Kamerový systém dohlédne na bezpečnost dalších železničních přejezdů v Moravskoslezském kraji. Třeba tam, kde v létě vyhasly lidské životy
24.10.2015
Foto: HitRadio Orion
Popisek: Tragédie ve Studénce
Další tři exponované železniční přejezdy v Moravskoslezském kraji bude v příštím roce monitorovat bezpečnostní kamerový systém.
Usvědčí neukázněné řidiče
Zařízení dosud fungují na čtyřech přejezdech. Kraj nyní vyčlenil ze svého rozpočtu dotaci ve výši 750 tisíc korun na pořízení dalších kamerových systémů, které nejen zvýší bezpečnost vytížených přejezdů, ale také usvědčí neukázněné řidiče.
„O instalaci stávajících monitorovacích systémů na konkrétních přejezdech jsme jednali s vlastníkem, tedy Správou železniční dopravní cesty (SŽDC) i policií. Zařízení, na které kraj přispěl jedním milionem korun, fungují na železničních přejezdech ve Studénce, Suchdolu nad Odrou, Dolní Lutyni a karvinských Loukách od konce roku 2012,“ říká hejtman Moravskoslezského kraje Miroslav Novák. „I když nejsme vlastníky železničních přejezdů, snažíme se ve spolupráci se SŽDC a policií dělat vše pro to, abychom eliminovali možné nebezpečí. Někteří řidiči ovšem nejsou ochotni respektovat naprosto žádná pravidla, jak bohužel ukázalo letošní neštěstí ve Studénce,“ dodává hejtman.
Kamery nejsou utajeny
Monitorované přejezdy jsou označeny tabulkou s upozorněním na kamerový systém, což už samo o sobě může odradit řidiče od riskantního chování. Aktuální situaci z kamer pak monitoruje policie prostřednictvím kapacitního WiFi vysílače. Policisté tak mohou situaci na přejezdech sledovat na tabletech a v případě potřeby operativně zakročit.
„Přejezdů v našem kraji je opravdu hodně. Mezi nimi se snažíme vytipovat ty potenciálně nejvíce rizikové. Mezi ně patří například přejezdy v Jistebníku, Polance nad Odrou a ve Svinově. Právě tam by měly být v příštím roce instalovány další bezpečnostní kamerové systémy,“ sdělil Daniel Havlík, náměstek hejtmana pro dopravu a životní prostředí.
Stále se inovuje
Přejezd ve Studénce je zabezpečen přejezdovým zabezpečovacím zařízením (PZZ) 3.kategorie – se závorami a pozitivním signálem (bílým světlem).
Financován je ze zdrojů SFDI v ceně 3 355 900. Tento typ přejezdů je budován na koridorech v rámci celé republiky. V Moravskoslezském kraji bylo první PZZ tohoto typu vybudováno v Petrovicích u Karviné. AŽD Praha pracuje na dalších systémech zabezpečení, např. aby se informace o překážce na trati dostala k strojvedoucímu vlaku tak, aby mohly být spuštěny brzdící systémy, které by zpomalily vlak (Pendolino) z rychlosti 150 km/hod na 30 km/hod.
Aby se tragédie neopakovaly
Právě například ve Studénce došlo letos v létě k tragédii, kdy po srážce kamionu s pendolinem vyhaly tři lidské životy. Posléze se uvádělo, že za tragédii ve Studénce prý může i stát. Nedělá v této oblast téměř nic, uváděl proděkan dopravní fakulty Petr Moos pro Aktuálně.cz.
„Stát je nepřímým viníkem této tragédie, a není to zdaleka poprvé. Snad si až teď politici konečně uvědomí, jak svým nekompetentním rozhodováním hazardují s lidskými životy,“ uvedl tehdy bývalý ministr dopravy.
Rozhořčilo jej především to, že i přestože byl páteřní železniční koridor do Ostravy nedávno poměrně nákladně modernizován, byly na něm zanechány přejezdy, které jsou velmi nebezpečné. „Ten přejezd ve Studénce patří k vůbec nejnebezpečnějším. Ministerstvo dopravy a Správa železniční dopravní cesty v tomhle směru až neuvěřitelně zaspaly. Varování odborníků na rizika, která tyto přejezdy představují, nebraly vážně, ignorovaly je,“ kritizoval Moos s tím, že myšlenky a návrhy, že na podobných železničních koridorech nebude přímé křížení železnic a silnic, tu jsou již odedávna. Podle serveru Aktuálně.cz je na železničním koridoru Praha – Ostrava podobných nebezpečných přejezdů 88.
Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh na type="text/javascript">// ');.
Vložil: Lucie Bartoš