Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Tlak na dostavbu obchvatů měst a obcí se zvyšuje. Odklonění tranzitní dopravy by si zasloužila Opava, Ostrava, ale i Třinec nebo Frýdek-Místek. Je to životně důležité, říká hejtman

12.12.2016
Tlak na dostavbu obchvatů měst a obcí se zvyšuje. Odklonění tranzitní dopravy by si zasloužila Opava, Ostrava, ale i Třinec nebo Frýdek-Místek. Je to životně důležité, říká hejtman

Foto: archiv KL

Popisek: Ilustrační foto

Představitelé Moravskoslezského kraje zintenzivňují jednání na Ministerstvu dopravy a Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), které spravuje dálnice a silnice I. třídy. Je třeba více bojovat za zájmy regionu v místech, kde je doprava komplikovaná.

Obchvaty - chronický problém kraje

Cílem je zlepšit jejich technický stav, urychlit stavbu obchvatů měst a dostavbu páteřní sítě dálnic a silnic pro motorová vozidla.

V současnosti řeší především spojení Ostravy s Opavou – silnici I/11, dostavbu Prodloužené Rudné, obchvat Opavy, dostavbu napojení silnic I/11 na Slovensko a modernizaci silnice  I/48 na dálnici. Zároveň začala jednání kolem studie proveditelnosti k silnici I/56, která v budoucnu uleví od nadměrné tranzitní dopravy zejména obyvatelům obcí na Kravařsku a Hlučínsku.

„Chronickým problémem Moravskoslezského kraje jsou obchvaty měst, které se sice stavět začaly, ale tempo jejich výstavby je nedostačující. Kraj životně potřebuje obchvat Třince, Frýdku-Místku, Ostravy-Poruby, Opavy a Krnova, po kvalitním silničním napojení volá také Novojičínsko, Karvinsko, Havířovsko a Bruntálsko. Krajská politická reprezentace sice v tomto směru nemá pravomoci rozhodovat, to je věc státu, ale zintenzivnili jsme jednání za zájmy regionu na Ministerstvu dopravy a ŘSD. Také moravskoslezský krajský úřad dělá maximum pro to, aby celý proces, pokud jde o formální stránku a nejrůznější povolení, urychlil,“ uvedl moravskoslezský hejtman Ivo Vondrák.

Stěžejní vliv mají také klimatické podmínky...

Severní obchvat Opavy (pozn: jihovýchodní v gesci kraje je již dokončen a v provozu), který je jednou z dopravních priorit kraje, je rozdělen na dvě části. Východní by měla být dokončena v roce 2019, po té západní by se první auta mohla projet v roce 2022. „Krajský úřad v těchto dnech vydal poslední povolení východní části obchvatu, týkalo se 100 metrů silnice a 90 metrů kanalizace. Předpokládám, že pokud to klimatické podmínky dovolí, mohl by se téměř dvoukilometrový úsek se sedmi mosty a přeložkami začít stavět ještě letos. Zároveň jsme ve vrcholné fázi přípravy na západní část severního obchvatu města,“ potvrdil náměstek hejtmana pro dopravu Jakub Unucka.

Komplikovanou dopravní situaci na Opavsku by podle náměstka hejtmana Jakuba Unucky mohla vyřešit i aktualizace trasy silnice I/56 v úseku Ostrava-Opava, která povede dopravu mimo obce trpící nadměrnou tranzitní přepravou. Moravskoslezský kraj v současné době připravuje zadání územní studie, která prověří potřebné parametry této komunikace. Studie by v návaznosti na již realizované stavby na souběžné silnici I/11 měla nově navrhnout plynulé propojení sídel, odklonění tranzitní dopravy mimo centra těchto sídel. Nabídne také optimální trasy pro různé rychlosti jízdy a harmonogram výstavby.

Uleví se od hlučnosti i prašnosti

„Nová trasa odkloní zejména tranzitní dopravu z obcí. Místním obyvatelům se uleví od dlouhotrvající hlučnosti a prašnosti. Zvýšení rychlosti a plynulý průjezd na nové komunikaci umožní řidičům i zkrácení jízdní doby. Nová trasa bude znamenat také vetší bezpečí,“ dodal náměstek hejtmana Jakub Unucka.

Míní, že se vyskytla také šance dohodou vyřešit vlekoucí se majetkové spory spojené s takzvanou Prodlouženou Rudnou v Ostravě a příští rok dostavět i tuto pro krajské město klíčovou spojnici. A odklonit tak osobní a kamionovou dopravu z města.

„Teď je obrovská příležitost a chuť s tím něco udělat. Vlastníci věcných břemen mají poměrně jasné požadavky, které nejsou tak finančně náročné v porovnání s tím, kolik stojí zastavení stavby - třeba postavit vyšší protihlukovou stěnu. Vypadá to, že i největší odpůrce stavby je ochotný jednat, takže věřím, že nakonec nedojde na vyvlastnění, které navrhlo ŘSD,“ řekl náměstek hejtmana Jakub Unucka. Je přesvědčen o tom, že i Ministerstvo životního prostředí nakonec „posvětí“ rozhodnutí moravskoslezského krajského úřadu, podle kterého není nutná velká studie posouzení vlivu stavby na životní prostředí (takzvaná velká EIA). Posuzovací proces by totiž mohl trvat další roky a celou stavbu nadlouho zdržet.

Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh  na 

 
 
 
 

Vložil: Lucie Bartoš