Paulo Coelho jako kazatel, šarlatán i pravdomluvný guru
11.07.2023
Foto: Se svolením Paula Coelha
Popisek: Paulo Coelho, čaroděj z Jižní Ameriky
DO HLOUBKY Spisovateli Paulu Coelhovi je pětasedmdesát a je ryzí opak autora science fiction, jakým byl dejme tomu Asimov. Oba mají úspěch, jak je to možné? Čte každého jiná, a to obří, skupina lidí? Ano. „Svého času skoro narkoman a dnes bohatý hipík, ani maturitu nemá,“ urazil Paula svého času můj kolega. Tak viděl autora největšího brazilského bestselleru (*1947 v Riu) všech dob, i když nevím, jestli Coelhovu knihu-podobenství Alchymista (1988) četl. Odhaduji, že ji spíš prolistoval. Jestli vůbec. Cituji z ní: „Neuskutečněná světla našich snů se změní v monstra nočních můr a možnosti, které jsme nezakusili.“
Paulo Coelho byl mimo jiného dekorován řádem Čestné legie a je „rytíř Řádu umění a literatury“. V letech 1982 a 2016 navštívil Prahu a vyprodukoval vedle Alchymisty na třicet dalších knih, které se úžasně prodávají v řadě zemí. Napříč jimi si představuji jakýsi protínající je koláč myšlenek, ze kterých pomyslně okusuje tu čtenář na Havaji, tu Rus. Zda esence koláče obstojí? Jestli zklame? Zkoumejme.
Vyprávění o cestě španělského pastýře za zakopaným pokladem, vycházející z příběhu o splněném snu ze sbírky Tisíc a jedna noc, je zároveň výzvou k naplnění vlastního osudu i poznáním posvátnosti světa, v němž žijeme. Na cestě za oním dvojím pokladem, plné zkoušek a důležitých setkání, je třeba dbát všech znamení a s neustálou trpělivostí a odvahou – jako alchymista sledující proměnu obyčejného kovu ve zlato – přetvořit samu svou osobnost.
|
Už nad jednou z ústředních myšlenek váhám. Na různých místech svého díla Paulo Coelho do omrzení opakuje, že ještě mocnější než vodíkové pumy a podobné zbraně jsou, ano, slova. Slovem, pravda, míní více nebo méně nápadně přímo Boha. A slovem lze ranit a byli slovy mnozí dotlačeni ke spáchání sebevraždy, ale snad se shodneme, že je NEPSANÁ ďábelskost mocnější. Máte doposud jiný a naivnější názor?
Reaganovou oblíbenou myšlenkou z času, kdy se stal - v řádných volbách - prvním hercem, chci říct politikem na Zemi, bylo, že vše, čeho bychom se měli bát nejvíc, je strach sám. To koneckonců nelze než podepsat. A Coelho vkládá v mysl hrdinky poznatek: „Co vše jsem pozbyla jen pro stálé obavy, že něčeho pozbudu.“ Hezké, ale chci ukázat četné situace reálného života, kdy jsou naopak obavy jednou z nejzdravějších a nejpříhodnějších pojistek. Často přímo k přežití. A stateční? Coelho: „Rozhodují se provázeni strachem, na každém kroku je sužuje ďábel a hlavu si lámou se vším. Váhají, zda právě nedělají chybu, přesto jednají.“
V Alefovi, jeho další knize, je ovšem lehce vykrádán Nietzsche. „Co tě nezabije, to tě posílí.“ Mnoha esům denodenní války se to, pravda, osvědčilo lépe než pepřový sprej, ale u řady obyčejnějších lidí se ukazuje, že je spíše přizabije, co je nezabije, a že je spíš „pošílí“, co je neeliminuje.
Pokud nedokážete milovat, co děláte, je lépe tím rovnou seknout, radí dále Coelho a rada to jistě je. V praxi opět ne pro každého. Po světě dodnes žijí otroci, pro které není užitelná, i kdyby tisíckrát chtěli. Nebo se domníváte, že využitelná je? Inu, Coelho je váš.
„Život bez důvodu je život bez důsledku,“ pokračuje. Osobně mi to přijde jako logický nesmysl, ale radši k tomu, co autor jakž takž trefil. K tomu, proč má davy ctitelů a ctitelek. Formou jakýchsi pohádek ilustruje, že můžeme jen každý za sebe vnímat a chápat velikost či bezvýznamnost vlastního utrpení. A domníváte-li se, že tomu tak není, a obracíte-li se na lékaře a psychology, nebo dokonce spisovatele, aby vám pravý rozměr světa přiblížili, chybujete. A proč? Etalony drží v ruce Bůh, jen ten zná pravý rozměr všeho.
Co ještě Paulo Coelho radí v řádcích svých románů? „Nikdy se nepokoušej jednat stejně, jako ten či onen. Cesty života jsou velmi různorodé.“ A tady nelze než uznat, že se autorova kariéra částečně odvinula právě z toho. Také ale díky tomu, že začal v jistém momentě správněji hospodařit s časem. Na posvátnost času upozorňuje a naprosto nic proti tomu nemám. I když upozorňuje (v knize Pátá hora) snad až vágně: „Začni něco dělat a čas bude tvým spojencem.“
Do banality se bohužel překlápí i postřeh, že máme v pravý čas začít a končit. Další myšlenka se týká nevysvětlitelnosti některých našich činů a emocí. Podle Coelhova názoru vedou pokusy vysvětlit vlastní emoce k demolici mostů, které se mohou natáhnout od nás k „neviditelnému“. Raději přeskočme k lásce.
„Láska nikoho neposlouchá a zradí jen ty, kdo se snaží rozluštit její tajemství,“ zvíme z knihy Vyzvědačka. Můžeme hodně nastudovat, to je pravda, a něco pochopíme jen zkušeností, ale všechno nikdy. Smiřme se s tím.
V Coelhově románu Vyzvědačka ožívá skutečný příběh Maty Hari, slavné kurtizány obviněné ze špionáže, která byla před sto lety popravena pro velezradu. Mata Hari byla tanečnice, šokující a těšící publikum za první světové války, a stala se důvěrnicí některých z nejbohatších a nejmocnějších mužů té doby. Odvážila se překonat moralismus a provinční mentalitu počátků 20. století, ale nakonec za to zaplatila vlastním životem. Když v pařížském vězení čekala na popravu, jedním z jejích posledních přání bylo pero a papír, aby mohla psát dopisy.
|
Lásky se skutečně týká hodně Coelhových postřehů. Tvrdí, že láska nikdy nepřichází postupně a po kapkách a že v ní zvítězí ten, kdo ji „nikdy nepřestane hledat“. Až zarytě je Paulo přesvědčen, že jenom láska dá životu jakýsi smysl a že ta Bohem posvěcená se pozná podle toho, že toužíme být pod jejím vlivem lepší. Zdají se vám některé tyto myšlenky banální? Jenže banální bývá i zlo, takže proč ne naopak? „Partnera nemůžeš vlastnit, a jste-li oba otroky, jde mezi vámi o něco jiného. Ne o lásku.“ A ještě jinde bard píše: „I když je k tobě osud štědrý, a právě tenkrát, najde se pokaždé studna, která může utopit veškeré tvé sny.“ Anebo: „Neproklínej, proboha, skvrnu, na které jsi uklouzl. Pátrej po důvodu, proč jsi zakopl.“
Podobně obecně se může jevit i prostá rada „naplň osud“ a je otázka, je-li každému souzeno tu pravou cestu života vyhmátnout. Tuším, že ne. Ale jistě, měli bychom se snažit.
Spíš se mi zamlouvá toto. „Zbabělci nemohou nikdy prohrát, ale ani zvítězit,“ říká se v Ďáblovi a slečně Chantal.
Ale Mistr stejně vyhrál proto, že pilně saje z nedefinovatelných pojmů. A skutečný filozof není, i když se dá (rozpačitě) souhlasit s nikoli moc osobitým názorem, že „bolest lásky vždycky přejde“. Werther to měl vědět!
Coelhovo srovnávání lásky s tvůrčí činností bych nicméně ani náhodou nezatracoval a není vůbec špatný jeho postřeh, že ani v jednom nestačí jen inspirace, jelikož je nutno na vztazích i knize pracovat.
V románu Záhir Coelho dokonce káže o tom, že bývá láska tím „jediným“ podnětem aktivujícím skutečnou kreativitu. I proto jej vezměme na milost; nezní to přece zle. Ale celkově a s výjimkami není nabitá baterie názorů Paula Coelha s to přestát skutečné analýzy. Sám to ví! A tak nám již programově nepředestírá pravdy, nýbrž zaklínadla a své touhy. Ony se vám třeba i splní, říká. Třeba se i stanou onou vytouženou pravdou, když si to budete pěkně sugerovat.
Coelhova kniha Veronika se rozhodla zemřít opět dost lapidárně brojí za odvahu být sám sebou. A kdo ví, snad je opravdu v jakémsi kontaktu s pánem Bohem každý, kdo najde a nachází odvahu říkat, co zrovna cítí. Ve společnosti s takovým člověkem ale rádi nebudeme.
Zajímavý je rozhodně tento postřeh z jeho knížky Čarodějka z Portobela: „Pravidla musíte znát a respektovat. Z toho prostého důvodu, abyste na ně mohli v klidu zapomenout.“ A jak se zdá, školy a kostely do nás opravdu odmalička hustí pravidla tak mocně, až to je rušičkou všech znamení, která taky ukazují cestu. Co když správnější? Na tohle téma uvažuje Paulo Coelho v knížce U řeky Piedra jsem usedla a plakala; ale všecka jeho i jen převzatá nemoudra i moudra by nestačila, kdyby nám jako bijec nudy a životních stereotypů nedal přesně a právě to, co snad i podvědomě prahneme konzumovat. Příběhy.
P. S.
Coelho v knize Rukopis nalezený v Akkonu: „Vzdát se vítězství je nejnebezpečnější z překážek na tvé cestě. Dá ti totiž auru jisté svatosti.“
Vložil: Ivo Fencl