicméně vedení firmy aktuálně rozhodlo o omezení této přepravy a o podstatném zintenzivnění úklidu komunikací,“ sdělil mluvčí OKD Ivo Čelechovský.

Čili dobře. Po měsících stížností a neplodných jednání s OKD stačilo jediné - problém zmedializovat, jak nám sdělil starosta Feber. A najednou bude po špíně, alespoň tedy z valné části. Je vidět, že OKD starosti starostů moc nezajímají. Zato veřejná ostuda? Tak ta ano, a velmi.   

Vložil: Markéta Vančová