Cestující přišli o střechu nad hlavou a část laviček. Tomu železničáři říkají optimalizace? A holubům vstup povolen
18.10.2015
Foto: ČD
Popisek: Regiojet
Optimalizace trati v úseku Český Těšín vstupuje do finální části. Přestože investice má přijít státní organizaci Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) na zhruba 1,4 miliardy korun, město je nespokojeno – investor se totiž snaží ušetřit na věci, která působí z pohledu celkových nákladů jako naprostá banalita.
Holubi znečišťují, řešit se to ale nebude
Vedení města se nelíbí zkrácení střech nástupišť i menší počet laviček. Investor také zamítl požadavek na zajištění proti hnízdění holubů v zastřešení, kteří si už i v nových konstrukcích rychle zvykli a znečišťují nová nástupiště. „Původní zastřešení druhého a třetího nástupiště v délce 203 metrů investor odstranil a nahradil je novým. To má však pouze 100 metrů a stačí na zhruba 3,5 vozu. Na čtvrtém nástupišti, kde zůstalo jen 25 metrů, pak pouze pro zakrytí necelého jednoho vozu. Praxe ukazuje, že jsme měli od začátku pravdu a toto řešení je zcela nevhodné. Za nepříznivého počasí se na nových nástupištích lidé krčí na malém prostoru a nastupují do vagónů promočeni,“ uvedla místostarostka Českého Těšína Gabriela Hřebačková. Zdejší nádraží je od vzniku Košicko-bohumínské dráhy důležitým dopravním uzlem, kudy jezdí i četné rychlíky a mezinárodní vlaky a mnohé z nich mají deset i více vagonů.
Na nedostatky je poukazováno tři roky
Rada města Český Těšín se proto opět obrátila na SŽDC se žádostí, aby prodloužila zastřešení nástupišť na zdejším regionálně významném vlakovém nádraží na původní délku. Hřebačková připomněla, že město předává své námitky a nesouhlasy již od roku 2012, kdy stejně jako Krajské centrum osobní dopravy Ostrava nesouhlasilo s uvažovaným zkrácením zastřešení nástupišť. Přesto SŽDC projektovou dokumentaci neupravila.
„Jedná se o tak významný regionální a mezinárodní dopravní železniční uzel, s enormním počtem cestujících, že plánovaná délka jednotlivých zastřešení nástupišť se od začátku jevila jako naprosto nedostačující a pro město Český Těšín neakceptovatelná,“ píše se ve zdůvodnění, které obdrželi zástupci SŽDC. Podle ní stanice v Českém Těšíně předčí v počtu odbavených vlaků i mnohem větší města regionu, jakými jsou Karviná, Havířov a Třinec. Vzhledem k poloze a prakticky neexistujícímu dálkovému železničnímu spojení na polské straně regionu je navíc stále častěji využívají i občané Polské republiky.
Ke dvěma stovkám spojů
Počet spojů, přijíždějících a odjíždějících ze stanice, se blíží ke dvěma stovkám, přičemž většina z nich jezdí denně. Je například jednou z pouhých pěti stanic v republice, kde zastavuje Pendolino na trase Praha-Košice a zpět, denně odtud například odjíždí i rychlík do Varšavy. Jen zastavujících vlaků SC, IC, EC, EX, RJ, LE jsou čtyři desítky – to vše dokládá důležitost uzlu na trase Mosty u Jablunkova-Bohumín, Český Těšín-Opava, Český Těšín-Frýdek-Místek, Český Těšín-Praha a dalších.
„Na jedné straně tedy vznikají moderní nástupiště, odpovídající normám a zvyšujícím se požadavkům na komfort cestování 21. století, na straně druhé se však zhoršily podmínky pro cestující, čekající na vlakové spoje – vlivem zkráceného zastřešení nástupišť a umístěním neuspokojivého množství laviček pro cestující pouze pod tímto zastřešením (mimo 4. nástupiště). V praxi to znamená, že cestující zcela ztratili komfort při nastupování, zejména do rychlíkových souprav, kdy první a poslední vozy zastaví i více než 50 metrů od konce současného zastřešení,“ argumentuje Hřebačková a dodává, že stále neztrácí naději, že SŽDC argumentaci města uzná a bude se snažit peníze ušetřit někde jinde.
„Pevně věříme, že k oprávněným požadavkům města bude alespoň částečně přihlédnuto a stanice Český Těšín si zachová punc významného železničního uzlu ve všech oblastech… tedy i z hlediska komfortu pro cestující, čekající na vlakové spojení,“ uzavřela Hřebačková.
Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh na .cz');.
Vložil: Lucie Bartoš