Coraab nepřetržitě vyvíjím 25 let, říká o světě knihy X-Tal jeho stvořitel
04.07.2025
Foto: Se svolením Miroslava Ureše
Popisek: Jakub Hussar
Hussarova druhá velká „historická“ science fiction X-Tal volně navazující na dvoudílnou sérii 0 Tu nás zavede na Coraab, skládku prastarých civilizací, aby nás formou osobních deníků seznámila s osudy Tala Makarda, příslušníka páté generace těžebních Pánů.
Kniha potěší nejen Hussarovy věrné čtenáře, ale je rovněž ideální příležitostí pro první seznámení s kultovním nehostinným skládkosvětem a jeho svéráznými obyvateli. Za knihu X-Tal získal Jakub Hussar cenu Magnesia Litera za fantastiku.
Jakub Hussar je režisér, producent a idea maker. Narodil se v Českých Budějovicích. Vystudoval režii a scenáristiku na Filmové akademii Miroslava Ondříčka v Písku, kde od roku 2009 vyučuje. V roce 2002 spoluzaložil tvůrčí skupinu Trinity Pictures, která se zaměřuje na tvorbu krátkých sci-fi filmů. V roce 2011 stál u zrodu herního studia ARK8, pod jehož taktovkou vznikla online karetní hra Coraabia (česká hra roku 2014). O rok později založil iniciativu Vladimír Franz prezidentem, později vedl prezidentskou kampaň Pavla Fischera. V roce 2018 založil inovativní reklamní agenturu HAZE, kde působí jako kreativní ředitel. Je ženatý a má dvě děti. Mezi jeho záliby patří tvorba elektronické ambientní hudby, bojová umění a kameničina.
Než se vypravíme do vzdáleného, imaginárního skládkosvěta Coraab, bude na místě pogratulovat jeho stvořiteli Jakubovi Hussarovi k ceně Magnesia Litera za fantastiku za román X-Tal. Ocenění vás jistě potěšilo?
Je to tak. Ocenění si moc vážím, beru ho jako validaci své práce i odrazový můstek pro expanzi Coraabu do zahraničí.
Gratulace máme za sebou, takže se můžeme vypravit na cestu na Coraab, kam se dá dostat nejenom ve vašem posledním fantasy, ale také přes předcházející sérii 0 Tu. Patrně se nám budou hodit základy coraabštiny a nějaký základní jednoduchý průvodce na cesty. Můžete nám tedy ve zkratce přiblížit jazyk a svět Coraabu?
Coraab je odlehlý, středně velký skládkosvět, nacházející se na pomezí oblastí Cor'Ogu a Iontachoru. Planeta prošla dlouhou a pohnutou historií, kdy po desítkách tisíc Tu (rozuměj let) lítých bojů došlo ke vzniku civilizačních ohnisek tzv. neživých kultur. Vše se mění s příletem kultury Talů, kteří v roce 0 moderního letopočtu (tedy 0 Tu) přilétají na Coraab, aby zde těžili nedozírná skládková ložiska vzácných kovů a palivových hmot. Nastává éra okupace, zotročení původních obyvatel a postupného slučování původně protichůdných společenství. Coraab se mění v tavicí kotel etnik, otevírá se po zániku těžebních kolonií civilizovanému vesmíru a transformuje se v pulzující křižovatku osudů a příležitostí. To vše se zrcadlí v místním jazyce, který kloubí staré s novým, prastaré neživé jazyky s moderní talskou coraabštinou, jež mu vtiskla specifický ráz.
Hussarova druhá velká „historická“ science fiction X-TAL nás zavede na Coraab, skládku prastarých civilizací, aby nás formou osobních deníků seznámila s osudy Tala Makarda, příslušníka páté generace těžebních Pánů. Jak se samotářský mladík vypořádá se smrtí matky a s tím spojeným novým úkolem, jenž mu byl zadán? Dokáže přijmout zodpovědnost, překonat četná úskalí a dokončit stavbu největšího inženýrského projektu všech dob, jenž ponese jeho jméno? X-TAL je umně vycizelovanou kombinací survivalu, politického románu a epické odysey, vykreslující dobové kontexty i místní reálie v mimořádně sugestivních konturách. Kniha potěší nejen Hussarovy věrné čtenáře, ale je rovněž ideální příležitostí pro první seznámení s kultovním nehostinným skládkosvětem a jeho svéráznými obyvateli.
Vydalo nakladatelství Argo (obálka s jeho svolením).
|
Znalci a také literární kritici se vzácně shodují, že jste vybudoval dobře skloubený fiktivní svět, jehož imaginární základy údajně spočívají na karetní hře. Tak jak dlouho jste vytvářel svět Coraabu a jak je to s těmi kartami?
Coraab nepřetržitě vyvíjím od roku 2000, tedy pětadvacet let. V roce 2013 jsme s kolegy ze studia ARK8 vypustili do světa online sběratelskou karetní hru Coraabia. Ta byla unikátní tím, že exponovala moderní dějiny Coraabu, pokračující v reálném čase, které měli hráči možnost přímo ovlivnit svým jednáním. Každá z cca sedmi karet ve hře měla svůj unikátní příběh, který se postupně odhaloval tím, že s ní hráč vyhrával jednotlivé souboje. Po ukončení provozu hry jsem vzal jednu z těchto karet a napsal o ní svůj první román.
Nemohu se ubránit jistému postřehu, ale cítím, že jste byl při psaní určitě ovlivněn Dunou?
Dunu jsem záměrně nikdy nečetl. Ano, počátek coraabského letopočtu a kolonizace Coraabu přináší témata těžby a přežití v nehostinném světě. Coraab toho však nabízí mnohem víc – jeho moderní dějiny přímo překypují dramatem, politickými střety, barvitými osudy a komplexní geopolitikou. Máme tu desítky více či méně vyspělých světů, nacházejících se v bezprostřední blízkosti i vzdálených končinách coraabského vesmíru. Planety se svou vlastní historií, exotické kultury... těžba kovů v oceánech rzi na počátku letopočtu je pouhým střípkem této mozaiky.
Jaký druh literatury vlastně rád čtete? Můžete mi něco doporučit z vaší nedávné četby?
Přečetl jsem téměř veškerou fantasy, která u nás byla dostupná na přelomu milénia. A také desítky sci-fi románů i seriózní historickou literaturu. Dnes už prózu téměř nečtu, protože razím názor, že malíř by měl malovat a ne chodit do galerie. Zato čtu značné množství naučné literatury, namátkou můžu doporučit Lidstvo od Rutgera Bregmana, Britské impérium od Nialla Fergusona, či Úsvit všeho od Davida Graebera.
Říká vám něco společnost Trinity Pictures?
Ano, jelikož jsem ji v roce 2002 spoluzakládal s Miroslavem Masopustem, Adamem Hrabou a Vojtou Bednářem.
Natočil jste řadu kratších vědecko-fantastických snímků, za něž jste získal různá ocenění a také přízeň především mladších diváků. Můžete nám o této časti vaší tvorby říci něco víc?
V rámci Trinity Pictures jsme natočili bezmála sedmdesát krátkých filmů. Coraab vznikl právě proto, abychom měli naši žánrovou tvorbu kam zasadit a toto prostředí mohli kontinuálně rozvíjet. Tato éra vyvrcholila v roce 2007 mým absolventským filmem Skeletoni, třeskuté sci-fi detektivní komedii, odehrávající se v dopravní zácpě coraabského velkoměsta. Na filmu se podílelo bezmála 300 lidí, získali jsme příspěvek od fondu kinematografie, velké soukromé televize i grant Jihočeského kraje.
Nezatoužil jste někdy natočit velkolepý film doslova hollywoodských rozměrů? Na takové projekty se u nás ale nedají sehnat peníze, ale možná by to velmi teoreticky možné bylo.
Žánrová hraná tvorba je v našich podmínkách téměř nonsens, na to je náš trh příliš titěrný. Právě proto plánuji adaptovat coraabské dílo do animated adult TV seriálu pro některý z velkých streamovacích domů. Tento přístup je finančně realizovatelný, udržitelný a jde v duchu soudobých trendů. Animovanou režií se posledních deset let intenzivně zabývám a sbírám tak pro tento typ projektu potřebné zkušenosti.
Vystudoval jste filmové řemeslo, což asi nebyla náhoda. Jaké filmy a motivy vás přivedly až ke studiu filmové režie?
Filmy jsem točil nepřetržitě od třinácti let. Je to svérázná forma storytellingu, která mi dodnes pomáhá napříč disciplínami. Film v sobě kloubí více uměleckých oborů, vyžaduje preciznost a temporytmus. To vše jsou cenné dovednosti, které lze uplatnit i při psaní literárních příběhů.
Věnujete se filmu, knihám a máte ještě čas na něco dalšího?
Mám reklamní agenturu zaměřenou na inovace v marketingu. Také jsme obnovili činnost herního studia a plánujeme vydávat coraabské stolní hry. Tvořím ambientní hudbu a pracuji s kamenem. Také přednáším o potenciálu Česka a snažím se přispět k jeho dobrému jménu v zahraničí. Samozřejmě se kromě toho všeho urputně snažím saturovat svou rodinu.
Svět Coraabu si tedy již žije vlastním životem v myslích a představivosti mnoha čtenářek a čtenářů, ale nikde není napsáno, že by se někdy mohlo objevit pokračování vaší série. Co myslíte?
Aktuálně pracuji na rešerších třetího coraabského románu nesoucího název C'Ora. Ten se oproti předchozí tvorbě odehrává v coraabské současnosti a pojednává o životě věhlasného historika Kama Jelentara, autora prvních dvou knih.
Kam se chystáte vyrazit na dovolenou?
S manželkou chceme vyrazit na vysněnou měsíční cestu do Japonska. Myslím si, že není lepší místo pro psaní kosmopolitního politického románu než Tokio.
Děkuji za váš čas a odpovědi.
Iblort potěš vás i vaše čtenáře.

Vložil: Jiří Kačur