RECENZE Jeremy Clarkson, Jeremyho farma nejen zvířat: Než se vrátí krávy. Padnete smíchy

21.07.2023

Popisek: Jeremy Clarkson na farmě

Jeremy Clarkson dlouhá léta psal a natáčel hlavně o autech. Pořady Top Gear a Grand Tour jsou ohromně populární i u nás. Pro noviny Sunday Times pak píše sloupky, jejichž knižní podoba je českým čtenářům též známá. Jeho v českém jazyce jubilejní desátá kniha se ale věnuje trochu něčemu jinému - jak Clarksonovi příznivci nejspíš dobře tuší, Jezza v posledních pár letech přesedlal na něco dosti odlišného. Konkrétně na krávy, ovce a přehnaně velký traktor od Lamborghini, který neumí řídit, a pro který musel díky jeho jedinečným rozměrům nechat postavit speciální stodolu. Stal se z něj totiž farmář. Jak mu to (ne)jde, mohou sledovat diváci extrémně úspěšné show Clarksonova farma od Amazonu a tento jeho nový smysl života se samozřejmě stal i obsahem novinových sloupků. Už druhou Orangutanovu knihu o farmaření vydalo Argo.

Děsit se netřeba, o žádnou naučnou ani odbornou literaturu se samozřejmě nejedná. Opět je před námi klasický Jeremy tak, jak ho známe. Pokaždé velmi, velmi vtipný a neskutečně zábavný, velmi často nekorektní a s ničím se nepárající a čas od času i vážný. A není se co divit, když mu pořád někdo hází vidle do jeho snažení, a není to on sám.

Pětistránkové sloupky, množství krásných doprovodných ilustrací a rozsah něco málo přes dvě stě stran způsobí, že knihu slupnete jako nic najednou za nějaké tři hodinky, anebo během čtrnácti dnů, budete-li konzumovat třeba před spaním. Ve druhém případě ale hrozí, že od samého smíchu neusnete. Než se vrátí krávy je totiž typem knihy, od níž se skutečně nelze odtrhnout, takže ji možná i před tím spaním dáte na jeden zátah. Clarkson je holt génius slova (a ohromuje tím zdaleka nejen sám sebe) a jeho farmářské sloupky jsou dost možná vtipnější než cokoliv, co napsal před nimi. A i to bylo samozřejmě naprosto perfektní.

Obálka knihy se svolením Argo

Kniha, stejně jako její předchůdkyně, obsahuje texty z celého roku na farmě Diddly Squat. Pokud se vám podaří zaparkovat u obchodu s místními specialitami, můžete ho navštívit v Cotswolds na západě Anglie a nakoupit tam třeba svíčky, které páchnou jako Jeremyho koule. Anebo med, kravský džus nebo nějaký ten alkohol. Ale dost už bylo neplacených reklamních vložek a tipů na výlet.

Clarkson se dotýká takových ožehavých témat jako pracovníci stavby, válka na Ukrajině, politika, Boris (Johnson), Brexit, či protivná nesmyslná byrokracie a její nástrahy a naschvály (a také tomu, že když jste Jeremy Clarkson, nemáte to u úředníků jednoduché, ba právě naopak) a všechny problémy ze všeho výše zmíněného plynoucí. Dojde i na úvahy o stáří a také na fůru zábavných historek o stádu uprchlých splašených krav, jezevcích, bažantech, pěstování luštěnin a ječmene, a samozřejmě nechybí ani dnes již legendární srážka obřího traktoru se sloupkem plotu a oblíbený Vánoční speciál. Většina textů je natolik skvělá, že touhu přečíst si kapitolu okamžitě po přečtení znovu, se dostaví častěji, než by bylo záhodno (dojde k tomu maximálně 25x). Kniha navíc patří k těm, při nichž je více než snadné vybavit si v hlavě hlas jejího vypravěče, takže tomu, aby se neřezal smíchy, nebo se při čtení alespoň blbě neusmíval, čtenář nejspíš nezabrání, ani kdyby chtěl.

Clarksonovy knihy jsou vždy sázkou na jistotu a vzhledem k obsahu je ta nejnovější určena i mnohem širšímu publiku. Pokud hledá oddechovku, v níž se dozví, že s politikou a všelijakými drahotami je to všude stejné, bude spokojeno. Netřeba snad dodávat, že pro Jezzovy fanoušky a diváky Clarksonovy farmy, jejímž je kniha skvělým doplňkem, je výtisk do knihovny absolutní povinnost.

Děkuji Argu za poskytnutí recenzního výtisku, dávám 95 % a s touhle bombou se musím rozloučit.

Vložil: Tomáš Mysliveček