Frýdek-Místek se zbláznil do sdílení jízdních kol. Růžová kola chce mít město proto i příští rok
12.11.2018
Foto: Město Frýdek-Místek
Popisek: Růžová kola frýdeckomístecké nadchla
Frýdek-Místek zahájilo koncem léta zkušební provoz sdílení kol – bikesharingu. Růžová kola si občané oblíbili natolik, že se vedení města rozhodlo tuto službu nabízet i v příštím roce.
„Zájem o růžová kola nás příjemně překvapil, jsou stále v pohybu a vypadá to, že budou i v příštím roce. Již nyní jednáme se společností Rekola o pokračování provozu, ale i novinkách, které by měly přispět k ještě větší spokojenosti a efektivnosti. Chtěli bychom, aby kola byla lepší, měla lehčí konstrukci a přehazovačku, aby se na nich člověk při cestě do kopce, kterému se nelze z Místku do Frýdku vyhnout, tolik nenadřel. Novinkou budou taky stanice se stojany, kde bude možné kola vracet. V rámci testovacího provozu je bylo možné uzamknout kdekoli, potřebovali jsme totiž zjistit, kde lidé kola odstavují nejčastěji a v těchto lokalitách vzniknou stojany. Po městě jich budou desítky, takže by neměl být problém v jejich dostupnosti,“ prozradil záměr provozu v příštím roce náměstek primátora Karel Deutscher.
Provoz předčil všechna očekávání
„Provoz předčil všechna očekávání a na šedesáti kolech, které po městě jezdí, se denně sveze i 150 lidí. To je takto brzy po spuštění provozu více než slušné číslo,“ komentoval první dva měsíce Rekol ve Frýdku-Místku místní koordinátor Lubomír Fridrich s tím, že míra krádeží a vandalismu odpovídá celorepublikovému průměru, nejde tedy o nic dramatického. „S minimalizací vandalizace pomáhají místní občané, kteří poctivě nahlašují poničená i nezamčená kola, a nápomocná je také frýdecko-místecká městská policie,“ dodal Fridrich.
Pilotní provoz Rekol byl ve Frýdku-Místku spuštěn 1. září 2018 a měl by pokračovat i v nadcházejících letech. Zachování bikesharingu je obsaženo také v programovém prohlášení Rady města Frýdku-Místku, které vzešlo z dohody mezi ČSSD, ANO a KDU-ČSL a které obsahuje hlavní priority a směřování města v nadcházejícím volebními období.
Jde o úspěšný český projekt
Kola provozuje společnost REKOLA Bikesharing s.r.o., která je největším poskytovatelem bikesharingu v České republice.

Rekola se z Prahy lavinovitě šíří do dalších měst, foto Rekola
Rekola jsou českým projektem sdílení jízdních kol (bikesharing). Projekt vznikl díky iniciativě programátora Vítka Ježka v roce 2014 nejdříve v Praze a postupně se rozšířil do Brna, Českých Budějovic, Liberce, Olomouce a Ostravy, testovací provoz probíhá ve Frýdku-Místku a finské Vaasa. V Hradci Králové byl projekt v září 2016 pro nedosažení dlouhodobé udržitelnosti projektu ukončen. Ukončen byl následně i v Pardubicích a nově zprovozněn naopak v Teplicích. K roku 2018 firma provozuje celkem přibližně 1000 kol, nejvíc jich připadá na Prahu a Brno.
Rekola vznikla jako menší projekt v Praze v roce 2013, kola si nemohl půjčovat každý. Vše fungovalo na systému přidruženého členství v místním nebo centrálním spolku, vznikajícího zaplacením členského příspěvku. Prvotně šlo o ojetá kola, která Vít Ježek a jeho bratr Filip koupili za 50 tisíc korun. Po Praze jich tehdy jezdilo 40 a využívalo je 380 lidí. Od roku 2016 byly Rekola zapsány do rejstříku jako nezisková organizace. Už za rok fungování jej využívalo celkem 2000 lidí a např. v hlavním městě, kde projekt získal také podporu magistrátu, bylo pro rok 2016 připraveno 300 kol.
V Hradci Králové byl projekt v září 2016 pro nedosažení dlouhodobé udržitelnosti projektu ukončen. Ukončen byl následně i v Pardubicích a nově zprovozněn naopak v Teplicích.
Od roku 2017 se Rekola staly společností s ručeným omezením a kromě předplatného na měsíc či rok možné i jednorázové výpůjčky. Jízdní kola také už nejsou ojetá, kupují se nová. V létě 2018 spustila firma v Praze také sdílení skateboardů, které funguje ve Stromovce a Letenských sadech. Je jich celkem dvanáct.
Jízdní kolo si člověk může vypůjčit skrz mobilní aplikaci Rekola či SMS jednorázově, nebo s předplatným na měsíc/rok. Po registraci je možné najít (např. v aplikaci) nejbližší Rekolo, prostřednictvím získaného kódu jej odemknout a začít používat. Poté je třeba kolo zase uzamknout a v mobilní aplikaci je označit jako vrácené spolu s místem vrácení. Kola lze vracet kdekoli v růžové zóně vyznačené v aplikaci, která obvykle pokrývá významnou část města. Ve všech městech kromě Ostravy jsou k vracení využívány běžné stojany či třeba dopravní zábradlí. Kola je zkrátka možné zamknout kdekoli, kde nepřekáží, neporušují předpisy a nezasahují do soukromého objektu. V Ostravě Rekola fungují coby stanicový bikesharing a kola lze tedy půjčovat a vracet jen v konkrétních stojanech vyznačených na mapě. Všechna kola zapojená do systému jsou charakteristická svou růžovou barvou.
Vložil: Markéta Vančová