Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
S cestovatelem Milošem Beranem

S cestovatelem Milošem Beranem

... do Číny a dál, za exotikou. Trocha povídání a nádherné fotky

Fejeton Jiřího Macků

Fejeton Jiřího Macků

Každou neděli něco trošinku hlubšího k zamyšlení od doyena redakce

Koronavirus ´2020

Koronavirus ´2020

Vše o pandemii, která pokračuje i v roce 2021

Glosy Iva Fencla

Glosy Iva Fencla

Ze Starého Plzence až na kraj světa

TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Knižní recenze

Knižní recenze

Exkluzivní recenze o literatuře vážné, stejně tak i o detektivkách a jiných lehčích žánrech

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Frýdek-Místek se zbláznil do sdílení jízdních kol. Růžová kola chce mít město proto i příští rok

12.11.2018
Frýdek-Místek se zbláznil do sdílení jízdních kol. Růžová kola chce mít město proto i příští rok

Foto: Město Frýdek-Místek

Popisek: Růžová kola frýdeckomístecké nadchla

Frýdek-Místek zahájilo koncem léta zkušební provoz sdílení kol – bikesharingu. Růžová kola si občané oblíbili natolik, že se vedení města rozhodlo tuto službu nabízet i v příštím roce.

„Zájem o růžová kola nás příjemně překvapil, jsou stále v pohybu a vypadá to, že budou i v příštím roce. Již nyní jednáme se společností Rekola o pokračování provozu, ale i novinkách, které by měly přispět k ještě větší spokojenosti a efektivnosti. Chtěli bychom, aby kola byla lepší, měla lehčí konstrukci a přehazovačku, aby se na nich člověk při cestě do kopce, kterému se nelze z Místku do Frýdku vyhnout, tolik nenadřel. Novinkou budou taky stanice se stojany, kde bude možné kola vracet. V rámci testovacího provozu je bylo možné uzamknout kdekoli, potřebovali jsme totiž zjistit, kde lidé kola odstavují nejčastěji a v těchto lokalitách vzniknou stojany. Po městě jich budou desítky, takže by neměl být problém v jejich dostupnosti,“ prozradil záměr provozu v příštím roce náměstek primátora Karel Deutscher.  

Provoz předčil všechna očekávání

„Provoz předčil všechna očekávání a na šedesáti kolech, které po městě jezdí, se denně sveze i 150 lidí. To je takto brzy po spuštění provozu více než slušné číslo,“ komentoval první dva měsíce Rekol ve Frýdku-Místku místní koordinátor Lubomír Fridrich s tím, že míra krádeží a vandalismu odpovídá celorepublikovému průměru, nejde tedy o nic dramatického. „S minimalizací vandalizace pomáhají místní občané, kteří poctivě nahlašují poničená i nezamčená kola, a nápomocná je také frýdecko-místecká městská policie,“ dodal Fridrich.

Pilotní provoz Rekol byl ve Frýdku-Místku spuštěn 1. září 2018 a měl by pokračovat i v nadcházejících letech. Zachování bikesharingu je obsaženo také v programovém prohlášení Rady města Frýdku-Místku, které vzešlo z dohody mezi ČSSD, ANO a KDU-ČSL a které obsahuje hlavní priority a směřování města v nadcházejícím volebními období.

Jde o úspěšný český projekt

Kola provozuje společnost REKOLA Bikesharing s.r.o., která je největším poskytovatelem bikesharingu v České republice.

Rekola se z Prahy lavinovitě šíří do dalších měst, foto Rekola

Rekola jsou českým projektem sdílení jízdních kol (bikesharing). Projekt vznikl díky iniciativě programátora Vítka Ježka v roce 2014 nejdříve v Praze a postupně se rozšířil do Brna, Českých Budějovic, Liberce, Olomouce a Ostravy, testovací provoz probíhá ve Frýdku-Místku a finské Vaasa. V Hradci Králové byl projekt v září 2016 pro nedosažení dlouhodobé udržitelnosti projektu ukončen. Ukončen byl následně i v Pardubicích a nově zprovozněn naopak v Teplicích. K roku 2018 firma provozuje celkem přibližně 1000 kol, nejvíc jich připadá na Prahu a Brno.

Rekola vznikla jako menší projekt v Praze v roce 2013, kola si nemohl půjčovat každý. Vše fungovalo na systému přidruženého členství v místním nebo centrálním spolku, vznikajícího zaplacením členského příspěvku. Prvotně šlo o ojetá kola, která Vít Ježek a jeho bratr Filip koupili za 50 tisíc korun. Po Praze jich tehdy jezdilo 40 a využívalo je 380 lidí. Od roku 2016 byly Rekola zapsány do rejstříku jako nezisková organizace. Už za rok fungování jej využívalo celkem 2000 lidí a např. v hlavním městě, kde projekt získal také podporu magistrátu, bylo pro rok 2016 připraveno 300 kol.

V Hradci Králové byl projekt v září 2016 pro nedosažení dlouhodobé udržitelnosti projektu ukončen. Ukončen byl následně i v Pardubicích a nově zprovozněn naopak v Teplicích.

Od roku 2017 se Rekola staly společností s ručeným omezením a kromě předplatného na měsíc či rok možné i jednorázové výpůjčky. Jízdní kola také už nejsou ojetá, kupují se nová. V létě 2018 spustila firma v Praze také sdílení skateboardů, které funguje ve Stromovce a Letenských sadech. Je jich celkem dvanáct.

Jízdní kolo si člověk může vypůjčit skrz mobilní aplikaci Rekola či SMS jednorázově, nebo s předplatným na měsíc/rok. Po registraci je možné najít (např. v aplikaci) nejbližší Rekolo, prostřednictvím získaného kódu jej odemknout a začít používat. Poté je třeba kolo zase uzamknout a v mobilní aplikaci je označit jako vrácené spolu s místem vrácení. Kola lze vracet kdekoli v růžové zóně vyznačené v aplikaci, která obvykle pokrývá významnou část města. Ve všech městech kromě Ostravy jsou k vracení využívány běžné stojany či třeba dopravní zábradlí. Kola je zkrátka možné zamknout kdekoli, kde nepřekáží, neporušují předpisy a nezasahují do soukromého objektu. V Ostravě Rekola fungují coby stanicový bikesharing a kola lze tedy půjčovat a vracet jen v konkrétních stojanech vyznačených na mapě. Všechna kola zapojená do systému jsou charakteristická svou růžovou barvou.

Vložil: Markéta Vančová

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace