RECENZE Konžská matematika, In Koli Jean Bofane. Svět mocných bezmocných

18.06.2024

Popisek: Výřez z obálky knihy Konžská matematika

Nakladatelství Dauphin se odhodlalo zasáhnout do politiky. A to vydáním románu Konžská matematika. Není to román k popukání. Popisuje lesk a bídu kurtizán, kterým se zavedl název politici. Jdeme se podívat do Konga a zjistit, jestli je to tam jiné a špinavější než u nás. V naší politice.

Célio Matemona, jinak řečený Célio Matematik. Gramotný úkaz těch nejnižších vrstev, sirotek z války, o kterého se postaral belgický kněz a rozvinul jeho analytickou mysl do obludných rozměrů milovníka vyšších matematických funkcí. Sinus a cosinus je přítel bezbranných. Život jde řešit za pomoci nerovnic o mnoha neznámých. Stačí umět myslet jinak. Jinudy. Célio se z chudých poměrů, kde pomáhal psát svým lidem ze slumů milostná psaní úřadům, řízením osudu ocitne u vrcholu politiky. A začne jednat. A to prostřednictvím jakéhosi ministerstva informací. Podivného vládního uskupení, které se zodpovídá jen zkorumpovanému prezidentovi, a jedná, jak jinak, v jeho prospěch. Korumpuje, vyvolává skandály, trestá svou pozorností loutkovou opozici, tahá za nitky v médiích a přelévá pozornost veřejnosti tu na jednu stranu, tu na druhou. To jak se prezidentovi hodí do jeho politické vizáže. Dojde i ke katarzi, kdy Célio Matematik svými výpočty zamíchá kartami politiky celé země.

Konžská matematika není krutý komediální román, jak láká anotace. Spíš se dá popsat jako hořká tragédie vygradovaná do až úsměvné naivity. Čtivá? Rozhodně. Fascinující popisem reálií pouličního života hladu a bídy v Kongu? Bezesporu (ač nemohu autorovi přizvukovat na svědecké lavici, reálie Konga mám zprostředkované přes Wikipedii, což nejde označit zrovna s hrdostí za znalost, ale jen za povrchní známost). Přesto autor bídu a hlad v Kongu vlastně neustále jen naznačuje, neukazuje. Zmíní se, nerozepíše se. Bída a hlad jsou v knize ukazované na bodrých a dobrých lidech slumů, ti jsou ovšem neustále připraveni se usmát na stránky knihy a sdělit tím, že bída a hlad je vlastně dobrá příležitost pro to se zasmát. Nevím, jestli je nálada konžských lidí tak hravá.

Mám pocit, že se autor In Koli Jean Bofane dopustil jistého zjednodušování. Pohříchu ano. Chudé vykreslil jako nenásilné a moudré, trpělivé lidi. Ty na vrcholu jako nenažrané a nemravné zrůdy, které prahnou po moci, po penězích, po rozkrocích kolemjdoucích. Ale třeba to byl autorův záměr. Až do karikatury postavit proti sobě dvě kasty lidí a zveličením jejich povah jejich střet zvýraznit. Povedlo se mu to, ovšem v některých částech to vyznívalo jako pohádka, kde jsou chvíli samé princezny a chrabří princové, pak zase zlí černokněžníci a ježibaby.

Intriky, které Célio Matematik v knize spřádá, jsou velmi návodné. Chraň Bůh, aby se Konžská matematika dostala do rukou těch našich hlav pomazaných. Ale ne, žertuju, u nás, stejně jako v Demokratické republice Kongo, je demokracie hlavní silou naší spokojenosti. Jen v Kongu ji umí vzít jak se patří do ruky a udělat z demokracie frašku. U nás jsou oproti Kongu politické podloudnosti a manipulace s veřejností hrou na nevinného. V Kongu se střílí po ulicích, vlády si pasou svou opozici, která poslouchá na slovo. U nás se v tomto ohledu jen zákulisně pletichaří, kují se pikle, ale i těm umí dát volby řádnou stopku. To je v Kongu o poznání složitější.

Kniha Konžská matematika vlastně ukazuje, jak se máme u nás ve střední Evropě dobře. Máme své bolístky, ale pevný sociální systém, jistotu toho, že hlavouny můžeme v dalších volbách svobodně odstranit, zatím i právo do politiky mluvit a měnit ji. A ukazuje to věrně, ač s nádechem naivity.

Hodnocení: 79 %

Vložil: Kamil Fára