RECENZE Jo Nesbø, Noční dům. Příběh, v němž nic není tak, jak byste očekávali

14.06.2024

Popisek: Jo Nesbo

Jo Nesbø je mistr, o tom jistě pochybuje jenom málokdo. Ještě se nestalo, že by čtenářům dodal špatnou knihu (snad až na převyprávěného Macbetha, a taky první dva nebo tři případy Harryho Holea byly trochu slabší). Já osobně navíc téměř každou jeho samostatnou knihu (Království především) považuji za ještě lepší než jakýkoliv díl ze série s Harrym. Když jsem tedy zjistil, že Nesbø zabrousil do nového žánru a napsal thriller s hororovými prvky, nemohl jsem se dočkat českého vydání. To je konečně tady, jenomže společně s ním se také začaly objevovat názory, že tady mistr dost možná šlápnul vedle.

Tahle jednohubka, kterou naprosto bez problémů sjedete na jeden zátah, by se nejlépe dala popsat jedním jediným slovem: zajímavá. Nesbø se při psaní své nejnovější knihy naprosto jednoznačně inspiroval Stephenem Kingem, jelikož výchozí zápletka jako by pocházela právě z jeho hlavy - hlavní hrdina, čtrnáctiletý Richard, totiž přemluví spolužáka Toma k naprosto klasické lumpárně - náhodně někomu zavolat z telefonní budky a trošku si z něj vystřelit. Jenomže telefonní sluchátko si dá Toma k večeři... Doslova. Richardovi samozřejmě nikdo nevěří, snad jedině jeho spolužačka Karen, k níž samozřejmě hoří ne až tak tajnou láskou, jenomže všechno se zkomplikuje ještě mnohem víc, když zmizí další spolužák. Richard se i v tomto případě naprosto logicky celému městečku jeví jako hlavní podezřelý, takže není divu, že se dostane až do odlehlého nápravného zařízení... No a pak se začne celý děj komplikovat.

A komplikovat.

Kniha je rozdělená na tři části, přičemž ta první funguje naprosto perfektně a je také nejvíce „kingovská“. Však tu máme prostředí malého města, otravné, racionálně smýšlející dospělé, skvěle napsané dětské postavy se vším, co patří k dospívání, masožravé sluchátko a tajemné dávné zlo, kterému se postupně dostávají na kobylku - záhada kolem znepokojivého Imu Jonassona je skutečně nesmírně atraktivní. A úplně stejně je na tom i znepokojivé prostředí ústavu a více či méně znepokojivé postavy, které se v průběhu děje v příběhu objeví. Samozřejmě je to všechno výborně napsané, příběh má spád, kterému fantasticky pomáhají krátké kapitoly a napětí prostupující celým příběhem je také velmi sympatické. Napínavé části se navíc krásně střídají s těmi oddechovými, přesně tak, jak to má v tomhle žánru být. Takže teoreticky nemám co vytknout, možná až na poslední kapitoly, které jsou už psány až moc z rychlíku, alespoň tak mi to přišlo.

Jenomže nezapomínejte, že vám pořád ještě popisuju jenom první část. Ta druhá totiž je... překvapivá. Což je docela slabé slovo. Mou naprosto přesnou reakcí, k níž se uchyluji opravdu málokdy, totiž bylo jedno sakra velké WTF!? Protože - co to je? Co se to tam sakra děje? Co to znamená? Inu, pořádné překvapení a zvrat jako kráva. Tady dochází k nepředvídatelným dějovým zvratům a zároveň velmi chytré hře se čtenářem. Když ji Nesbø konstruoval, jistě se u toho královsky bavil a ďábelsky se smál, že? Úplně ho vidím. Protože aby toho nebylo málo, udělá naprosto totéž ještě jednou ve třetí části! To je drzé a ošklivé!

Jo Nesbø

Ale funguje to na jedničku. Výsledkem tohoto na první pohled šíleného mišmaše je totiž chytrý a promyšlený thriller, na jehož konci do sebe - jaké překvapení - všechno perfektně zapadne. Přestože vám v průběhu čtení možná něco málo docvakne, stejně budete na konci zírat, co všechno si na vás ten šikovný Nor upletl. Horor to nakonec moc není, ale to je jenom nepodstatná drobnost. Zvraty tady, jak už jste asi pochopili, funguji na jedničku a příběh není zmatený a díky bohu a autorově talentu, ani přeplácaný. A navrch jsou tu skvěle napsané postavy, a ještě lepší psychologie té jedné hlavní. Takže jaký je výsledek? Rozhodně jsem NEDOSTAL to, co jsem očekával. Ale troufnu si říct, že to nedostane opravdu, ale opravdu nikdo. Noční dům je přesně tím typem knihy, která vám nemusí sednout a pekelně vás zklame. Já sám jsem si zhruba v polovině nebyl ani trochu jistý, co z toho nakonec bude, ale dopadlo to dobře a jsem velmi spokojený. Jo Nesbø by si k jiným žánrům a podobným experimentům klidně mohl odbíhat častěji.

Moc děkuji Albatrosu za poskytnutí recenzního výtisku a dávám poctivých a ani trochu podivných 80 %.

Vložil: Tomáš Mysliveček