Klasická anglická pohodovka, návrat bestsellerové autorky, další kniha nenápadné spisovatelské hvězdy a řada obvyklých podezřelých. Knižní čtvrtek

16.05.2024

Popisek: Výřez z obálky knihy Případ mrtvého lorda

DETEKTIVKY A THRILLERY. Bryndza a Yrsa už půl roku nic nenapsali, takže přicházejí s novinkami, nového přírůstku se dočkají i fanoušci Tima Weavera a dojde i na vynikající anglické detektivky moderního i zcela klasického stylu.

Robert Bryndza – Anděl smrti

Když najde detektiv šéfinspektor Erika Fosterová vysoce postaveného politika Nevilla Lomase nahého, svázaného a mrtvého ve vlastní posteli, vedení Metropolitní policie rychle rozhodne, že jeho smrt není potřeba vyšetřovat. Případ je odložený, ovšem jen do chvíle, kdy je nalezena mrtvá i nadějná fotbalová hvězda. Erika a její tým navíc s těmito vraždami spojí i smrt známého režiséra. Policie už nemůže ignorovat to, co je očividné: v Londýně řádí sériový vrah, který si chce vyřídit účty.

Výsledky vyšetřování jsou ovšem trochu matoucí. Na záběrech z průmyslových kamer se objeví pět podezřelých žen... a všechny jsou si k nerozeznání podobné. Při pátrání po jejich totožnosti Erika několikrát narazí na zmínku o sexuální pracovnici, která má špínu na tolik vlivných mužů, že to znervózňuje i ty nejmocnější politiky a vedení Metropolitní policie.

Čas do dalšího útoku vraha se krátí a je na Erice, aby rozpletla síť důkazů a zodpověděla zásadní otázky: Co spojuje oběti dohromady, kdo další je zapleten do skandálu a jak daleko jsou mocní ochotní zajít, aby ochránili své vlastní zájmy?

Vydalo nakladatelství Cosmopolis (obálka s jeho svolením).

Zdá se, že detektivkáři píšou jako na běžícím páse. A ani „náš“ Robert Bryndza, britský autor žijící na Slovensku, není v tomto žádnou výjimkou. V minulém roce nám přinesl Ďáblovu cestu s Kate Marshallovou a samostatné Tíživé ticho, takže teď je logicky řada na Erice Fosterové. Anděl smrti je v pořadí už jejím osmým případem. Opět výtečně hodnocený, takže Bryndzovi čtenáři znovu dostanou to, co už dávno znají a opět kvalitně – prostě další čtivá a napínavá kniha, na bestseller jarní sezóny je tu samozřejmě zaděláno.

Yrsa Sigurdardóttir – Hrob

Skupinka bývalých spolubydlících z vysokoškolské koleje přijíždí na Vestmannské ostrovy, aby se naposledy rozloučila se zesnulou kamarádkou, která byla součástí jejich party. Výlet, který má zároveň sloužit jako přátelské setkání po letech, se však náhle proměňuje v děsivou hru se smrtí. Důsledky dávné bujaré oslavy, na niž všichni toužili zapomenout, se vynořují na povrch.

Na kamenité pláži u moře, nedaleko nově zrekonstruovaného domku strážce majáku, jsou nalezena dvě mrtvá těla. Policie na místo vysílá Idunn, Týra a Karó, aby se ujali vyšetřování, v němž zdánlivě nic nedává smysl. A drsný vítr, který zastavil letecký provoz, neustává...

Děj druhého dílu napínavé série Černý led se tentokrát odehrává na největrnějším místě Evropy – na Vestmannských ostrovech a v hlavní roli se ocitá patoložka Idunn, která odsud pochází. Svérázná soudní lékařka tak musí ve svém rodném městě čelit výzvám nejen pracovním.

Vydalo nakladatelství Metafora (obálka s jeho svolením).

A se svou troškou do mlýna v jarní sezóně přichází i Yrsa Sigurdardóttir – tady se čtenáři alespoň zchladí, protože tahle zavedená bestsellerová autorka se na náš trh vrací s druhým dílem série Černý led. Ten už sbírá vesměs pozitivní hodnocení. A protože se jedná o typické severské krimi, a ještě navíc z Islandu, lze s jistotou počítat s pořádnou dávku napětí, s mrazením vycházejícím z děje i ze samotného prostředí příběhu, s brutalitou a nelítostným příběhem. Yrsa pro slabší povahy prostě úplně není a nic si nezadá s těmi největšími mistry svého oboru.

J. R. Ellis – Případ mrtvého lorda

ZAMČENÝ POKOJ SE STANE DĚJIŠTĚM ZÁHADNÉ VRAŽDY. Dluhy z hazardu dohnaly lorda Redmira takřka k bankrotu. Ve snaze získat peníze na jejich umoření se rozhodne uspořádat velkolepé kouzelnické vystoupení a předvést náročnou iluzi se zamčeným pokojem, kterou navíc živě odvysílá televize. Jenže nedlouho potom, co se rozjedou kamery, se spektakulární trik spektakulárně pokazí.

Inspektor Jim Oldroyd, který vystoupení sleduje z první řady, za celou svou kariéru u policie nic podobného neviděl. Lord Redmire mu přímo před očima zmizí a vzápětí se zase objeví – s nožem v zádech. Oldroyd a jeho kolegyně Stephanie Johnsonová brzy přijdou na to, že motiv k vraždě měli skoro všichni, co se v té době nacházeli v publiku. Jak ale vrah dokázal vniknout do zamčené místnosti a zase se z ní dostal ven, aniž by po sobě zanechal jedinou stopu?

Poté, co je jediný člověk, který znal pozadí iluze, brutálním způsobem umlčen, se případ začíná jevit jako neřešitelný. Otázka totiž není jenom, kdo zabíjel, ale také proč a především jak.

Vydalo nakladatelství Mystery Press (obálka s jeho svolením).

Pokud severským detektivkám příliš nefandíte, tak série Vraždy v Yorkshiru je určena přímo pro vás. Absolutní pohodovka, naprosto klasická anglická detektivka toho nejlepšího střihu ve stylu Vražd v Midsomeru či Inspektora Morse. Oba předešlé díly série vynikají zajímavými zápletkami, skvěle napsanými postavami a čtivým příběhem. Atmosféra anglického venkova z nich na čtenáře také dýchá dostatečně a není důvod se domnívat, že tentokrát to bude jiné. Mystery Press na letošní rok chystá ještě čtvrtý případ inspektora Oldroda, ale stále má co dohánět, anglicky letos vyšla už desátá a ve všech autor využívá klasické kulisy a propriety – kostely, venkovská sídla, vlaky, pivovary, města. Mé recenze na předešlé díly naleznete na Krajských listech.

Alison Belsham – Dívky na kopci

Pohlcující thriller od autorky bestsellerové série Tatérka. Kdesi v Canterbury leží na ztichlé stráni dvě dívky. Ve vlasech mají diadém, každá v ruce svírá rudou růži. Mohlo by se zdát, že spí ale mají podříznutá hrdla. Policie záhy zjistí, že jde o dvě ze tří sester a ta poslední se pohřešuje. Pro inspektorku Lexi Bennettovou je mrazivý případ osobní. Před lety totiž ji i její dvě sestry stihl podobný osud. Vrátil se muž, který je v mládí unesl? Při pátrání po identitě vraždícího netvora se inspektorka každou minutou noří hlouběji do temnoty. A čas je proti ní.

Vydalo nakladatelství Kniha Zlín (obálka s jeho svolením).

Za tuto knihu dám ruku do ohně – četl jsem ji ještě před vydáním a je naprosto perfektní! Opět tu máme anglickou detektivku, ale tentokrát to úplně pohodové není – ale jenom proto, že je od první až do poslední stránky zatraceně napínavá. Má spád, výborně napsané postavy, velice chytrou zápletku, která se obejde bez krve a násilí a jsou tu i kapitoly psané z pohledu vraha, které jsou naprosto luxusní. Ostatně jako celá kniha, která je jen prvním dílem prozatím třídílné série s inspektorkou Lexi Bennettovou. Její autorka, Alison Belshamová, je u nás již dobře známá – její fantasticky hodnocená trilogie Tatérka – Inkoust – Balzamovač před pár lety absolutně nadchla české čtenáře. Nyní tak učiní znovu.

Wendy Dranfield – Vražedná naděje

Detektiv Madison Harperová se těší na Den díkůvzdání, který po letech strávených ve vězení konečně zase oslaví se svým synem. Ale ani jí, ani městečku Lost Creek není poklidný sváteční den dopřán. V domě na okraji města je totiž bez známek života nalezena Terri Summersová, pečovatelka z místního domova pro seniory. Byla to laskavá žena, která si žila svůj život a do ničeho se nepletla, tak proč by jí někdo ubližoval? Madison má pramálo vodítek a náhlé úmrtí v policejním týmu do vyšetřování vnese ještě větší zmatek.

Plné ruce práce má i Nate Monroe. Rozhodl se totiž prozkoumat odložený případ, jehož stín se nad Lost Creek vznáší už šest let – zmizení manželky a vnuka Vince Radera, majitele místního bistra. Podaří se Nateovi vyřešit záhadu a najít odpovědi, po kterých Vince tak dlouho prahne?

Oba případy jsou spletité a plné neznámých a naděje na jejich rozmotání může být vražedná.

A další naprosto hitová série, z níž jsou čtenáři nejen absolutně nadšení, ale hlavně se zde jedná o vzácný jev, kdy je každý její díl lepší než ten předchozí. Nechybí jí napětí a strhující tempo od začátku až do konce, prostě chytrá detektivka, která stojí za pozornost. Sérii je ovšem třeba číst od začátku! Novinka je už čtvrtým případem detektiva Madison Harperové – a ta ještě neřekla poslední slovo. Wendy Dranfield je americká autorka, které u nás zatím vyšly jen čtyři knihy této série, na kontě toho ale už má víc. Její knihy, ať už samostatné, nebo součástí sérií, mají naprosto výtečná hodnocení a rozhodně se jedná o autorku, která stojí alespoň za vyzkoušení. A jen u něj nejspíš nezůstane.

Tim Weaver – Poslední sbohem

Rebece byly tři roky, když se její matka Fiona jednoho dne nenápadně vytratila ze dveří a už se nikdy neukázala. Rodina o ní neslyšela skoro čtyřicet let. Po bratrově pohřbu však Rebeka obdrží nepodepsané kondolenční přání. Neví, jestli ho poslala její matka… ale něco jí říká, že ano. Rebeka se rozhodne zjistit, co se před lety s Fionou stalo, proč tak náhle opustila své děti a proč se s nimi už nikdy nepokusila spojit. Obrátí se proto na soukromého vyšetřovatele Davida Rakera. Ten souhlasí, že jí pomůže, přestože je to pro něj v mnoha ohledech neobvyklý případ. Čím víc ale rozplétá vlákna celé hádanky, tím detailněji se před ním skládá příběh plný tajemství, bolesti, ztráty a smrti. A netvor, který ho začal psát, ještě zdaleka neřekl poslední slovo.

Démoni Fioniny minulosti jsou až příliš živí, a aby toho nebylo málo, musí se David popasovat s kostlivci z vlastní skříně. Takovými, kteří by ho mohli poslat za mříže… nebo rovnou do hrobu.

A na závěr opět nic nového – tedy, nové to samozřejmě je, ale nikoliv co se týká série, jíž je kniha součástí. Poslední sbohem je již třináctým případem Davida Rakera, který pátrá po pohřešovaných lidech. Weaver je Angličan, jehož knihy se pravidelně objevují v žebříčku bestsellerů časopisu New York Times a i českými čtenáři je značně oblíben, vyšlo mu zde všech jeho čtrnáct knih, až na jednu jsou všechny z rakerovské série. Weaver stále zůstává zárukou kvality a jeho obliba u čtenářů je více než zasloužená.

Vložil: Tomáš Mysliveček