Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Nostalgická kavárnička Ondřeje Suchého

Nostalgická kavárnička Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

RECENZE Oliver Pötzsch, Hrobník. Stará láska nerezaví, dokonce ani v rakvi

11.09.2023
RECENZE Oliver Pötzsch, Hrobník. Stará láska nerezaví, dokonce ani v rakvi

Foto: Krajské Listy

Popisek: Pro milovníky historie a napětí

Proč máme rádi radu Vacátka, proč se tolik vracíme k Panoptiku města pražského, Moskalykovým Četníkům, proč se nečekaného úspěchu dočkal současný slovenský spisovatel Juraj Červenák a jeho série detektivek o vyšetřování zločinů za vlády Rudolfa II. Habsburského na přelomu 16. a 17. století s prvky hororu a mysteriózního dobrodružného románu?

Proč?

Protože snoubí nostalgii, pokoru a logiku. Což je ostatně prvek, který vždy nacházíme v dílech Christie nebo Doyla. Ačkoli ona zemřela v roce 1976 a on roce 1930. Na podobnou strunu zahrál i Oliver Pötzsch.

V jeho Hrobníkovi (2022, Kalibr) i Hrobníkovi a dívce (2023, Kalibr) nacházíme všechno právě vyřčené. Jakýmsi bonusem je úcta k tradici, řemeslu, progresivismu ve vyšetřování a sytost jazykového vyjádření. Od první strany se setkáváme s postavou Augustina Rothmayera, svébytné figury ústředního vídeňského hřbitova. Muže, který slyší mrtvé a který s nimi dokáže komunikovat. Muže, který pozná, že strangulační rýha je jen fixou zdůrazněná linka.

První kriminální případ ze staré Vídně se váže k roku 1893. Zmíněný Augustin Rothmayer pracuje jako hrobník na známém vídeňském ústředním hřbitově. Nevrlý podivín je současně velmi sečtělý a vzdělaný samouk. Ve volných chvílích sepisuje Almanach pro hrobníky. Psaný je kurzívou, a i když se zřejmě jedná o čirou fikci, ponaučení nabízí dostatek. O detailech nemluvě, ty jsou skutečně neskutečné (tlení, posmrtný porod, červi, ověření úmrtí a podobně).

Inspektor Leopold von Herzfeldt ho však připraví o klid. Mladý policista totiž potřebuje odborníka na vše, co souvisí se smrtí. Vyšetřuje brutální vraždy vídeňských služek. Každá z nich byla nemilosrdně probodnuta kůlem. Hrobník ví, že tímto způsobem byli od dávných dob nebožtíci drženi ve svých hrobech, aby neškodili živým. Řádí snad ve Vídni vrah věřící v upíry?

Pokračování (Hrobník a dívka) se týká roku 1894 a hlavní postavy se nemění. Tentokrát je v uměleckohistorickém muzeu nalezena mrtvola slavného profesora, navíc nabalzamovaná přesně podle staroegyptských klasických postupů. Stal se profesor obětí starověké kletby? Leopold opět hledá radu u Augustina Rothmayera.

Obě knihy se čtou úžasně. Mají šmrnc, prakticky totožný rozsah necelých 400 stran a drží pěkné tempo. Zaostávají (alespoň pro mě) pouze v okamžicích, kdy se Leopold von Herzfeldt zamiluje a toká.

V obou titulech převládá logika, věc, bez které se neobejde žádné kvalitní dílo. A pokaždé jde o detaily, jichž jsem si nevšiml. O to víc autora (*1970) chválím.

V překladu Tomáše Kurky vydal shora zmíněný Kalibr.

Hodnotím 77 a 81 procenty.

Vložil: Zdeněk Svoboda