Nový domov pro knihy z druhé ruky... Náš model je postavený na technologii a automatizaci, říká o Reknihách jejich zakladatel
18.04.2025
Foto: Se svolením Reknihy
Popisek: Tadeáš Kula
Udržitelné knihkupectví Reknihy už šestým rokem pomáhá skrze internetový obchod najít nový domov pro knihy z druhé ruky. Většina knih, které jsou na platformě k dispozici, se prodá, zbytek Reknihy v rámci projektu Rozdáváme knihy darují tam, kde udělají radost a kde by si nákup většího objemu knih nemohli dovolit. Díky projektu Rozdáváme knihy pomáhají Reknihy šetřit přírodní zdroje a omezit plýtvání.
Mám známé mezi knihkupci a antikváři. Podle jejich zpráv jdou obchody mizerně, ale kupodivu se na trhu objevují noví hráči jako Knihobot či Reknihy. Knihobot vsadil své podnikání na velikost a šikovné používání nových technologií. Na co vsadily Reknihy, se dozvíme přímo od jejich zakladatele pana Tadeáše Kuly.
Tadeáš Kula začal podnikat ve třinácti letech. Od herních serverů a tvorby webů se dostal v roce 2019 až k založení platformy Reknihy, která dává knihám druhý život. Nejde přitom o typický online antikvariát. Firma si vybírá jen tituly v dobrém stavu a s původními majiteli si dělí provizi půl na půl. Snaží se udržet knihy v oběhu co nejdéle, stejně jako obaly, ve kterých je zasílá. Letos plánují Reknihy expanzi na slovenský trh.
Tadeáš Kula figuruje v žebříčcích Euro 20 pod 20 a Forbes 30 pod 30, získal ocenění Mladý leader od Asociace společenské odpovědnosti. Vedení Reknih předal v roce 2024 Martinu Němečkovi, nadále ale ve firmě pokračuje na pozici CTO (Chief Technology Officer), tedy toho, kdo řídí inovace a jejich implementaci do interních procesů.
Můžete nám, prosím vás, představit Reknihy?
Reknihy jsou udržitelné knihkupectví, které umožňuje lidem jednoduše prodávat a nakupovat již přečtené knihy. Naším cílem je dostat co nejvíce knih zpět do oběhu, aby nemusely končit v zapomnění. Díky jednoduchému procesu a férovému přístupu jsme se stali jedním z hlavních hráčů na trhu s použitými knihami.
Jak to celé začalo?
Před šesti lety jsem si všiml, že mnoho lidí má doma knihy, které už nečtou, ale nechtějí se jich zbavit jen tak. Tradiční antikvariáty byly často pomalé a jejich podmínky pro výkup nebyly atraktivní. Proto jsem přišel s myšlenkou vytvořit službu, která lidem umožní prodat knihy jednoduše, férově a bez starostí – stačí je zdarma poslat přes jednoho z dopravců nebo donést na jedno z našich partnerských míst - a my se postaráme o zbytek.
Jen tak na okraj. Vím, jak to chodí v antikvariátech, pokud tam chcete prodat knihy. Většinou zapláčete nad výdělkem. Co nabízíte původním majitelům knih, aby knihy prodali přímo vám?
U nás prodávající dostane až 50 % z prodejní ceny knihy. Na rozdíl od tradičních antikvariátů, které často vykupují knihy za minimální částky, jsme šli cestou, kdy knihy neodkupujeme, ale zprostředkováváme jejich prodej. To znamená, že prodávající má větší šanci získat férovou cenu.
Proč by si někdo měl kupovat knihy právě od vás? Kvůli nízkým cenám?
Cena hraje roli, ale není to jen o ní. Lidé u nás nakupují, protože máme širší výběr něž knihkupci, knihy jsou ve skvělém stavu a přispívají tím k udržitelnosti. Místo toho, aby se tiskly nové výtisky, dostávají již přečtené knihy další šanci. Největší pozitivní vliv na nákup u nás má ale naše garance kvality – každou knihu fyzicky kontrolujeme.
Pochybuji, že můžete doplňovat zásoby knih pouze z knihoven a pozůstalostí. Patrně také kupujete knižní zásoby od nakladatelů?
Ano, ale není to hlavní zdroj. Dodávají nám hlavně knihy s drobnými vadami nebo starší tituly, které už nechtějí držet na skladě. To znamená, že u nás můžete narazit i na nové knihy za super ceny. Ale většinu knih stále dostáváme přímo od lidí – což dává smysl, protože právě oni mají doma hromady pokladů, které čekají na nové čtenáře.
Víte, co mi vrtá hlavou? Z různých stran slyším, jak to nejde. Jak klesají prodeje knih a jaká že to je mizérie. Reknihy ale fungují jako švýcarské hodinky. V čem je tedy proboha ukryto jádro pudla aneb tajemství úspěchu?
Tajemství je v jednoduchosti a efektivitě. Náš model je postavený na technologii a automatizaci, díky čemuž jsme schopni zpracovávat obrovské množství knih rychle a efektivně. V sezóně takto točíme vyšší desítky tisíc knih. Kromě toho jsme se od začátku zaměřili na zákaznickou zkušenost – aby bylo pro lidi co nejjednodušší knihy prodávat i kupovat.
Vezmu-li v potaz třeba Knihobot a desítky antikvariátů, tak se nemohu ubránit dojmu, že se na trhu knih z druhé ruky pohybujeme ve vysoce konkurenčním prostředí. Nemáte pocit, že vám konkurence dýchá na záda?
Konkurence tu byla, je a bude – a to je dobře. Znamená to, že trh s použitými knihami roste a lidé si na to zvykají. Knihobot je silný hráč, ale každý k tomu přistupujeme jinak. My jsme od začátku stavěli na férovém modelu pro prodávající, udržitelnosti a jednoduchosti procesu. A jestli nám konkurence dýchá na záda? Možná, ale my běžíme rychle dopředu, takže spíš cítíme svěží vánek než horký dech na krku.
Zdá se mi, že součástí obrazu, image firmy je ekologické, sociální smýšlení v duchu trvale udržitelného rozvoje, který dnes přinejmenším v USA vychází ku škodě celého lidstva z módy.
Udržitelnost u nás není jen marketing, je to jádro našeho startupu. Ať už jde o recyklaci obalů, znovupoužití knih nebo snahu minimalizovat uhlíkovou stopu naší logistiky, všechno má svůj smysl. Na rozdíl od některých firem, které na udržitelnost jen lákají zákazníky, my ji máme zakotvenou přímo v byznys modelu.
Jak vypadá ta vaše zelená a charitativní politika konkrétně? Mnoho firem se tváří jako „zelení dobrodinci", ale skutečnost je jiná.
Když pominu, že celý náš byznys je postavený na cirkularitě, tak knihy, které už nejsou prodejné např. darujeme nebo recyklujeme přes projekt „Rozdáváme knihy”. Uzavírat oběh se snažíme i s obaly, které využíváme znovu. Také podporujeme levnější cenou partnerská místa nebo Zásilkovnu a Balíkovnu - svézt na jedno místo než objíždět postupně adresy po jednom balíčku je vždy šetrnější. Dlouhodobě pak podporujeme projekty jako neziskovku Fandi mámám, soutěž Reborn Design nebo další udržitelné startupy, kteří sdílí stejnou misi jako my tím, že dáváme prostor na naší platformě pro jejich produkty.
Minulý rok jste odešel z funkce ředitele Reknih, ale ve firmě nadále působíte. Co máte nyní na starosti?
Ano, předal jsem řízení Martinovi Němečkovi, který k nám přinesl cenné zkušenosti z Alzy. Musím říct, že díky němu je firma v ještě lepší kondici než dřív. Já se teď soustředím na technologickou stránku – hlavně automatizace, AI a integrace, což mě fakt baví. Jinými slovy, přestal jsem řídit loď, ale pořád se starám o její motor.
Knihy asi máte rád. Co rád čtete?
Ha ha, měl jsem a mám rád stále! Hodně mě baví podnikatelská literatura, ale občas si pro pestrost přečtu i beletrii. Mezi mé oblíbené z poslední doby patří třeba „Jako vždycky” od Morgana Housela, který napsal i „Psychologie peněz” - opravdu skvělé tituly.
Za sebou ovšem máte daleko více projektů. Jakých?
Můj „projektový seznam“ je trochu jako naše nabídka – hodně široká a různorodá. Dělal jsem třeba ProSpolužáky (nástroj na jednodušší učení), FaceUp (whistleblowing platformu pro firmy), Cestolidi (komunitu pro cestovatele) nebo NašeKavárny (mapu dobrých kaváren v ČR). A ještě když mi bylo tak 13, prodával jsem second-hand hračky, měl online rádio a spravoval herní servery. Když vidím, že něco nefunguje ideálně, snažím se přijít s lepším řešením.
Jak vidíte budoucnost svoji a také Reknih?
Všechna soustředěnost je teď na Reknihy, které mají ještě fůru prostoru, kam růst, a vidím v nich své využití. Nicméně může nastat čas, kdy za sebe najdu silnou náhradu a bude dávat smysl, abych se stáhl. Teď se všeobecně trendy a technologie mění fakt neskutečně rychle, takže je těžké odhadovat, ale střednědobě pro mě zůstává největším lákadlem AI a longevity.

Vložil: Jiří Kačur